//
کدخبر: ۴۳۸۶۶۳ //
بارداری| نوشیدن آب

چرا نوشیدن آب در دوران بارداری ضروری است؟

نوشیدن آب و هیدراته ماندن در دوران بارداری مهم است. اما یک مادر باردار چقدر آب باید بنوشد؟ و نوشیدن آب کافی چرا برای سلامت مادر و جنین اهمیت دارد؟

چرا نوشیدن آب در دوران بارداری ضروری است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 یکی از ساده ترین اقداماتی که می توانید برای اطمینان از داشتن بارداری سالم انجام دهید، نوشیدن آب کافی است. در واقع، کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) نشان می دهد که ممکن است به 96 اونس آب در روز نیاز داشته باشید.

نوشیدن آب نه تنها به هیدراته و سالم ماندن شما کمک می کند، بلکه برای رشد کودک شما نیز ضروری است.

نوشیدن آب کافی در بارداری می تواند به کاهش تورم، کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری و منظم نگه داشتن عملکرد دستگاه گوارش کمک کند.

چرا نوشیدن آب در دوران بارداری ضروری است؟

روث آرومالا، مدیر ارشد پزشکی می‌گوید: « نوشیدن آب کافی برای همه، چه باردار و چه غیر باردار، حیاتی است، زیرا بدن ما از بیش از 60 درصد آب تشکیل شده است. اما نوشیدن آب در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا به رشد و فعالیت متابولیک کودک شما کمک می کند. آب همچنین به هضم غذا کمک می کند و از گردش خون کودک شما حمایت می کند، مایع آمنیوتیک شما را متعادل می کند، جذب بهینه ویتامین های محلول در آب را امکان پذیر می کند، دمای بدن را تنظیم می کند.»

الن اسمی، پرستار و ماما معتبر در Northside Women's می گوید:«اگر به اندازه کافی آب نمی نوشید تا هیدراته بمانید، می توانید مجموعه ای از علائم ناراحت کننده و گاهی نگران کننده مانند سرگیجه، سبکی سر، سردرد و انقباضات را تجربه کنید. همچنین تغییراتی در پوست یک فرد باردار وجود دارد که هر چه بیشتر بتوانید آب بنوشید و پوست را پرفیوژن کنید، برای سلامت شما بهتر است. آبرسانی کافی حتی می تواند مقداری از آن خارش پوست خشک شما را هم تسکین دهد.»

مادران باردار اگر نگران سلامت پوست و موی خود هستند و می خواهند خارش و خشکی پوستشان را برطرف کنند، بهتر است خود را هیدراته نگه دارند.

مصرف روزانه توصیه شده آب برای مادران باردار

چیترا آکیلسواران، متخصص OB-GYN، رئیس و مدیر اجرایی گروه پزشکی East Bay و یکی از بنیانگذاران Cleo توضیح می دهد که وقتی باردار هستید، نیاز به مایعات بیشتری دارید. توصیه فعلی میزان مصرف آب برای افراد باردار، 8 تا 12 فنجان در روز است، اگرچه اگر هوا گرم باشد یا ورزش کرده باشید، به مقدار بیشتری آب نیاز خواهید داشت.»

البته نیاز روزانه شما به نوشیدن آب نیز بسته به نیاز بدن، شرایط پزشکی و وزن شما متفاوت خواهد بود. بیشتر افراد باردار به حدود دو تا سه لیتر (67 تا 100 اونس) آب در روز نیاز دارند که می تواند شامل نوشیدن آب یا آب طعم دار (بدون قند اضافه) باشد.

عوامل موثر بر هیدراتاسیون در دوران بارداری

دکتر آرومالا می گوید: «مقدار آبی که قبل از بارداری می نوشید معمولاً در دوران بارداری کافی نیست. برای برآوردن نیازهای بارداری، حجم پلاسمای خون مادر تا سه ماهه سوم بیش از 30 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، تغییرات فیزیولوژیکی در کلیه ها وجود دارد که شامل افزایش نرخ فیلتراسیون می شود. مجموعه این عوامل علاوه بر نیازهای ذاتی جنین، تقاضای بیشتری برای نوشیدن آب کافی ایجاد می کند.»

با این حال، محققان در یک مطالعه دریافتند که تنها حدود یک سوم افراد در طول بارداری آب کافی می نوشند. فقدان هیدراتاسیون کافی می تواند منجر به عوارض بارداری از جمله کم شدن مایع آمنیوتیک تا زایمان زودرس شود.

فراموش نکنید که اگر یک فرد باردار بسیار فعال باشد یا هر روز پیاده‌روی طولانی داشته باشد، باید مایعات بدون کافئین و بدون قند بیشتری بنوشد.

فرناز جهانگیری، پزشک متخصص زنان و زایمان و استادیار گروه زنان و زایمان می‌گوید: «ورزش، قرار گرفتن در معرض گرما، عرق کردن، کار کردن و مریض بودن عوامل مهمی هستند که نیاز های شما برای نوشیدن آب را تغییر می دهند، بنابراین باید آن‌ها را پیگیری کنید. یک قانون خوب این است که به رنگ ادرار خود نگاه کنید. اگر به خوبی هیدراته شده باشید، ادرار شما زرد کم رنگ می شود. اگر شروع به تیره شدن کرد، بلافاصله مصرف مایعات را افزایش دهید.»

خطرات ننوشیدن آب کافی در دوران بارداری

خطرات متعددی در ارتباط با ننوشیدن آب کافی در بارداری وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری یا یبوست دردناک شوید. شما همچنین اگر آب کافی ننوشید، ممکن است انقباضات زودرس را تجربه کنید.

اسمید توضیح می دهد: «اگر بدن شما کم آب باشد، ماهیچه های رحم گاهی شروع به انقباض می کنند و باعث گرفتگی یا انقباضات دردناک می شود که برای زایمان کامل (قبل از هفته 37) خیلی زود است. »

دکتر لیزا گایتون، پزشک متخصص زنان و زایمان در St. Elizabeth Healthcare اشاره می کند که خطر دیگر ننوشیدن آب کافی در بارداری، الیگوهیدرآمنیوس است؛ این وضعیت زمانی رخ می دهد که حجم مایع آمنیوتیک شما خیلی کم باشد. در واقع، کم آبی بدن اغلب یکی از علل اصلی الیگوهیدرآمنیوس است که می تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا حتی مرده زایی شود. همچنین هنگامی که مایع آمنیوتیک خیلی کم باشد، ممکن است کودک شما دچار مشکلات تنفسی شود.»

تحقیقات همچنین کم آبی مزمن در دوران بارداری را با تعدادی از مسائل دیگر مرتبط دانسته است. به عنوان مثال، وزن و طول کودک شما در هنگام تولد و همچنین دور سر و سینه او می تواند با ننوشیدن آب کافی تحت تاثیر قرار گیرد.

دکتر جهانگیری تاکید می کند:« کم آبی باعث می شود که شما احساس تنبلی، حالت تهوع و سبکی سر داشته باشید. به خاطر بسپارید که فشار خون شما در بارداری کمتر از فشار خون خارج از بارداری است، به خصوص در سه ماهه دوم (بین هفته های ۱۴ تا ۲۸). اگر کم آبی را به آن اضافه کنید، ممکن است احساس ضعف کنید یا از حال بروید. همیشه به رنگ ادرار خود نگاه کنید و در صورت نیاز مصرف مایعات را افزایش دهید تا زرد کم رنگ بماند.»

علائم کم آبی در دوران بارداری

علائم کم آبی خفیف شامل ادرار زرد تیره، سردرد، خشکی دهان یا چسبندگی آن، خواب آلودگی، یبوست و سرگیجه است. انقباضات براکستون هیکس یکی دیگر از علائم کم آبی در افراد باردار است که باید مراقب آن باشند. این‌ موارد فقط یک یا دو دقیقه طول می‌کشند و در سه ماهه سوم شایع‌تر هستند، اما می‌توانند در سه ماهه دوم نیز رخ دهند.

اگر به شدت کم آب هستید، ممکن است تحریک پذیر یا گیج باشید، ادرار کمی داشته باشید یا اصلاً ادرار نکنید یا ادرار شما بسیار تیره بشود، چشمان فرورفته داشته باشید و یا افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و فشار خون پایین را تجربه کنید. پوست شما ممکن است در هنگام کم آبی شدید نیز خاصیت ارتجاعی نداشته باشد، بنابراین هنگام نیشگون گرفتن به عقب برنمی گردد.

نشانه‌های کم‌آبی بدن مادران باردار، ممکن است گاهی به آرامی شروع شود و سپس به یکباره آشکار شود. گاهی اوقات، یک فرد باردار ممکن است در اواخر صبح سردرد خفیفی را احساس کند و سپس در اواخر بعد از ظهر بدون اینکه به مصرف آب لازم اکتفا کند، ممکن است سردرد همراه با گرفتگی رحم و خستگی مفرط داشته باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است دچار کم آبی شده باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آب بنوشید. گاهی اوقات ممکن است 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد تا میزان مصرف آب جبران شود و احساس بهتری داشته باشید.

توصیه می‌شود در صورت نیاز چندین لیوان آب به مدت 30 دقیقه بنوشید تا کم آبی شدید بدن شما جبران بشود.

اگر بعد از هیدراته شدن با استراحت همچنان سردرد، خستگی، سرگیجه یا هر گونه گرفتگی رحمی را تجربه می کنید، با پزشکتان تماس بگیرید و علائم خود را به او توضیح دهید.

نکاتی برای حفظ هیدراتاسیون مناسب در دوران بارداری

یکی از بهترین راه‌ها برای تامین آب مورد نیاز مادران باردار، داشتن یک بطری آب درجه بندی شده برای مصرف است.این نوع بطری نه تنها به شما اطلاع می‌دهد که چقدر آب مصرف کرده‌اید، بلکه می‌تواند یادآوری باشد که هنوز چقدر نیاز به نوشیدن مایعات دارید.

برای برخی از افراد باردار، تنظیم آلارم روی تلفن یا ساعت برای نوشیدن آب کافی می تواند مفید باشد.

مادران باردار همچنین می‌توانند میوه‌ها و سبزیجاتی با محتوای آب بالا مانند خیار، سیب، شاهی، توت فرنگی، هندوانه و طالبی بخورند. در همین حال، لازم است مصرف غذاهایی که ادرارآور طبیعی هستند مانند قهوه، چای سیاه و چای سبز و مارچوبه را محدود کنند.

دکتر جهانگیری می گوید:«زمانی که تصمیم می گیرید در طول روز چه چیزی بنوشید، به یاد داشته باشید که آب بهترین گزینه برای شما و کودکتان است. نوشیدنی‌های حاوی کافئین و شکر می‌توانند کم‌آبی بدن را بدتر کنند، بنابراین از آنها دوری کنید. اگر تمایلی برای نوشیدن آب خالص ندارید، سعی کنید برای طعم دادن به آب مقداری لیمو یا چند تکه میوه را اضافه کنید. نوشیدنی های ورزشی می توانند مواد غیر ضروری و قند زیادی داشته باشند بنابراین باید با توصیه پزشک و در حد اعتدال مصرف شوند. اگر در مورد مصرف آب خود در دوران بارداری سوالات یا نگرانی های بیشتری پیدا کردید، حتماً برای راهنمایی با پزشکتان تماس بگیرید.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۶۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان