//
کدخبر: ۴۵۵۲۴۱ //

گلودردتان اذیتتان می‌کند؟ درمان قطعی با آنتی‌بیوتیک مناسب!

گلودرد یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی است که می‌تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی باشد. در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی موثر هستند، در مورد عفونت‌های ویروسی بی‌فایده هستند.

گلودردتان اذیتتان می‌کند؟ درمان قطعی با آنتی‌بیوتیک مناسب!
به گزارش فرتاک نیوز،

گلودردهای ناشی از عفونت های باکتریایی یا ویروس ها یک مشکل رایج برای کودکان و بزرگسالان است که با رسیدگی به موقع به آسانی درمان می شود.

علت گلودرد ویروس باشد یا باکتری می توان از داروها یا روش های درمان خانگی برای بهبود کمک گرفت. در این مطلب بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد ویروسی و چرکی شدید در کودکان و بزرگسالان را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی نوعی عفونت گلو است که علت آن باکتری می‌باشد. درمان با آنتی بیوتیک برای گلودرد استرپتوکوکی به بیمار کمک می‌کند تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید. مهمتر از آن، آنتی بیوتیک‌ها به جلوگیری از عوارض گلودرد استرپتوکوکی، از جمله مشکلات قلبی و کلیوی کمک می‌کنند. بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد استرپتوکوکی پنی سیلین و آموکسی سیلین هستند. افراد مبتلا به آلرژی به پنی سیلین می توانند از سفالکسین، آزیترومایسین یا کلیندامایسین برای درمان گلودرد استرپتوکوکی استفاده کنند.

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد ویروسی

آنتی بیوتیک برای بیماری های با علت باکتریایی تجویز می‌شود. در این شرایط به هیچ وجه آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود. درمان خاصی برای گلودرد ویروسی وجود ندارد. می توانید با غرغره کردن با آب نمک گرم چندین بار در روز علائم را تسکین دهید (از نصف قاشق چایخوری یا 3 گرم نمک در یک لیوان آب گرم استفاده کنید). مصرف داروهای ضد التهابی مانند استامینوفن می تواند تب را کنترل کند.

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد استرپتوکوکی

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد چرکی شدید

گلودرد چرکی نیز بر اثر عفونت‌های باکتریایی ناشی از استرپتوکوکوس یا گروهی از باکتریهایی از این دست ایجاد می‌شود. بهترین آنتی بیوتیک دارویی در اینجا نیز پنی سیلین و آموکسی سیلین است. اما اگر بخواهید از روش‌های درمان خانگی استفاده کنید، شغلم پخته شده یا بخارپز شده بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای گلودرد چرکی است. گزینه بعد دمنوش آویشن است که به رفع هر چه سریعتر عفونت کمک می‌کند.

سایر آنتی بیوتیک‌های برای گلودردهای باکتریایی عبارتند از:

برای افراد بدون حساسیت به پنی سیلین

پنی سیلین (خوراکی یا عضلانی)

آموکسی سیلین (خوراکی)

بنزاتین پنی سیلین G، عضلانی

برای افرادی دارای حساسیت به پنی سیلین

سفالکسین (خوراکی)

سفادروکسیل (خوراکی)

کلیندامایسین (خوراکی)

کلاریترومایسین (خوراکی)

آزیترومایسین گلودرد استرپتوکوکی (خوراکی)

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد در کودکان

اگر کودک شما گلودرد، سرفه یا آبریزش بینی دارد، ممکن است انتظار داشته باشید که پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. اما در بیشتر مواقع، کودکان برای درمان این بیماری ها به آنتی بیوتیک نیاز ندارند. در واقع، آنتی بیوتیک ها می توانند بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. به این دلیل که: آنتی بیوتیک ها با ویروس ها مبارزه نمی کنند.

بیشتر عفونت های دوران کودکی توسط ویروس ها ایجاد می شود. ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد احساس بیماری در کودک شما شوند. اگر کودک شما ویروسی داشته باشد، آنتی بیوتیک ها به کودک شما کمک نمی کنند تا احساس بهتری داشته باشد یا دیگران را از بیمار شدن بازدارد.

با این حال برخی از عفونت‌ها هستند که باید با آنتی بیوتیک درمان شوند. از جمله گلودرد استرپتوکوکی اغلب با پنی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک‌ها مانند آموکسی سیلین بهبود می‌یابد. در صورتیکه کودک به پنی‌سیلین حساسیت دارد، آنتی بیوتیک دیگری جایگزین می‌شود. دارو می‌تواند به صورت قرص یا شربت باشد و اگر کودک در مقابل مصرف دارو مقاومت کرد، به تزریق دارو توصیه می‌شود.

در مورد مصرف پنی سیلین کودکان باید 250 میلی گرم دو یا سه بار در روز به مدت ده روز مصرف کنند.

بهترین آنتی بیوتیک برای گلو درد در بزرگسالان

پنی سیلین برای گلودرد

بهترین آنتی بیوتیک برای گلودرد در بزرگسالان پنی سیلین است که به طور رایج نیز تجویز می‌شود. پنی سیلین می تواند انواع زیادی از عفونت ها را درمان کند و به ویژه در درمان گلودرد استرپتوکوکی مفید است. پزشکان معمولاً 250 میلی گرم چهار بار در روز یا 500 میلی گرم دو بار در روز به بزرگسالان می دهند. توصیه می شود یک دوره کامل آنتی بیوتیک مصرف کنید، به این معنی که آن را به مدت ده روز مصرف خواهید کرد.

آموکسی سیلین برای گلودرد در بزرگسالان

آموکسی سیلین یکی دیگر از آنتی بیوتیک های مناسب بزرگسالان است که برای درمان عفونت های باکتریایی در گوش، بینی، گلو، سیستم تنفسی، پوست و غیره استفاده می شود. به طور معمول، آموکسی سیلین به شکل کپسول در دوزهای 250 یا 500 میلی گرم تجویز می شود. اگر از طریق سوسپانسیون خوراکی داده شود، دوز ممکن است متفاوت باشد.

آزیترومایسین

دیگر آنتی بیوتیک برای گلودرد در بزرگسالان آزیترومایسین است. آزیترومایسین معمولا برای درمان عفونت های باکتریایی مانند ذات الریه، برونشیت، یا عفونت های داخل گوش، سینوس، گلو، ریه ها و غیره استفاده می شود. این دارو برای افرادی که نمی توانند پنی سیلین یا آموکسی سیلین مصرف کنند ایده آل است. بزرگسالان و کودکان بزرگتر ممکن است 500 میلی گرم در روز اول و سپس 250 میلی گرم در روزهای دوم تا پنجم مصرف کنند.

کلیندامایسین

کلیندامایسین برای درمان عفونت های باکتریایی گلو مانند التهاب لوزه، فارنژیت یا لارنژیت تجویز می شود. با جلوگیری از رشد باکتری ها عمل می کند.

این دارو را می توان به شکل کپسول یافت. دوز توصیه شده برای بزرگسالان 600 تا 1800 میلی گرم در روز است که به 2 تا 4 دوز مساوی تقسیم می شود.

سفالکسین

سفالکسین یک آنتی بیوتیک است که باکتری ها را می کشد و از رشد بیشتر باکتری ها جلوگیری می کند. ممکن است برای التهاب گلو ناشی از باکتری، مانند فارنژیت، تجویز شود.

این آنتی بیوتیک ممکن است به شکل کپسول، قرص یا شربت یافت شود. اغلب در فواصل 6 تا 12 ساعت به مدت 7 تا 14 روز مصرف می شود. دوز و مدت درمان بستگی به سن و وضعیت سلامتی بیمار دارد.

قوی ترین آنتی بیوتیک برای گلو درد

قوی ترین آنتی بیوتیک برای گلو درد

مصرف قوی ترین آنتی بیوتیک برای گلودرد تا پیش از آگاهی بر اینکه علت گلودرد ویروسی است یا باکتریایی کاری بی فایده و حتی مضر می‌باشد. پس اگر قصد دارید بدون معاینه پزشک اقدام به درمان گلودرد کنید، بهتر است درمان دارویی را نادیده گرفته و از روش های درمان خانگی کمک بگیرید. مصرف آنتی بیوتیک ها در گلودردهای ویروسی هیچ تاثیری بر درمان ندارد. همچنین مصرف نادرست این نوع از داروها می‌تواند باعث افزایش مقاومت باکتری‌ها نیز شود. در ادامه تعدادی از قوی ترین روش های درمان گلو درد را معرفی می‌کنیم:

عسل

عسل به صورت ترکیب شده در دمنوش یا به تنهایی یکی از بهترین راه های برطرف کردن التهاب گلو است.

آب نمک

غرغره کردن آب نمک یک راه عالی برای از بین بردن باکتری های موجود در گلو و تسکین گلودرد است. این کار به کاهش تورم گلو و رفع آلودگی آن نیز کمک می‌کند.

چای بابونه

چای بابونه دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. حتی بخور گرفتن با آن می‌تواند باعث باز شدن مجاری تنفسی و بهبود گلودرد و علائم سرماخوردگی شود.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی از راه های موثر برای درمان گلو درد است، زیرا می‌تواند با از بین بردن باکتری ها از رشد مخمرها و قارچ ها پیشگیری کند.

نعناع فلفلی

نعناع از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی برای سرماخوردگی است. این گیاه دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد ویروسی است. اسپری رقیق شده روغن نعناع به درمان گلودرد و کاهش دردهای آن کمک می‌کند.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری است. غرغره کردن سرکه سیب (رقیق شده) به رفع مخاط موجود در گلو و پیشگیری از گسترش باکتری‌ها کمک می‌کند.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتری است و یکی از گیاهان با خواص دارویی است که برای درمان فوری گلودرد کاربرد دارد. همچنین سیر دارای ترکیبی به نام ارگانوسولفر است که در مقابله با عفونت موثر است.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۲۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان