//
کدخبر: ۵۵۸۷ //

جان مردم دردستان مافیای قاچاق دارو/ از داروخانه های غیرتخصصی خرید نکنید

یک کارشناس قاچاق گفت:مافیای قاچاق بصورت شبکه ای توسط افرادی از آنسوی مرزها مدیریت می شود و داروهای غیراستاندارد یا تاریخ مصرف گذشته را وارد کشور می کنند.

جان مردم دردستان مافیای قاچاق دارو/ از داروخانه های غیرتخصصی خرید نکنید

به گزارش فرتاک نیوز،احمد کلاه مال همدانی،کارشناس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از گذشته های دور تبادل داروهای گیاهی و شیمیایی بین کشورهای مختلف دردنیا مرسوم بوده اما بعد از به وجود آمدن مرزها این انتقال دارو بامحدودیت هایی مواجه شد.

این کارشناس در ادامه افزود: این امر موجب ایجاد تقاضای تجاری برای دارو در مرزها شد اما به علت تفاوت قیمت ایجاد شده در دوطرف مرز،بیشتر تبادلات دارو به صورت غیر قانونی صورت گرفته است.

وی با تشریح طبقه بندی داروهای قاچاق به کشور،بیان کرد: بخش اول این داروها،جنبه آرایشی و بهداشتی داشته و گروه دیگر شامل داروهای فیزیک بدنی می شود که معمولا برای بدنسازی و پرورش اندام مورد استفاده قرار می گیرند و دسته سوم داروهای بیماری های خاص هستند که تقاضا برای مصرف آن و درنتیجه قاچاق بالاست.

کلاه مال همدانی ابراز کرد:معمولا از کشورهای اروپایی مانند انگلیس،هلند وآلمان بیشتر واردات داروهای قاچاق صورت می گیرد و به دلیل اینکه قیمت داروهای مورد درخواست بالاست،صرف اقتصادی برای واردات قانونی آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برخلاف شایعات به وجودآمده میزان ورود و درخواست داروهای چینی در ایران بالانیست و بسیاری از مصرف کننده ها طالب داروهای اروپایی هستند.

این کارشناس همچنین تصریح کرد:درتمامی موارد،داروهای وارد شده به صورت غیرقانونی است یا استانداردهای وزارت بهداشت را ندارند و یا تاریخ مصرفشان گذشته است.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا ممکن است داروهای غیراستاندارد در کشورهای اروپایی تولید شود،بیان کرد:برخی از متقاضیان به لابراتوارهای غیرقانونی در کشورهای اروپایی سفارش دارو می دهند و آنها هم این داروها را بدون مجوزهای قانونی و به دور ازقوانین بهداشتی تولید می کنند.

احمد کلاه مال همدانی با اشاره به شبکه ای عمل کردن باندهای قاچاق دارو اذعان داشت:این شبکه ها توسط مافیایی از آنسوی مرزها کنترل و مدیریت شده و دارو را از شهرهایی مانند زاهدان و گرگان وارد کشور می کنند و پس از ورود داروها به شهرهای هدف منتقل می شود.

وی تاکید کرد:داروخانه ها به شدت توسط بازرسین کنترل می شود و به جز موارد معدودی هیچ داروخانه قانونی تا به حال از داروهای قاچاق استفاده نکرده است.

این کارشناس قاچاق تصریح کرد:شرکت های داروساز داخلی تمام تلاش خود رابرای تولید داروهای مورد درخواست از خارج می کنند اما به دلیل اینکه تولید این نوع داروها نیاز به آزمایشگاههای فوق پیشرفته،متخصصین حرفه ای و مواد اولیه بخصوصی دارند،تولید آنها به این راحتی امکان پذیر نیست ومدت زمان زیادی برای تولید یک داروی جدید نیاز است.

وی بابیان اینکه مردم موظفند که برای شناسایی داروهای قاچاق از قانونی اقدام کنند،بیان کرد:وزارت بهداشت سامانه سلامت محور رافعال کرده است که می توان بوسیله کد روی داروها از قانونی بودن واردات آن و اطلاعات کامل در مورد نحوه مصرف و نوع بیماری که درمان می کند،به دست آورد.

کلاه مال همدانی افزود:تعداد افرادی که نیازمند یک داروی خاص باشند که در ایران مشابه آن وجود نداشته باشد،بسیار کم است اما درصورت وجود چنین مواردی وزارت بهداشت به شرکت داروسازی خارجی به صورت رسمی درخواست داده و دارو راتهیه می کند.

وی با اشاره به ثبت سفارش تلگرامی و ورود دارو از این طریق به کشور گفت:به دلیل عدم عبور از قرنطینه و بررسی های بهداشتی لازم این نوع تبادلات دارو نیز قاچاق محسوب شده و نیروی انتظامی کشور با آن به شدت برخورد می کند.

کلاه مال همدانی اظهار کرد:وزارت بهداشت درزمینه کنترل قاچاق دارو بسیار موفق عمل می کند و ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز نیز در برنامه سطح عرضه خود به یکی از مواردی که به شدت توجه می کند،قاچاق دارو است و کشفیات وسیعی هم دراین حوزه داشته است.

وی درپایان به مردم توصیه کرد:ازتهیه دارو از داروخانه های غیر تخصصی به شدت اجتناب کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان