//
کدخبر: ۹۳۲۴ //

سیگار چطور قلب‌تان را نابود می‌کند؟

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که سیگار کشیدن با ضخیم کردن دیواره قلب و کاهش توانایی این اندام در پمپاژ خون، به آن آسیب می زند.


سیگار چطور قلب‌تان را نابود می‌کند؟

دلایل متعددی برای ترک مصرف سیگار وجود دارد، اما براساس تحقیقی که در نشریه سیرکیولیشن Circulation منتشر شد، سیگار کشیدن عامل عمده و در عین حال قابل پیشگیری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی است.

 

مشخص شده است که تنباکوی سیگار حتی در افرادی که بیماری قلبی و عروقی ندارند، باعث افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی می شود؛ در عین حال مکانیسمی که تنباکو توسط آن به قلب آسیب می زند و باعث بروز حوادث قلبی و عروقی می شود، هنوز مشخص نشده است.

 

مطالعات تصویربرداری در زمینه بررسی تغییراتی که بر اثر سیگار کشیدن در ساختار قلب ایجاد می شود، تاکنون نتایج ضد و نقیضی داشته اند.

 

برخی محققان رابطه ای را با افزایش توده بطن چپ قلب یافته اند؛ اما گروهی از محققان تغییری مشاهده نکردند و برخی متوجه کاهش توده در توده بطن چپ شدند.

 

پژوهشگرانی که در زمینه دخانیات بررسی می کنند، علاقه خاصی به بطن چپ قلب دارند زیرا این عضو در سیستم پمپاژ قلب نقش حیاتی دارد.

 

دیواره بطن چپ عمدتا از عضله ساخته شده است بنابراین مانند هر عضله دیگر، در واکنش به کار مضاعفی که از آن کشیده می شود، بزرگ می شود.

 

برخی فاکتورهای سلامتی از قبیل برخی وضعیت های قلبی و پرفشاری خون می توانند فشار به قلب و در نتیجه ضخامت دیوار بطن چپ آن را افزایش دهند.

 

مشخص شده است که هیپرتروفی بطن چپ به از دست دادن عملکرد قلب منجر می شود، که می تواند عوارضی را شامل وقفه در خون رسانی به قلب، آریتمی و سکته مغزی منجر شود.

در یک مطالعه، گروهی از محققان آمریکایی اخیرا وضعیت قلب هزاران نفر از 'افراد در معرض خطر آترواسکلروز' را که در یک مطالعه شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

 

متوسط سنی این افراد 75.5 سال بود و هیچ یک علامت بارزی از بیماری قلبی و عروقی نداشتند.

 

از چهار هزار و 580 نفری که مورد بررسی قرار گرفته بودند، 287 نفر (6.3 درصد) سیگار می کشیدند، دو هزار و 316 نفر (50.5 درصد) سابقا سیگاری بودند و هزار و 977 نفر (43.2 درصد) هرگز سیگار نکشیده بودند.

 

این افراد تحت اکوکاردیوگرافی (یک نوع تصویربرداری از قلب) قرار گرفتند. اکوکاردیوگرافی، اسکنی است که با استفاده از اصوات با فرکانس بالا تصویر واضحی از قلب و رگ های خونی اطراف آن ایجاد می کند.

 

محققان با بررسی این اسکن ها متوجه شدند که در میان گروه سیگاری ها دیواره بطن چپ به اندازه قابل توجهی ضخیم تر بود.

 

داده های این مطالعه نشان می دهد که سیگار کشیدن به خودی خود به ضخیم شدن دیوار قلب و بدتر شدن عملکرد آن منجر می شود که همین امر می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را حتی در افرادی که دچار حملات قلبی نشده اند، افزایش دهد.

 

محققان می گویند این داده ارتباط واضحی را میان مقدار تنباکوی مصرف شده و اندازه دیوار بطن چپ قلب و کاهش عملکرد پمپاژ قلب نشان داد.

 

به گفته آنها، هر چه افراد بیشتر سیگار بکشند، آسیب وارده به ساختار و عملکرد قلب بیشتر می شود؛ این موضوع ضرورت توقف مصرف سیگار را مورد تاکیدقرار می دهد.

 

منبع: انتخاب
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان