//
کدخبر: ۴۳۳۱۶۷ //

تاثیر زردچوبه در درمان سوء هاضمه / اندازه دارو در درمان سوء هاضمه موثر

بر اساس یک مطالعه اخیر، کورکومین، ماده فعال زردچوبه، با امپرازول بدون نسخه (پریلوسک) به عنوان یک درمان سوء هاضمه رقابت می کند.

تاثیر زردچوبه در درمان سوء هاضمه / اندازه دارو در درمان سوء هاضمه موثر
به گزارش فرتاک نیوز،

زردچوبه در آسیا به عنوان دارویی برای انواع مشکلات سلامتی از جمله مشکلات گوارشی سابقه طولانی دارد . اکنون یک مطالعه اخیر نشان می دهد که ادویه زرد روشن و ماده فعال آن، کورکومین، ممکن است به اندازه داروی بدون نسخه امپرازول (پریلوسک) در مبارزه با سوء هاضمه مفید باشد .

برای این مطالعه که در BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شد ، دانشمندان به طور تصادفی یکی از سه رژیم را به 151 بزرگسال مبتلا به سوء هاضمه اختصاص دادند. شرکت کنندگان چهار بار در روز دو کپسول 250 میلی گرمی کورکومین مصرف کردند. روزانه یک قرص امپرازول 20 میلی گرمی ؛ یا هر دو درمان با هم ترکیب شوند. محققان از شرکت کنندگان در مورد شدت علائم سوء هاضمه مانند نفخ ، حالت تهوع و درد معده در شروع مطالعه و دوباره بعد از 28 و 56 روز سؤال کردند.

بر اساس نتایج مطالعه، شرکت کنندگان کاهش مشابهی در شدت علائم را در هر سه گروه درمانی تجربه کردند.

زردچوبه

کورکومین به تنهایی و در ترکیب با امپرازول به خوبی عمل کرد

کریت پونگپیرول، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تعالی پزشکی پیشگیرانه و یکپارچه در دانشگاه چولالونگکورن در بانکوک در تایلند، می گوید که اثربخشی کورکومین انتظار می رفت زیرا مدت هاست که توسط پزشکان طب سنتی در تایلند برای درمان سوء هاضمه استفاده می شده است.

دکتر پونگپیرول می‌گوید، اما محققان از این که دیدند ترکیب کورکومین و امپرازول هیچ فایده دیگری ندارد شگفت زده شدند. پونگپیرول می‌گوید: «اثرات قابل مقایسه بین کورکومین/زردچوبه و امپرازول همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بود. با این حال، مصرف تنها یکی از آنها کافی و ایمن تر از مصرف هر دو خواهد بود زیرا هیچ اثر هم افزایی وجود نداشت.

آیا مصرف مکمل های کورکومین برای سوء هاضمه بی خطر است؟

اگرچه این مطالعه هیچ عارضه جانبی جدی را با کورکومین یا امپرازول شناسایی نکرد، آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که برخی از افراد دارای اضافه وزن که کورکومین مصرف می‌کردند، نشانگرهایی برای زوال عملکرد کبد داشتند.

علاوه بر این، کیفیت و مقدار کورکومین در مکمل‌ها می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است افراد مزایای مشابهی را از مصرف نسخه‌هایی از این ترکیب که به‌طور قابل‌توجهی با آنچه در این مطالعه استفاده شد متفاوت است، مشاهده نکنند.

Yuying Luo، متخصص گوارش و استادیار دانشکده پزشکی Icahn در می گوید: زردچوبه به خودی خود با موارد آسیب کبدی بیشتر زمانی که با مواد دیگری مانند فلفل سیاه مخلوط می شود، مرتبط است که باعث افزایش سطح کورکومین در خون می شود. کوه سینا در شهر نیویورک، که در مطالعه جدید شرکت نداشت.

زردچوبه

10 غذای سالم که انرژی را افزایش می دهند

در این مطالعه، افراد در مجموع روزانه 2 گرم کورکومین مصرف کردند و عوارض جانبی را تجربه نکردند. دکتر لو می گوید که این ترکیب با مشکلات کبدی با دوزهای حداکثر 6 گرم در روز همراه نیست. اما مهم است که برچسب هر مکملی را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که چقدر کورکومین مصرف می کنید.

قبل از استفاده از هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید

نتایج مطالعه جدید به اندازه کافی قطعی نیست که لو به مردم توصیه کند کورکومین را به عنوان درمان اولیه برای سوء هاضمه امتحان کنند. لو توصیه می‌کند، اما اگر مردم می‌خواهند آن را تزریق کنند، بهتر است دو تا چهار هفته آن را امتحان کنند تا ببینند آیا کمک می‌کند یا خیر، و در صورت وجود عوارض جانبی یا ادامه سوء هاضمه، مصرف آن را متوقف کنند.

لو می‌گوید: قبل از مصرف هر مکملی، افراد باید با پزشک خود مشورت کنند. لو می‌گوید: «توصیه می‌کنم فرمول کورکومینی را که به آن علاقه‌مندید وارد کنید تا با پزشک خود صحبت کنید. توصیه می‌کنم تمام مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید با پزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که هیچ تداخل نامطلوبی با سایر داروها وجود ندارد.»

منبع: https://www.everydayhealth.com/

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۱۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان