//
کدخبر: ۵۱۴۶۸ //

به این دلایل هر روز دوش نگیرید!

هر روز حمام کردن چه بلایی بر سر پوست و موی شما می‌آورد.

به این دلایل هر روز دوش نگیرید!
به گزارش فرتاک نیوز،

دوش گرفتن روزانه برای خیلی از ما حکم یک فنجان قهوه را دارد. یعنی عده‌ای بعد از بیدار شدن از خواب برای سرحال‌تر شدن و شروع یک روز تازه سراغ آن می‌روند و عده‌ای دیگر برای رفع خستگی بعد از یک روز کاری با رسیدن به منزل داخل حمام رفته و تنی به آب می‌زنند، اما به گفته محققان دوش گرفتن‌های روزانه نه‌تنها مفید نیست بلکه فرآیند طبیعی رشد و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها را مختل می‌کند. از همه مهم‌تر روزانه حجم بسیار زیادی از آب آشامیدنی هدر می‌رود درحالی که زندگی برخی در سرزمین‌های دیگر به دلیل کمبود آب به‌شدت در خطر است. اما اگر هنوز قانع نشده‌اید در ادامه به شما خواهیم گفت که حمام روزانه چه آسیب‌هایی دارد و حتی جایگزین‌های بهتری هم برای نرفتن به حمام هست.

 

چرا نه !

همان‌طور که در شروع مطلب تاکید کردیم حتی اگر هر روز ورزش می‌کنید یا در کارگاه‌هایی پر از مواد شیمیایی کار می‌کنید نیازی به دوش روزانه ندارید چون این کار نه‌تنها برای شما مفید نیست که با این روند صدمه زیادی به شما وارد می‌شود. اما بهتر است برای درک بهتر دلایل زیر را با دقت بخوانید:

 

 اختلال در چرخه پاکسازی بدن

 بدن ما به‌طور طبیعی توانایی پاک‌سازی و تمیز کردن خود را دارد پس تا چند روز این عمل پاک‌سازی به‌صورت نرمال روی پوست و مو تنظیم می‌شود، درحالی که با دوش گرفتن روزانه پوست شما چرخه بازیابی طبیعی خود را ازدست داده و زودتر از موعد هشدار آلودگی و کثیف شدن خود را به ما می‌دهد. پس اجازه دهید پوست روند طبیعی پاک‌سازی خود را طی کند.

 

باکتری‌های مفید را نشویید

 شستن روزانه پوست باعث حذف باکتری‌های مفید از روی پوست شده درنتیجه سیستم ایمنی بدن ضعیف و انسان بیشتر دچار بیماری‌های مختلف می‌شود. باکتری‌هایی که مانند یک سپر در برابر باکتری‌های مضر عمل می‌کنند و از جذب سموم ناشی از استفاده صابون‌های شیمیایی، شامپو، عطر و دیگر محصولات مراقبت شخصی به عمق پوست جلوگیری می‌کند.

 

تهدید جدی برای موها

شستن روزانه موها تمام چربی‌های طبیعی کف سر و موها را ازبین خواهد برد و این اتفاق نتیجه‌ای جز خشک، شکننده، خشن و وز شدن موهای شما ندارد و در درازمدت سلامت موها را به خطر می‌اندازد. شما باید تنها دو بار در هفته موهای خود را بشویید به‌ویژه اگر تار موهای شما نازک، شکننده و ضعیف هستند. پس روزهایی که قرار نیست موهای خود را بشویید همچنان به رطوبت‌رسانی برای بازسازی موهای خود ادامه دهید.

 

 پیری زودرس نزدیک است

 پوست صورت و بدن شما هم درمعرض آسیب این دوش گرفتن‌های روزانه قرار دارد چون دوش آب گرم پوست شما را خشک، زبر و پوسته‌پوسته و درنتیجه دچار پیری زودرس خواهد کرد. از طرفی تمام چربی‌های مفید و طبیعی که از رطوبت و جوانی و شادابی پوست مراقبت می‌کنند با هر بار استفاده از شوینده‌هایی مانند صابون و شامپو از سطح پوست برداشته می‌شوند.

 

هرگز فراموش نکنید

 بدن ما به‌طور طبیعی توانایی پاک‌سازی و تمیز کردن خود را دارد پس تا چند روز این عمل پاک‌سازی به‌صورت نرمال روی پوست و مو تنظیم می‌شود، درحالی که با دوش گرفتن روزانه پوست شما چرخه بازیابی طبیعی خود را ازدست داده و زودتر از موعد هشدار آلودگی و کثیف شدن خود را به ما می‌دهد. پس اجازه دهید پوست روند طبیعی پاک‌سازی خود را طی کند.

 

ناخن‌ها سست می‌شوند

 اگر به سلامت و زیبایی ناخن‌های خود اهمیت می‌دهید باید دوش گرفتن روزانه را فراموش کنید چون دوش آب گرم به ناخن‌های مانیکور شده شما آسیب زده و سطح آن را لایه‌لایه و درنهایت شکننده می‌کند. تمام روغن‌های لایه‌بردار و رطوبت‌رسان هم که برای تقویت مورد استفاده قرار داده‌اید از سطح ناخن و پوست اطراف آنها برداشته می‌شود.

 

التهاب سلول‌های پوستی

دوش گرفتن با آب داغ را ترک کنید، چون شستن موها و بدن با حرارت بالا افزون بر مشکلاتی که برای سطح پوست ایجاد می‌کند، به عمق آن هم آسیب می‌رساند،‌ به‌طوری که گردش خون را افزایش می‌دهد، التهاب و خشکی سلول‌های ملتهب شده پوست را تشدید می‌کند، افت فشارخون می‌آورد و تا جایی که ممکن است در حمام دچار سرگیجه ‌می‌شوید.

 

مقدار زیادی آب هدر می‌رود

این مورد بیشترین ارتباط را با سلامت و بهداشت تک‌تک انسان‌ها دارد بنابراین با درنظر گرفتن حجم فراوانی از آب که با دوش گرفتن‌های ما و دیگر اعضای خانواده به هدر می‌رود باید از کمبود آب در آینده واهمه داشت. از طرفی جمعیت زیادی در دنیا از نبود آب در شرایط غیربهداشتی و ناسالمی قرار دارند، پس به این دلیل مهم هم فکر کنید.

 

متخصصان چه می‌گویند؟

دکتر مهری شیوایی، متخصص پوست: باید قبول کنیم که برخی عادت‌ها در طولانی‌مدت نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد که دیگر قابل جبران نیست. ریزش مو و پیری پوست که براثر عادت روزانه ما به دوش گرفتن اتفاق می‌افتد، جدی است. درست است که حمام کردن روزانه خستگی را برطرف و به جسم شما نشاط می‌بخشد اما باید درنظر داشته باشید که برای این حال خوب حاضر به پرداخت چه بهایی هستید. برای مثال باید بدانید که لایه بیرونی پوست شما از سلول‌های مرده‌ای تشکیل شده که از لایه‌های زیرین محافظت می‌کند. اما با هر بار حمام کردن این لایه را از روی پوست‌تان جدا می‌کنید. درنتیجه با تکرار روزانه این کار روند فرسایش پوست خود را سریع‌تر و آسیب آن را بیشتر خواهید کرد. یا موها که بر اثر شستن زیاد کدر و ضعیف می‌شوند یا به خاطر از دست دادن چربی طبیعی کف سر خود مجبور به فعالیت بیش از حد برای جبران خشکی می‌شوند. اینها مهم‌ترین پیامدهای دوش گرفتن ساده روزانه شماست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۴۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان