//
کدخبر: ۸۶۲۱ //

آیا ابتلای اوتیسم فرزندان به سن والدین مربوط است؟

یک متخصص مغز و اعصاب در همدان گفت: هر چه سن پدر و مادر در هنگام بارداری و فرزندآوری بالاتر باشد احتمال ابتلای فرزندانشان به اوتیسم بیشتر است

آیا ابتلای اوتیسم فرزندان به سن والدین مربوط است؟

دکتر بابک آزادنیا درباره مشخصه‌های ابتلا به اوتیسم اظهار کرد: اختلال در رفتارهای اجتماعی، اختلالات کلامی و غیرکلامی و محدود بودن فعالیت‌های اجتماعی از مشخصه‌های اصلی ابتلا به اوتیسم است.

 

وی با بیان اینکه درجات ابتلا به اوتیسم از سطح خفیف تا شدید متفاوت است و معمولا افراد مبتلا به اوتیسم خفیف در حین سن بلوغ بهبود پیدا می‌کنند، افزود: طی 20 سال اخیر شیوع این بیماری بیشتر شده چرا که هم آگاهی مردم نسبت به این بیماری بیشتر شده و هم ابزارهای تشخیصی این بیماری رشد داشته است.

 

میزان ابتلا به اوتیسم در آقایان 4 برابر خانم‌هاست

 

آزادنیا با اعلام اینکه میزان ابتلا به اوتیسم در آقایان 4 برابر خانم‌هاست و میزان ابتلا به این بیماری، یک در هر 100 هزار نفر است، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته گفته شده که واکسنmmr  موجب این بیماری شده اما طی تحقیقات انجام شده این نظریه رد شده است.

 

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در ابتلا به اوتیسم موثر است، عنوان کرد: سابقه فامیلی، ارث، افزایش سن و پدر و مادر در هنگام بارداری از عوامل موثر ابتلا به این بیماری است.

 

آزادنیا با اشاره به اینکه سن بیش از 35 سال در هنگام بارداری منجر به تغییرات کروموزوم شده و در نتیجه خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهد، ادامه داد: علاوه بر تأثیر عوامل یادشده بر ابتلا به اوتیسم، عوامل محیطی نظیر زندگی در مناطق صنعتی و شهری که منجر به تغییرات ژنتیکی و جهش ژن‌ها می‌شود نیز در افزایش خطر ابتلا به این بیماری موثر است.

 

نشانه‌های ابتلا به اوتیسم کدام است؟

 

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب درباره نشانه‌های ابتلا به اوتیسم گفت: کاهش تماس‌های چشمی نوزاد در بعد از تولد به ویژه در 12 تا 18 ماهگی، پاسخ نامناسب به صدا کردن کودک، عدم تقلید از کارهای دیگران، خلق و خوی ضعیف و آرام و  تأخیر در حرف زدن از علائم هشداردهنده ابتلا به این بیماری است.

 

وی اظهار کرد: بیماران مبتلا به اوتیسم در حرف زدن اختلال دارند و یک جمله را بارها تکرار می‌کنند و برخی دیگر زمانی‌که با آنها حرف می‌زنید، احساس می‌کنید ناشنوا بوده و ساکت و گوشه‌گیر هستند.

 

آزادنیا با بیان اینکه برخی از بیماران مبتلا به اوتیسم دچار تشنج می‌شوند، عنوان کرد: پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و وسواس از دیگر نشانه‌های این بیماران است.

 

وی اضافه کرد: مبتلایان به اوتیسم خفیف علائمشان هم خفیف بوده و ممکن است تا سنین مدرسه بیماری‎شان شناسایی نشود اما 40 درصد این دسته از بیماران در حین بلوغ جوانی بهبود پیدا می‌کنند.

 

آزادنیا با بیان اینکه تست‌های IQ جزء تست‌های اوتیسم نیست اما هر چه میزان IQ کمتر باشد، احتمال شدید بودن اوتیسم بیشتر است، اعلام کرد: برای درمان بیماران مبتلا به اوتیسم معمولا از علامت‌درمانی استفاده می‌شود به طوریکه اگر بیمار علائم افسردگی دارد پزشکان برای آن از داروهای ضدافسردگی بهره می‌گیرند.

 

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به والدین توصیه کرد: هر گونه تأخیر در رشد کودکان را جدی بگیرید و اگر علائم اوتیسم را در کودکانتان مشاهده کردید به متخصصان اطفال و متخصص اعصاب اطفال مراجعه کنید.

 

طول عمر بیماران اوتیسمی چقدر است؟

 

آزادنیا با بیان اینکه عمر بیماران مبتلا به اوتیسم بستگی به شدت بیماری‌شان دارد اما معمولا عمر آنها 85 درصد عمر طبیعی آن جامعه است، خاطرنشان کرد: دلسوزی و توجه بیش از حد به این دسته از بیماران هیچ تأثیری در روند بهبودی آنها ندارد بنابراین بهتر است برای کسب مهارت‌های اجتماعی این بیماران تلاش کرده و به انجمن حمایت از بیماران اوتیسم مراجعه شود.

 

منبع: روز پلاس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان