//
کدخبر: ۴۴۴۳۴۲ //

مبتلایان به آسم, در این فصل سال مراقب باشند

فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرفه‌های طول کشیده و خشک که اغلب به دنبال عفونت‌های تنفسی ایجاد می‌شوند و خس خس سینه و تنگی نفس بخصوص هنگام فعالیت فیزیکی می‌تواند از علائم آسم باشد.

 مبتلایان به آسم, در این فصل سال مراقب باشند
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر نسرین مؤذن اظهار کرد: آلرژی سن خاصی ندارد و در تمامی سنین و به شکل‌های مختلف مختلف دیده می‌شود، علائم این بیماری در سنین شیرخوارگی با اگزما و مشکلات تنفسی و در سنین بزرگتر با علائم تنفسی و سرفه خشک، خس خس سینه، تنگی نفس، خارش بینی، عطسه، آبریزش شفاف از بینی و همچنین خشکی پوست دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: علائم آسم کودکان می‌تواند تنها با سرماخوردگی بروز پیدا کند و کودکان هر بار و به دنبال عفونت تنفسی دچار تنگی نفس یا خس خس سینه شوند، در حالی که در فواصل اپی‌زودهای بیماری بدون مشکل هستند و در بزرگسالان هم اغلب علائم مزمن‌تری دیده می‌شود. 

فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه آلرژی‌های تنفسی در کودکان باید به‌موقع درمان تا در بزرگسالی مشکلات بدتر و تنگی نفس حادتر ایجاد نشود، خاطرنشان کرد: ما به والدین توصیه می‌کنیم در صورتی که کوچکترین مشکلی در کودکان خود دیدند بلافاصله به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایند تا که از تشدید وضعیت بیماری جلوگیری شود.

دکتر مؤذن افزود: همچنین باید بگوییم خوددرمانی و مصرف خودسرانه به هیچ وجه توصیه می‌شود و باید داروها تحت نظر پزشک باشد، ما داروهای مؤثری برای بیماران آلرژی داریم، در حالی که همان دارو در بیماران دیگر، اما با همان علائم می‌تواند اثر سو داشته باشد و به همین جهت تأکید داریم که مصرف خودسرانه به هیچ وجه صورت نپذیرد.

وی در خصوص داروهای مصرفی بیماران آسم و آلرژی، گفت: اسپری‌های دهانی سالبوتامول، آلبوترول، فلوتیکازون، بودزوناید، قرص مونته لوکاست ، اسپری‌های بینی‌ فلوتیکازون، بودزوناید و یا مومتازون عمده داروهای تجویزی بیماران آلرژی بوده و میزان مصرف هر دارو بسته به شرایط و وضعیت بیمار دارد.

عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری‌های آلرژیک می‌توانند زمینه ژنتیکی داشته باشند، اما در این میان فاکتورهای دیگری هم تأثیرگذار است، بیان کرد: از کسانی که سابقه خانوادگی دارند و دچار هرگونه علائم مطرح کننده آسم شدند می‌خواهیم که با مشاهده کوچکترین علائم به متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه باید از مصرف مکرر دارهای کورتیکواستیرویید خوراکی یا تزریقی اجتناب شود، تصریح کرد: اگر فردی به دنبال سرماخوردگی دچار علائم تنفسی می‌شود که صرفاً با این دسته داروها التیام می‌یابد حتماً باید از نظر آسم و دیگر تشخیص‌های مرتبط مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر مؤذن اضافه کرد: در میان والدینی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند احتمال تولد فرزندی با این علائم وجود دارد و در این خصوص باید بگوییم که اگر پدر و مادر هر دو مبتلا بودند تا 70 درصد احتمال ابتلای فرزند به این بیماری وجود دارد، اما اگر فقط یک نفرشان مبتلا بود این عدد کمتر بوده و در این گروه نیز بین 40 تا 50 درصد احتمال تولد فرزند مبتلا به آسم و آلرژی وجود دارد.

وی تأکید کرد: تشدید علائم آسم در روزهای سرد سال بیشتر از سایر ایام سال بوده و ما در هوای سرد فصل زمستان که به جز سرما، وضعیت آلودگی هوا و خشکی هوا را هم داریم توصیه بر عدم خروج از منزل در مواقع غیرضرور را داریم تا که خدای نکرده کودکان و والدین آنها با مشکلی مواجه نشوند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۳۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان