//
کدخبر: ۴۳۳۹۷ //

مناسب ترین سن برای تزریق بوتاکس

یک متخصص پوست و مو درباره بهترین سن برای انجام بوتاکس گفت: افراد باید پیش از ظهور چین و چروک و بروز شکستگی در پوست بوتاکس تزریق کنند.

به گزارش فرتاک نیوز،

محمدجواد ناظمی متخصص پوست و مو اظهار کرد: نخستین بار یک چشم‌پزشک از بوتاکس به روش تزریقی برای درمان بلفارواسپاسم (اسپاسم موجود در پلک ها) استفاده کرد. این چشم‌پزشک مشاهده کرد در بیمارانی که از بوتاکس (بوتولینوم توکسین تیپ A) برای درمان بلفارواسپاسم استفاده شده چین و چروک‌های ناحیه پیشانی بهبود پیدا کرده است.

وی بیان کرد: بوتاکس با فلج عضلات باعث رفع چین و چروک می‌شود. پس از نتایج حاصل از مشاهدات این چشم‌پزشک استفاده از این ماده در آمریکا و اروپا برای اعمال زیبایی رونق پیدا کرد. البته  بوتاکس جنبه‌های درمانی هم دارد.

این متخصص پوست و مو درباره موارد کاربرد بوتاکس افزود: متخصصان مغز و اعصاب برای درمان فلج اسپاستیک دردناک، چشم‌پزشکان برای بهبود اسپاسم و گاهی نیز متخصصان ارتوپد برای اسپاسم‌های شدید عضلانی که دردناک هستند از بوتاکس استفاده می‌کنند. متخصصان پوست و مو نیز برای موارد زیبایی این ماده را به کار می‌برند.

ناظمی با بیان اینکه بوتاکس را می‌توان حتی در درمان برخی از بیماری‌ها در کودکان به کار برد، تاکید کرد: در گذشته گفته می‌شد از سنی که چین و چروک‌های پیشانی و اطراف چشم پدید می‌آید، این ماده به کار برده، اما امروزه باید قبل از اینکه این چین و چروک‌ها سبب شکستگی در پوست شود، عمل بوتاکس انجام شود.

وی تصریح کرد: افرادی که عادت به اخم‌کردن موقع صحبت‌کردن و مطالعه دارند از سنین پایین‌تری دچار چین و چروک و خط اخم می‌شوند که پس از چند بار تزریق چین و چروک در آن‌ها از بین می‌رود.

این متخصص پوست و مو اظهار کرد: برخی از عوارض بوتاکس به دوز و گروهی از آن‌ها به محل تزریق بستگی دارند. افتادگی پلک از شایع‌ترین عوارض بوتاکس محسوب می‌شود، به همین دلیل متخصصان پوست و مو نباید در قسمت حدود یک سانتی‌متر بالا و وسط ابرو تزریق انجام دهند. اثرات بوتاکس پس از حدود چهار تا شش ماه از بین می‌رود.

ناظمی گفت: عوارض ناشی از تزریق بوتاکس پس از مدتی به طور خود به خود بهبود پیدا می‌کنند. افتادگی پلک نیز گاهی اوقات به دلیل بدشانسی بیمار و پزشک اتفاق می‌افتد. به عبارتی تزریق موجب شده تا بوتاکس از زیر پوست و داخل عضله به قسمت وسط ابرو نفوذ کرده و باعث افتادگی پلک شود.

وی عنوان کرد: وسط ابرو، پیشانی و کناره‌های خارجی چشم از رایج‌ترین نواحی تزریق بوتاکس است. البته از بوتاکس در مقدار و با دوز‌های خیلی کم می‌توان در بهبود چین‌هایی که در سنین بالا و بالای لب اتفاق می‌افتد، استفاده کرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از بوتاکس با دوز بالا در رفع این چین‌ها فلج عضلات دور لب و کج شدن آن ها، اشکال در صحبت‌کردن را به همراه دارد. بوتاکس برای ناحیه گردن هم قابل استفاده بوده که به تکنیک خاصی نیاز دارد، زیرا استفاده از مقادیر زیاد بوتاکس منجر به فلج تنفسی می‌شود.

ناظمی تاکید کرد: افراد باید از برند‌های شناخته شده بوتاکس استفاده کنند. بوتاکس به کاهش تعریق زیر بغل و و کف دست نیز کمک می‌کند، اما به دلیل دردناک بودن تزریق در این نواحی دیگر این روش برای کاهش تعریق به کار برده نمی‌شود.

وی یادآور شد: بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به اختلالات عصبی-عضلانی مانند ام اس و افراد در سنین بالا (بالای ۵۰ سال) باید از تزریق بوتاکس خودداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان