//
کدخبر: ۷۱۳ //

اختراعی برای جراحی غده های درون رحمی زنان

دکتر فرح فرزانه گفت: درآوردن خود میوم ها ممکن است منجر به عود میوم و خونریزی و روش آمبولیزاسیون نیز ممکن است منجر به ناباروری دائمی خانم شود اما در این روش جدید(مایولایزیس) قدرت باروری زنان حفظ می شود.

اختراعی برای جراحی غده های درون رحمی زنان

دکتر فرح فرزانه گفت: درآوردن خود میوم ها ممکن است منجر به عود میوم و خونریزی و روش آمبولیزاسیون نیز ممکن است منجر به ناباروری دائمی خانم شود اما در این روش جدید(مایولایزیس) قدرت باروری زنان حفظ می شود.

پژوهشگر و مبتکر ایرانی اهل مهاباد آذربایجان غربی موفق به ساخت نخستین ابزار جراحی 'میولایزیس هیستروسکوپی' برای رصد حفره رحم با هدف معالجه و درمان غده های درون رحمی به روش غده زدایی شد.

عصر خبر: پژوهشگر و مخترع این ابزار جراحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ابزار که در چهار مرحله و چهار نوع طراحی شده، بر روی 2 دستگاه آندوسکوپی (المان تصویرسازی) و ژنراتور '70 وات ' سوار می شود و در واقع از سه قسمت تشکیل شده است.

به گفته سروش برموز با این ابزار می توان غده داخل رحمی که ناباروری بانوان از عوارض آن به شمار می رود را بدون خارج کردن رحم بیمار، درمان کرد.

وی یادآور شد: ابزار اول برای اجرای 'مایولایزیس ترانس سرویکال ترانس اندومتریال' (غده زدایی از طریق دهانه رحم و بافت آندومتر)، ابزار دوم و سوم برای اجرای مایولایزیس(غده زدایی) زیرپوستی با هدایت هیستروسکوپی و ابزار چهارم برای اجرای مایولایزیس زیرپوستی با هدایت 'ام.آر.آی' یا سونوگرافی است.

برموز گفت: این اختراع علاوه بر ثبت در اداره کل مالکیت صنعتی و معنوی ایران با شماره های 86490 و 88668 در آمریکا نیز به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: این اختراع که شامل چهار ابزار جراحی و 4 گواهی ثبت اختراع در ایران است، در مدت زمان حدود 4 سال از سال 90 تاکنون ساخته شده است و مشابه داخلی و خارجی ندارد و اگر به تولید انبوه برسد حدود 40 میلیون ریال هزینه فروش آن خواهد بود.

برموز اظهار کرد: مبنای کار این دستگاه روش مایولایزیس الکتروسرجیکال با فرکانس رادیویی بوده و جزو مدارهای فرکانس بالا محسوب شده و انرژی آن به وسیله ژنراتور الکتریکی تولید می شود.

وی افزود: بخش سوم دستگاه که در واقع ابزار جراحی و درمانی غده های درون رحمی است، بخش واسط بین 2 قسمت آندوسکوپی و ژنراتور با بدن بیمار است که به جراح این توانایی را می دهد تا به غده دسترسی پیدا کند و هیستروسکوپی انجام دهد.

جراح به صورت هم زمان می تواند الکترودها را به درون میوم (غده ماهیچه ای خوش خیم) هدایت کند و به روش مایولایزیس معالجه غده های درون رحمی را انجام دهد.

دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران افزود: در اثر اعمال جریان الکتریسیته دمای بافت هم افزایش می یابد که این افزایش دما موجب تغییر در ساختار پروتئین های غده می شود.

برموز گفت: با کمک ابزار هیستروسکوپی طراحی شده امکان زدودن غده داخل رحم مهیا می شود و در نتیجه فرسایش ایجاد شده یعنی غده کوچک می شود.

وی با بیان اینکه بیماری غده های درون رحمی در تمام رده های سنی بر اثر وراثت ژنتیکی و در دوره بالا بودن سطح هورمون استروژن در رحم زنان شایع است، گفت: این بیماری بیشتر در زنان بالای 25 سال مشاهده و موجب نازایی می شود.

این مبتکر مهابادی گفت: با ابزار هیستروسکوپی و روش مایولایزیس (غده زدایی) برای معالجه غده های درون رحمی، امکان بچه دار شدن بیمار حفظ می شود که از مهمترین ویژگی ها و امتیازهای این ابزار جراحی جدید است.

برموز افزود: میوم ها (غده های ماهیچه ای درون رحمی) شایع ترین تومورهای خوشخیم زنان هستند که مطابق بررسی های انجام شده بیش از 30 درصد زنان سفیدپوست و در حدود 70 درصد از زنان سیاه پوست جهان از آن رنج می برند.

به گفته وی هنوز منشا اصلی پیدایش این غدد به درستی معلوم نیست ولی بر اساس بررسی های انجام شده نقش ژنتیک و هورمون استروژن بر روی پیدایش و رشد آنها به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران که مشاور طرح یاد شده است نیز به ایرنا گفت: تاکنون درمان دارویی بدون جراحی قطعی برای معالجه این غدد ارائه نشده و تنها علاج قطعی روش هیسترکتومی است که یک جراحی ماژور محسوب می شود و شامل قطع عضو رحم است.

دکتر فرح فرزانه گفت: درآوردن خود میوم ها ممکن است منجر به عود میوم و خونریزی و روش آمبولیزاسیون نیز ممکن است منجر به ناباروری دائمی خانم شود اما در این روش جدید(مایولایزیس) قدرت باروری زنان حفظ می شود.

وی افزود: ابزار طراحی شده توسط این مخترع 28 ساله امکان دسترسی جراح به غدد از طریق دهانه رحم، با کمترین تروما و بدون نیاز به ایجاد برش در ناحیه شکم یا لگن را فراهم می کند.

دکتر مصطفی رستمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در خصوص این اختراع گفت: جراحی 'میولایزیس هیستروسکوپی' برای رصد حفره رحم یک روش بسیار مناسب و منحصر با این ابراز جدید است، حمایت برای تولید از این دسته ابزارها و ابتکارها منجر به ارتقای علوم و فنون دانش بنیان، دانش فنی و ایجاد فرصت های شغلی در کنار شکوفایی اقتصادی ایران می شود و در واقع یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

سروش برموز 28 ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران است.

به گزارش ایرنا، اختراع نخستین ابزار جراحی 'میولایزیس هیستروسکوپی' برای جراحی میومای رحم در نمایشگاه اختراعات ژنو سوییس مدال نقره را کسب کرده و از طرف موسسه ملی تحقیقات تایلند نیز موفق به کسب مدال طلا شده است.

 

 

منبع: عصر خبر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان