//
کدخبر: ۴۳۰۳۲۰ //
استامینوفن| مشکل اعصاب

استامینوفن برای تسکین درد روانی موثر است؟

سردردها و قلب دردها، استخوانهای شکسته و دلهای شکسته، جسم‌های آسیب دیده و احساسات جریحه‌دار شده واژه‌هایی هستند که اغلب برای توصیف دردهای جسمی و روحی خود استفاده می‌کنیم.

استامینوفن برای تسکین درد روانی موثر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

داروهای مسکن درد که بدون نسخه ارائه می‌شوند از مدتها پیش برای التیام دردهای جسمی مورد استفاده بوده و هستند. در حالی که انبوهی از داروهای دیگر اغلب برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز و مصرف می‌شوند. اما محققان به تازگی به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا این امکان وجود دارد که یک نوع داروی مسکن بتواند دو کار انجام دهد یعنی نه تنها دردهای جسمی ناشی از زخم‌ها و سردردها را تسکین دهد بلکه همچنین درد طرد شدن از جامعه را نیز التیام بخشد؟

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی سی ناتان دی وال روانشناس کالج هیز و دپارتمان علوم روانشناسی در دانشگاه کنتاکی به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد؛ استامینوفن که ماده فعال در داروی تیلنول است، می‌تواند درد روانی را تسکین دهد.

دکتر دی وال می‌گوید: این ایده که یک داروی تعیین شده برای از بین بردن درد جسمی می‌تواند درد اجتماعی و روانی را نیز کاهش دهد ظاهرا ساده به نظر می‌رسد و بر اساس دانشی است که ما درباره تداخل عصبی بین سیستم‌های درد اجتماعی و جسمی داریم.

وی می‌گوید: ما با تعجب متوجه شدیم که هیچ کس تاکنون روی این ایده آزمایش و تحقیق نکرده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که دکتر دی وال و دستیاران وی درست می‌گویند. یعنی ظاهرا درد جسمی و درد روانی در مغز با هم تداخل دارند و این امر با برخی از مکانسیم‌های رفتاری و عصبی مشابه توجیه می‌شود. این ایده در دو آزمایش مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

تصویربرداری‌های دقیق نشان داد: استامینوفن، واکنش‌های عصبی به طرد شدن اجتماعی را در مناطقی از مغز که با آشفتگی ناشی از درد اجتماعی و بخش موثر در درد جسمی ارتباط دارد، کاهش می‌هد. با این حال محققان هشدار دادند که خوانندگان این مطلب نباید به سرعت برای تسکین دردهای اجتماعی و روانی و اضطراب خود به مصرف انبوه استامینوفن روی بیاورند. چون مصرف طولانی مدت استامینوفن می‌تواند آسیب جدی به کبد وارد کند.

برای دستیابی به نتایج قطعی‌تر درباره مزایا و مضرات مصرف این دارو، تاثیر آن در کاهش واکنش‌های احساسی و ضد اجتماعی باید مطالعات بیشتر و دقیق‌تر انجام گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۰۳۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان