//
کدخبر: ۴۴۱۳۶۶ //
سرماخوردگی| رژیم غذایی

بهترین غذاها برای زمانی که سرما خورده‌اید

سرماخوردگی بیماری عجیب و ناراحت‌کننده‌ای است! یک دقیقه حالتان خوب است و بدون مراقبت خاصی روزتان را پیش می‌برید. اما روز بعد؟ سرفه و گرفتگی بینی و بدن‌درد بر شما غلبه می‌کند. اولین کاری که می‌کنید احتمالاً این است که خودتان را زیر چند پتو روی کاناپه پنهان می‌کنید و فکر می‌کنید الان چه باید بخورید و چه باید بکنید تا دوباره مثل یک آدم معمولی شوید!

بهترین غذاها برای زمانی که سرما خورده‌اید
به گزارش فرتاک نیوز،

شجاع باشید! این نیز می‌گذرد. حتماً می‌دانید که سوپ مرغ خیلی کمکتان می‌کند تا حدودی علائم خود را کاهش دهید. غذاهای مناسب می‌توانند به زودتر خوب شدن شما کمک کنند. وقتی سرماخورده‌اید، به غذاهای گرم و نرمی نیاز دارید تا نه‌تنها حس خوبی به شما بدهند؛ بلکه مواد مغذی بیشتری به شما برسانند. میوه‌ها و سبزی‌های ویتامین‌دار، ادویه‌های ضدالتهاب، دم‌نوش‌های گیاهی، همگی خوردنی‌های خوبی برای فرد سرماخورده‌اند.

سوپ مرغ؛ اکسیری شفابخش

یک کاسه سوپ داغ! این غذای کلاسیک نه‌تنها گرمتان می‌کند و احساس خوب و راحتی به شما می‌دهد؛ بلکه فواید زیادی هم برایتان دارد. استخوان‌های جوشیده مرغ عصاره خوبی به سوپ شما می‌دهند که حاوی کلاژن و مواد مغذی است. بخاری که از سوپ داغ بلند می‌شود می‌تواند به رفع گرفتگی بینی شما کمک کرده و راه‌های هوایی بینی‌تان را باز کند.

اما همه سوپ‌های مرغ این ویژگی‌ها را ندارند. برای اینکه سوپ شما اکسیری شفابخش باشد، آن را کم‌نمک درست کنید. نمک زیاد بدنتان را کم آب می‌کند که در این شرایط اصلاً به نفعتان نیست. ضمناً سوپ کم‌نمک باعث می‌شود مواد مغذی و ترکیبات مفید عملکرد بهتری در بدن شما داشته باشند. یا حتی بهتر، سوپ را با یک جوجه درسته و سبزیجات تازه درست کنید. باور کنید یک کاسه سوپ مرغ فوراً حس شادابی به شما می‌دهد.

پس این بار اگر دچار سرماخوردگی شدید، سراغ سوپ آماده نروید و خودتان سوپ خانگی درست کنید. سوپ مرغ خانگی فقط خوشایند نیست، بلکه شفابخش است.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان سفید، برنج و پاستا نیز به درد شما نمی‌خورند و کاری برای مبارزه با عفونت انجام نمی‌دهند. در واقع این غذاها ارزش غذایی خاصی ندارند و سوخت خوبی برای بدن نمی‌توانند باشند

میوه‌ها و سبزی‌ها؛ تقویت‌کننده سیستم ایمنی

وقتی در حال مبارزه با سرماخوردگی هستید، مرکبات باید انتخاب اول شما در میوه‌ها باشند. پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش و لیموشیرین همگی سرشار از ویتامین C اند که سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کند. تنها یک عدد پرتقال آبدار می‌تواند ۱۰۰درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین نماید. از آب‌پرتقال تازه استفاده کنید و اثرش را ببینید.

البته فقط مرکبات نیستند که این روزها به دردتان می‌خورند. انواع توت نیز تقویت‌کننده‌های خوب سیستم ایمنی‌اند؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی برای مبارز با التهاب و تسکین علائم‌اند.

گذشته از میوه‌ها، نقش سبزیجات را نیز نباید نادیده بگیرید. سبزیجات برگ‌دار مثل اسفناج نیز با ویتامین C و آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارند به دادتان می‌رسند. کدو حلوایی را هم فراموش نکنید، چون ویتامین C و ویتامین A زیاد و حتی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به خیلی از سبزی‌های دیگر دارد.

در روزهای سرماخوردگی، یخچال شما باید پُر از مرکبات و سبزی‌های برگ‌دار و کدو حلوایی باشد تا بتوانید با ویروس‌های آزاردهنده خوب بجنگید و زودتر خوب شوید.

غذاهای دیگر برای زودتر خوب شدن

گلودرد و خارش گلو خیلی بد است؛ انگار سعی دارید یک لیوان ماسه را قورت دهید. قبل از اینکه سراغ قرص و دارو بروید باید بدانید که عسل می‌تواند برای کاهش این تحریکات گلو خدمت زیادی به شما بکند. عسل خام و محلی تهیه کنید. عسل می‌تواند با پوششی که در گلو ایجاد می‌کند التهاب را تسکین دهد. تنها یک قاشق عسل کافی است تا اثرش را احساس کنید.

البته فقط عسل این خاصیت را ندارد. زنجبیل هم چه به‌صورت دم‌نوش مصرف شود و چه آبنباتش را بمکید یا حتی مکمل آن کمک زیادی به تسکین گلودردتان می‌کند و حالت تهوع‌تان را تسکین می‌دهد. تندی زنجبیل التهاب گلو را کمتر می‌کند.

داروی بعدی سیر! سیر گیاهی تند و قدرتمند است که خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد. سیر خردشده را در سوپتان بریزید و از خواص آن بهره ببرید.

قدرت چای سبز را نادیده نگیرید. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی برای کمک به عملکرد سیستم ایمنی بدنتان است. یک ماگ چای سبز هم گلویتان را نرم می‌کند و هم حالتان را بهتر می‌کند.

جو دوسر را فراموش نکنید، بهترین صبحانه‌ای که می‌توانید بخورید. بلغور جو دوسر را با مقداری میوه مخلوط کنید. جو دوسر حاوی زینک (روی) است و ایمنی‌تان را تقویت می‌کند.

پروبیوتیک‌های ماست هم برای روده‌هایتان مفید هستند و از این طریق از سیستم ایمنی شما پشتیبانی می‌کنند؛ البته برخی معتقدند که بهتر است روز اول سرماخوردگی ماست نخورید.

وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوید اولین کاری که باید بکنید این است که مجهز به یک انبار مهمات شوید آن را پُر از مواد غذایی کنید که گفتیم.

غذاهایی که نباید بخورید

وقتی مریض می‌شوید دلتان می‌خواهد فقط دورتان پتو بپیچید و روی کاناپه ولو شوید تا هر وقت که حالتان دوباره خوب شود. برای همین ممکن است به‌راحتی فریب بخورید و سراغ غذاهای حاضری و آماده بروید. اما این نوع غذاها بیشتر مضرند تا مفید، خصوصاً اکنون که حالتان خوب نیست.

غذاهای سرخ شده اصلاً برای شما خوب نیستند. چون روغن و چربی به‌سختی هضم می‌شوند و وقتی بدن شما در حال جنگ با ویروس‌هاست، این غذاها نیروی جنگتان را کاهش می‌دهند!

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان سفید، برنج و پاستا نیز به درد شما نمی‌خورند و کاری برای مبارزه با عفونت انجام نمی‌دهند. در واقع این غذاها ارزش غذایی خاصی ندارند و سوخت خوبی برای بدن نمی‌توانند باشند و اما بستنی! هر چند بستنی خوشمزه است و لحظاتی به شما لذت می‌دهد؛ اما باتوجه‌به قند زیادی که دارید به ضرر سیستم ایمنی بدنتان است.

وقتی دچار سرماخوردگی هستید، تمام هله‌هوله‌ها را از جلوی چشمتان دور کنید و برای بعد بگذارید. بدنتان را با غذاهای طبیعی و سالم و مغذی تجهیز کنید و استراحت کنید تا زودتر خوب شوید.

در پایان

علاوه بر اینکه باید به غذاهایی که می‌خورید دقت کنید، مایعات نیز باید بیشتر بنوشید. زیاد استراحت کنید و به بدنتان فرصت بازسازی و التیام دهید. یعنی در واقع لازم است از همه جهت هوای بدنتان را داشته باشید!

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۱۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان