//
کدخبر: ۹۴۹۹ //

عفونت ادراری سلامت کلیه کودکان را تهدید می کند

متخصص بیماری های عفونی کودکان گفت: عفونت ادراری در مراحل پیشرفته می‌تواند باعث تخریب قسمتی از کلیه شود بنابراین شناسایی هرچه سریعتر این بیماری اهمیت بالایی در حفظ سلامتی کودک دارد.

 عفونت ادراری سلامت کلیه کودکان را تهدید می کند

عباس مؤمن زاده گفت:عفونت ادراری یک بیماری مهم و شایع میان کودکان عفونت ادراری تهدیدی برای سلامت کلیه کودکاناست که به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود.

مؤمن زاده با بیان اینکه میکروب‌های ایجادکننده عفونت ادراری اکثراً میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند گفت: عفونت ادراری عامل 7 درصد بروز تب در کودکان زیر 2 سال است البته بروز این بیماری در دختران بیش از پسران است.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه پسرانی که ختنه نشده باشند 4 برابر پسرانی که ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراری می‌شوند افزود: کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.

وی با اشاره به علل بروز عفونت ادراری در کودکان گفت: نگه داشتن زیاد ادرار، رعایت نکردن بهداشت کودک، سوندگذاری طولانی‌مدت مثانه و هرگونه ناهنجاری سیستم ادراری در بروز این بیماری نقش دارد.

مؤمن زاده افزود: علایم اولیه این بیماری شامل بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری، کم شدن حجم ادرار، تب سوزش و تکرر ادرار است که می تواند کودک را بی قرار کند.

وی در ادامه با تأکید بر انجام آزمایش ادرار در کودکان گفت: نخستین و مهم‌تین گام در تشخیص عفونت ادراری، گرفتن نمونه ادرار به صورت استریل است تا موجب نتیجه مثبت کاذب در تشخیص نشود.

وی در پایان افزود: مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر 2 تا 3 ساعت یک بار، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۴۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان