//
کدخبر: ۴۴۷۵۲۵ //

نوشیدنی‌های طبیعی‌ای که استرس را محو می‌کند و شادی‌ را به شما هدیه می دهد

برای رسیدن به شادی و از بین بردن استرس‌هایی که هر روز روی سرتان آوار می‌شود، چه راه‌هایی را امتحان کرده‌اید؟ قرص‌خور هستید یا دنبال یوگا و... رفته‌اید؟

نوشیدنی‌های طبیعی‌ای که استرس را محو می‌کند و شادی‌ را به شما هدیه می دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

آیا تابه‌حال به معجزه طبیعت فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید همین ادویه‌ها و برگ‌های خشک گیاهان دارویی که سال تا سال توی کابینت آشپزخانه خاک می‌خورند، می‌توانند شما را چند قدم به شادی و آرامش درونی نزدیک کنند؟

دارچین

دارچین نه‌فقط به‌عنوان یک گیاه دارویی، بلکه به‌عنوان یک ادویه خوش عطر و طعم، استفاده‌های فراوانی در سراسر دنیا دارد و در همه کشورهای دنیا از ژاپن گرفته تا انگلستان و مصر و... شناخته شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دارچین علاوه بر داشتن خواص دارویی تقویت‌کننده مغز هم هست و می‌تواند حافظه شما را حسابی تیز کند! البته نوشیدن چای‌ دارچین یا حتی بو کردن این ادویه می‌تواند احساس شادی را به همراه داشته باشد. همچنین گروهی از محققان می‌گویند استفاده از دارچین یا عطر آن عملکرد شناختی مغز را بهبود داده و باعث می‌شود پاسخ‌های بصری افراد بیشتر و بهتر شود. یکی دیگر از خواص مهم دارچین این است که بوی دهان را به‌راحتی از بین می‌برد تا به‌این‌ترتیب دیگر کسی از حرف زدن با شما فراری نشود!

اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از خوشبوترین گیاهانی است که در جهان پیدا می‌شود و به دلیل خواص آرامش‌بخشی که دارد، نامش سرِ زبان‌ها افتاده است. این گیاه خودرو که در ایران هم به‌راحتی کشت می‌شود، گل‌های بنفشی شبیه سنبله دارد که سرشار از خواص مختلف دارویی هستند.

سابقه‌ی استفاده از این گیاه پرخاصیت به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد و اسطوخودوس چه در طب سنتی چینی و چه ایرانی، گیاهی پرکاربرد است. حتی در جنگ جهانی اول هم اروپایی‌ها از این گیاه برای درمان زخم سربازان استفاده می‌کردند تا کار به عفونت نکشد. یکی از خواص مهم اسطوخودوس آرامشی است که می‌تواند به روح و روان شما بدهد و باعث شود که احساس شادی و نشاط بیشتری داشته باشید.

در ضمن اگر از بی‌خوابی و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برید، اسطوخودوس بهترین راه‌حل است. برای درست کردن چای با این گیاه، باید حدود یک قاشق از برگ‌های خشک آن را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و درِ آن را به مدت ۱۰ دقیقه ببندید تا دم بکشد.

گل یاس

همان‌ اندازه که یک عدد قرص والیوم می‌تواند شما را آرام کند، گل یاس هم می‌تواند! این گل با خواص متفاوتش، یکی از گیاهان دارویی بسیار مشهور در همه‌ی دنیاست و چایی که از آن تهیه می‌شود هم به‌طور سنتی در بسیاری از مناطق مورداستفاده قرار می‌گیرد. تقویت دستگاه قلبی و عروقی، ‌ پایین آوردن کلسترول بدن و بهبود جریان خون در رگ‌ها، تنها گوشه‌ای از خواص این گیاه است. گل یاس به‌عنوان یک داروی ضدافسردگی قوی هم شناخته می‌شود و باعث می‌شود فکرهای منفی از مغزتان بیرون بروند. همچنین مطالعات دانشگاهی‌ای که تاکنون در این زمینه انجام شده، نشان داده است که استفاده از دم‌نوش گل یاس یا حتی قرار گرفتن در معرض بوی آن علاوه بر خواص شادی‌بخش می‌تواند هوشیاری فرد را نیز تقویت کند.

یکی دیگر از خواص مهم این دم‌نوش که به‌صورت ثانویه می‌تواند شما را سرحال بیاورد، تأثیری است که بر روند کاهش وزن دارد چون گل یاس حاوی کافئین بوده و می‌تواند تا حدی سوخت‌وساز بدن را تقویت کرده و به لاغری کمک کند.

وانیل

اسم وانیل را که می‌شنوید یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ مسلماً شنیدن اسم این ادویه گران‌قیمت یا بوییدن آن باعث می‌شود یاد شیرینی بیفتید و هوس کنید یک تکه شیرینی خشک نوش‌جان کنید. بد نیست بدانید که استفاده از وانیل چه به‌صورت عطر و چه به‌صورت ادویه همراه با چای، خلق‌وخوی شما را تغییر می‌دهد و سرزندگی را برایتان به ارمغان می‌آورد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در این زمینه انجام گرفت، نشان داد که بوی وانیل برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند، شادی‌آفرین و آرامش‌بخش است.

بابونه

خواص بابونه آن‌قدر زیاد است که اگر آن را با یک داروخانه سیار مقایسه کنیم، اصلاً مبالغه نکرده‌ایم. بابونه در کنار خواصی که برای تقویت مو و پوست دارد و به درمان التهابات پوستی و جوش و... کمک می‌کند، رفع‌کننده استرس و خشم نیز هست و باعث می‌شود که به شادی و آرامش برسید. این گیاه به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع بهبوددهنده جریان خون در مغز نیز هست و باعث می‌شود سطح یکی از مهم‌ترین هورمون‌های استرس بدن یعنی همان کورتیزول به‌شدت پایین بیاید. در ضمن اگر آن را با عسل مخلوط کنید، خواصش چندین برابر می‌شود.

با جینکو آرام بخواب

فرقی نمی‌کند که به چه دلیل دچار استرس و افسردگی هستید و شادی و نشاط را در زندگی‌تان گم کرده‌اید چون می‌توانید خودتان و زندگی‌تان را با جینکو نجات دهید! جینکو نوعی داروی گیاهی مشهور به‌ویژه در طب چینی است که خواص آنتی‌اکسیدانی یا ضد سرطانی قوی‌ای نیز دارد و باعث از بین رفتن اختلالات خواب نیز می‌شود. علاوه بر این ویژگی، کسانی که می‌خواهند مغزشان را تقویت کنند باید بیشتر با جینکو دوست شوند. برای درست کردن دم‌نوش جینکو باید از برگ‌های خشک آن استفاده کرده و پس از جوشاندن اجازه دهید که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

نعنا

 نعنا نه‌فقط دل‌درد و دل‌پیچه را از بین می‌برد و به هضم غذا کمک می‌کند بلکه ضد استرس هم هست؛ بنابراین اگر می‌خواهید چنین حس و حالی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که روزی یکی، دو فنجان از این گیاه به‌صورت دم‌نوش یا چای‌ نوش‌جان کنید. برای درست کردن این چای گیاهی کافی است برگ‌های خشک یا تازه نعنا را داخل قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و در ظرف را بگذارید تا دو دقیقه بعد یک چای گیاهی دم‌کشیده، خوش‌عطر و خوش‌طعم تحویل بگیرید.

علف چای

یکی دیگر از گیاهان پرکاربرد دارویی که در ایران و به‌خصوص نواحی شمالی کشور رشد می‌کند و خواص بی‌شماری دارد، علف چای است که چه به‌صورت تازه و چه به‌صورت خشک قابل استفاده است. این گیاه از جمله ترکیبات قوی ضداسترس محسوب می‌شود و بیشتر از دو هزار سال است که در طب سنتی برای درمان اضطراب و رسیدن به آرامش از آن استفاده می‌کنند ‌طوری که نام این گیاه حتی در کتاب‌های دانشمند مشهور ایرانی، زکریای رازی نیز آمده است. ‌ خشک شده‌ی این گیاه را بکوبید و داخل صافی بریزید، سپس این صافی را داخل ظرفی حاوی آب جوش گذاشته و درِ آن را به مدت ۳۰ دقیقه ببندید تا کاملاً دم بکشد.

میخک

خیلی از ما دوست داریم زندگی‌ای شاد و به‌دوراز تنش و اضطراب و استرس را تجربه کنیم و یکی از راحت‌ترین روش‌هایی که برای رسیدن به این نوع زندگی می‌توانید پیدا کنید، تکیه کردن به خواص گیاهان دارویی است که آرامش عجیبی به شما می‌دهند و باعث می‌شوند که به‌راحتی بتوانید افسردگی و علائم آن را دور بزنید و بالاخره طعم آرامش را بچشید.

گل میخک یکی از همین گیاهان دارویی است که در کنار زیبایی ظاهری و استفاده‌های زینتی، به دلیل خواص آرامش‌بخش و ضداسترسش حسابی شناخته ‌شده است، هرچند که بعضی‌ها هم از این گیاه به‌عنوان ادویه برای طعم دادن به خوراک‌هایشان استفاده می‌کنند.

برای بهره‌مندی از خواص این گیاه که به دلیل داشتن نوعی ترکیب شیمیایی به نام اوژنول (ORGENOLE) ایجاد می‌شود،  کافی است حدود ۱۰ گرم از گل میخک را با یک لیتر آب مخلوط کرده و اجازه بدهید که به جوش بیاید. سپس به مدت ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس آن را امتحان کنید. در ضمن برای افزایش خواص میخک می‌توانید آن را همراه نعنا، جوشانده و میل کنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۷۵۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان