//
کدخبر: ۴۳۹۹۸۶ //
رژیم غذایی| عمل جراحی

پس از عمل جراحی چه رژیم غذایی باید داشته باشیم؟

میزان مرگ و میر پس از عمل جراحی در بیماران مبتلا به سوء تغذیه 33 درصد است.

پس از عمل جراحی چه رژیم غذایی باید داشته باشیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

عضو هیات علمی علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر مداخلات تغذیه ای بر پیامدهای بعد از جراحی گفت: میزان مرگ و میر پس از عمل جراحی در بیماران مبتلا به سوء تغذیه 33 درصد است. دکتر غزاله اسلامیان ضمن بیان این مطلب گفت: بر اساس یافته های بررسی ها میزان مرگ و میر در بیماران سوء تغذیه که تحت عمل جراحی قرار می گیرند حدود 33 درصد است. در حالی که این آمار در افرادی که دچار سوء تغذیه نیستند 3.5 درصد گزارش شده است.

وی عوارض سوء تغذیه در بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند را افزایش عفونت، افزایش زخم بستر، کندی التیام زخم ها و افزایش رشد باکتری ها در دستگاه گوارش برشمرد.

اسلامیان خاطرنشان کرد: بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند با توجه به شرایط بیماری و جراحی نیاز به مراقبت های ویژه دارند. تغذیه مناسب قبل از اعمال جراحی برنامه ریزی شده تاثیر بسزایی در روند بهبودی بیمار پس از جراحی دارد.

این استادیار علوم تغذیه با اشاره به روند اجرای برنامه تغذیه در بیماران تحت عمل، تصریح کرد: فرآیند تغذیه در بیمار کاندید عمل جراحی باید از زمان بستری در بیمارستان (قبل از عمل جراحی) شروع شود و تا دوره نقاهت بعد از جراحی. اقدام ادامه دارد.

به گفته وی، بسته به نوع جراحی و شرایط بیمار، مدت زمان این وضعیت (روزه داری) ممکن است در بیماران متفاوت باشد و حتی در جراحی های اورژانسی نیز این شرایط وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: پس از عمل جراحی و به هوش آمدن بیمار، پزشک با توجه به نوع جراحی و عملکرد دستگاه گوارش بیمار، نوع تغذیه را تعیین می کند و بهتر است هر چه زودتر تغذیه خوراکی شروع شود.

اسلامیان افزود: پس از عمل جراحی طبق تجویز پزشک، رژیم غذایی بیمار با رژیم مایعات روان آغاز می شود. سپس رژیم غذایی کامل مایع، رژیم غذایی پوره و نیمه جامد و رژیم غذایی معمولی برای بیمار تجویز می شود. وی افزود: ممکن است نیاز به تغذیه حمایتی داشته باشند که بسته به شرایط بیمار با تغذیه با لوله مری (روده ای) یا تغذیه وریدی (وریدی) انجام می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نوع تغذیه بیمارانی که پس از جراحی به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شوند با توجه به عملکرد دستگاه گوارش، وضعیت سوء تغذیه و نارسایی اندام ها توسط کارشناسان تغذیه بیمارستان تنظیم و نظارت می شود.

وی افزود: میزان کالری دریافتی و میزان پروتئین دریافتی بر اساس نوع عمل جراحی و شرایط بیمار تعیین می شود. تامین کافی پروتئین نقش مهمی در بهبود وضعیت بیمار به ویژه عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و ترمیم بافت دارد. اسلامیان با اشاره به نیاز برخی از بیماران به دریافت مکمل های پروتئینی، مولتی ویتامین و مینرال گفت: این بیماران بسته به نوع عمل جراحی و شدت آسیب ممکن است پس از ترخیص نیاز به دریافت این مکمل ها برای مدت معینی داشته باشند. بیمارستان.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: میزان الکترولیت ها و مایعات دریافتی بر اساس وضعیت بیمار و نتیجه آزمایشات با دستور پزشک از طریق سرم تامین می شود. درمانی یا خوراکی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۹۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان