//
کدخبر: ۴۳۳۸۹۱ //

شیمی درمانی با پریود شما چه می‌کند؟

پاسخ های متخصص در مورد اینکه چرا شیمی درمانی می تواند بر دوره شما تأثیر بگذارد و چگونه با علائم ناشی از یائسگی زودرس مرتبط با شیمی درمانی مقابله کنید.

شیمی درمانی با پریود شما چه می‌کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

شیمی درمانی یک داروی قوی و موثر است که برای توقف رشد سریع سلول‌های سرطانی در بدن استفاده می شود، اما متأسحفانه، عوارض جانبی نیز دارد، از جمله یائسگی زودرس ناشی از شیمی درمانی .

در یائسگی، عادت ماهانه متوقف می شود. تخمدان ها آزاد کردن تخمک و (در بیشتر موارد) تولید استروژن را متوقف می کنند. برای اکثر زنان، یائسگی در دهه چهل یا اوایل پنجاه سالگی به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری اتفاق می افتد، اما آمنوره (عدم پریود) نیز می تواند به عنوان یک عارضه جانبی شیمی درمانی رخ دهد.

یائسگی زودرس می تواند برای زنانی که برای هر نوع سرطانی تحت شیمی درمانی قرار می گیرند اتفاق بیفتد و شایع ترین نوع سرطان در افراد زیر 50 سال سرطان سینه است. تخمین زده می شود که از هر 5 زن، 1 نفر در زمان تشخیص سرطان سینه ، جوان تر از 50 سال باشد  .

بنابراین، در طول شیمی درمانی چه اتفاقی برای چرخه قاعدگی شما می افتد و چگونه بر سلامت کلی باروری شما تأثیر می گذارد؟ به خواندن ادامه دهید تا بدانید که باید در مورد یائسگی زودرس ناشی از شیمی درمانی بدانید که در مسیر درمان سرطان هستید.

آیا داروهای شیمی درمانی می توانند پریود من را متوقف کنند؟

آره. مری جین مینکین، MD ، مدیر برنامه جنسی، صمیمیت و یائسگی در بیمارستان سرطان اسمایلو در مدرسه ییل می گوید: «شیمی درمانی اغلب تخمدان ها را خاموش می کند و بلوغ تخمک هایی را که در تخمدان ها نشسته اند متوقف می کند. پزشکی در نیوهیون، کانکتیکات.

به این دلیل که شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است که کل بدن را هدف قرار می دهد، به این معنی که نه تنها برای سلول های سرطانی سمی است. دکتر هانا لیندن، پروفسور و انکولوژیست در مرکز سرطان فرد هاچ در UW Medicine در سیاتل، می‌گوید: این اثرات در سراسر بدن، از جمله تخمدان‌ها دارد . دکتر لیندن می گوید: «این می تواند منجر به یائسگی موقت یا دائمی شود.

وقتی قاعدگی شما به دلیل شیمی درمانی متوقف می شود، چه مدت باید ادامه داشته باشد تا به عنوان "یائسگی" در نظر گرفته شود؟

لیندن می‌گوید معمولاً زمانی که قاعدگی به مدت یک سال متوقف می‌شود، یائسگی در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند بعد از آن، تا دو یا سه سال باشد. او می‌گوید: «برخی آزمایش‌های خون وجود دارد که می‌تواند به ما نشان دهد که تخمدان‌ها هنوز فعال هستند.

لیندن می‌گوید یائسگی موقت زمانی است که دوره برای کمتر از یک سال متوقف می‌شود.

آیا پریودهای من در نهایت پس از شیمی درمانی بازمی گردد؟

گاهی. دکتر مینکن می‌گوید عامل اصلی در بیدار شدن تخمدان‌های زن و از سرگیری پریود شدن، سن است. اگر زنی مسن‌تر باشد، تخمدان‌های او کمتر از خواب بیدار می‌شوند.»

لیندن می‌گوید زنان زیر 40 سال بیشتر از زنان بالای 40 سال بازگشت قاعدگی خود را تجربه می‌کنند و زنان بین 40 تا 45 سال بیشتر از زنان 45 سال و بالاتر عادت ماهانه خود را از سر می‌گیرند.

در مطالعه‌ای که در نوامبر 2023 در JAMA Network Open منتشر شد ، در میان بیش از 700 زن پیش از یائسگی که برای سرطان سینه تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، حدود نیمی از آنها در تجزیه و تحلیل کیفیت زندگی در نهایت دوره‌های خود را از سر گرفتند.

توزیع زنانی که دوباره شروع به قاعدگی کردند به این صورت بود:

88.6 درصد از زنان بین 18 تا 34 سال

75.2 درصد از زنان بین 35 تا 39 سال

36.4 درصد از زنان بین 40 تا 44 سال

17 درصد از زنان 45 ساله و بالاتر

برای زنانی که قاعدگی خود را بهبود می‌بخشند، حدود 14 درصد این کار را ظرف یک سال پس از تشخیص، 21 درصد بین سال‌های 1 و 2 و 16 درصد بین سال‌های 2 و 4 انجام دادند.

به گفته سوزان جی کومن ، یک گروه غیرانتفاعی حامی سرطان سینه، در زنانی که پریودشان برگشت می‌کند، یائسگی ممکن است در سنین پایین‌تری نسبت به زنان دیگر شروع شود .

قاعدگی دردناک

آیا عوامل دیگری وجود دارد که یائسگی زودرس دائمی را بیشتر محتمل می کند؟

بر اساس ارائه ای در کنگره ESMO 2022، علاوه بر سن، نوع شیمی درمانی مورد استفاده ممکن است نقش داشته باشد . شیمی درمانی ترکیبی مبتنی بر آنتراسایکلین و تاکسان با نرخ بالاتر یائسگی ناشی از شیمی درمانی همراه بود و درمان با تراستوزوماب به تنهایی و با آنتراسیکلین به تنهایی با خطر کمتر آمنوره همراه بود.

مینکن می گوید که سابقه خانوادگی در کمک به انجام این پیش بینی ها موثر است. «اگر زنی سابقه خانوادگی یائسگی زودرس داشته باشد، احتمالاً خودش کاندیدای یائسگی زودرس خواهد بود. بنابراین او ممکن است ذخیره تخمدان زیادی نداشته باشد، اما این یک پیش بینی کننده مطلق نیست.

مینکین می‌گوید: «سیگاری‌ها یک یا دو سال زودتر از افراد غیرسیگاری یائسه می‌شوند، بنابراین اگر او سیگاری است، احتمال بیدار شدن تخمدان‌هایش کمتر است».

آیا یائسگی مرتبط با شیمی درمانی می تواند علائمی مشابه با یائسگی واقعی داشته باشد، مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه؟

هنگامی که شیمی درمانی تخمدان ها را از کار می اندازد، تولید استروژن متوقف می شود - اساساً چیزی که با یائسگی اتفاق می افتد. مینکین می‌گوید با توقف تولید استروژن، زنان می‌توانند مواردی مانند گرگرفتگی ، تعریق شبانه و خشکی واژن را تجربه کنند، همه علائمی که با یائسگی اتفاق می‌افتد.

به گفته سوزان جی کومن ، از آنجایی که شروع یائسگی مرتبط با شیمی درمانی بسیار ناگهانی است، علائم ممکن است بدتر از یائسگی طبیعی باشد .

لیندن می‌گوید: «گاهی اوقات وقتی این علائم متوقف می‌شوند، به این دلیل است که تخمدان‌ها به تولید سطوح پایین هورمون‌ها بازگشته‌اند.

دردهای قاعدگی- پریود

آیا درمان هایی وجود دارد که می تواند به این علائم یائسگی کمک کند؟

مینکین می‌گوید: «بله، خبر خوب این است که ما داروهای فوق‌العاده‌ای داریم که می‌توانند با خیال راحت توسط بیماران مبتلا به سرطان سینه برای مراقبت از گرگرفتگی، مشکلات خواب و خشکی واژن استفاده شوند.»

به گزارش MedlinePlus، این درمان ها می تواند شامل هورمون درمانی، استروژن واژن، داروهای ضد افسردگی خاص، و روان کننده ها یا مرطوب کننده های واژن باشد .

اگر بخواهم در آینده باردار شوم، آیا قبل از انجام شیمی درمانی باید تخمک هایم را فریز کنم؟

مینکین می‌گوید در حالی که عواملی وجود دارند که احتمال بیدار شدن تخمدان‌ها را کم و بیش می‌کنند، پیش‌بینی اینکه دقیقاً در هر زن چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است. "بنابراین اغلب ما سعی می کنیم قبل از شیمی درمانی، تخمک های زنان جوانی را که می خواهند باردار شوند، بازیابی کنیم. سپس می‌توانیم آنها را فریز کنیم، و امیدواریم که این زن پس از پایان درمان‌های سرطان خود بتواند باردار شود.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان