//
کدخبر: ۴۲۲۹۶۷ //
قرص| قورت دادن قرص

آموزش قورت دادن قرص به کودکان

این نکات و ترفندها را امتحان کنید تا به کودکان بیاموزید چگونه داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

آموزش قورت دادن قرص به کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

مانند دوچرخه سواری یا شمردن از یک تا 10، بلعیدن یک قرص چیزی است که باید به کودک خود آموزش دهید.

مانند سایر مهارت‌ها، برخی از کودکان داروها را به‌طور طبیعی و سریع می‌بلعند، در حالی که برخی دیگر به کمی راهنمایی نیاز دارند و یادگیری نحوه قورت دادن یک قرص یک درس ضروری زندگی است.

داروهایی که معمولاً برای بچه‌ها تجویز می‌شوند معمولاً به اشکال مختلف در دسترس هستند، مایع یا کپسول‌هایی که می‌توانید در غذا قرار دهید، دقیقاً به این دلیل که کودکان در بلعیدن قرص‌ها بسیار رایج هستند. با این حال، مایعات یا کپسول ها ممکن است با اشکالاتی همراه باشند. آنها ممکن است طعمی داشته باشند که کودک شما دوست ندارد یا به نگهداری در یخچال نیاز دارد، که تجویز دارو در سفر را پیچیده تر می کند و با بزرگ‌تر شدن فرزندتان، نمی‌توان همه داروها را خرد کرد، در مایعات مخلوط کرد، یا تقسیم کرد.

دشواری در مصرف دارو تأثیر زیادی بر پایبندی به دارو دارد. یک مطالعه نشان داد که 70٪ از افرادی که در بلعیدن قرص ها مشکل داشتند (که به آن دیسفاژی نیز گفته می شود) دارودرمانی را حذف کردند. قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود، از این راهنما در مورد چگونگی راهنمایی کودک برای قورت دادن یک قرص استفاده کنید.

چرا کودکان در بلعیدن قرص مشکل دارند؟

نگران نباشید این مشکلی رایج است. یک مطالعه نشان داد که 26 درصد از شرکت کنندگان در تمام سنین در بلعیدن قرص مشکل داشتند. ممکن است به این دلیل باشد که سیستم عضلانی و عصبی دهان کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است.

برخی دیگر دارای رفلکس بیش فعالی هستند که باعث می‌شود وقتی می‌خواهند قرصی را قورت دهند، احساس کنند در حال استفراغ هستند که به یک تجربه منفی اضافه می کند و ممکن است باعث شود که آنها در گلوی خود دچار سفتی شوند (که گاهی اوقات به آن احساس گلوبوس گفته می شود) که ناشی از ترس یا اضطراب در مورد بلعیدن قرص است.

مشکل در بلعیدن قرص ها می تواند یک مشکل رایج مانند خشکی دهان باشد. کریستین میرودی یودر، آسیب‌شناس گفتار و موسس گفتار درمانی کاو، می‌گوید: «ما اغلب می‌بینیم که کودکان و بزرگسالان با بلعیدن قرص‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشکل زمانی ایجاد شده است که زبان غذا را به جای عقب راندن به جلو هل می دهد. وقتی ماده سختی مانند قرص وجود دارد که به زبان و غذا نمی چسبد، باعث می شود قرص به سمت جلو در دهان بلغزد که می تواند بلع دارو را سخت تر کند.

ترس از بلعیدن قرص

پیرت میمی پوینست، مشاور پزشکی در Mom Loves Best می‌گوید: «شایع‌ترین ترسی که بچه‌ها دارند خفگی در حین مصرف قرص است. این ترس ممکن است در صورتی ایجاد شده باشد که در گذشته غذا یا آب نبات در گلوی آنها گیر کرده باشد. برخی از کودکان مبتلا به مشکلات حسی بیشتر از احساس پایین رفتن قرص در گلوی خود آگاه هستند که ممکن است به ترس از خفگی یا گیر کردن قرص تبدیل شود.

مانند سایر ترس ها و فوبیاها، یافتن منبع اضطراب کودکان و کمک به آنها در یادگیری نحوه قورت دادن یک قرص می تواند تفاوت ایجاد کند. استدلال با فرزندتان در مورد اینکه چرا مصرف دارو ضروری است نیز ممکن است به شما و او کمک بیشتری کند. به فرزندان خود یادآوری کنید که قورت دادن یک قرص شبیه به سایر مهارت هایی است که آنها یاد گرفته اند مانند خواندن یا نوشتن و تمرین کار را آسان تر می کند.

نکاتی در مورد نحوه قورت دادن قرص

ممکن است چند هفته طول بکشد تا کودک شما یاد بگیرد که چگونه یک قرص را ببلعد. بیشتر کودکان می توانند در حدود 10 سالگی بلعیدن یک قرص را یاد بگیرند و برخی از کودکان می توانند در سن 5 یا 6 سالگی یاد بگیرند که چگونه یک قرص را قورت دهند.

ابتدا با تکه های کوچکتر آب نبات مانند تیک تاک یا مینی M&Ms تمرین کنید. سپس به اندازه‌های بزرگ‌تر بروید. مراحل زیر را برای قورت دادن یک قرص توضیح دهید:

  •     دهان خود را با آب مرطوب کنید و کمی از آب دهان خود را قورت دهید.
  •     قرص یا آب نبات را روی زبان خود به سمت جلو یا وسط دهان قرار دهید. (پشت زبان شما می تواند باعث ایجاد رفلکس تهوع شود.)
  •     یک جرعه آب بنوشید و به زمین نگاه کنید تا قرص تا پشت گلو شناور شود.
  •     هنگامی که کودک شما قادر به قورت دادن آب نبات در یک جلسه تمرین شد، مراحل را با قرص تکرار کنید. او را تشویق کنید که بهترین تلاشش را برای یادگیری این تکنیک انجام می دهد.

1. از بطری نوشابه استفاده کنید

ابتدا یک بطری پلاستیکی آب یا بطری نوشابه را که دهانه باریکی دارد با آب پر کنید. از فرزندانتان بخواهید قرص را در دهان خود بگذارند، سپس از بطری بنوشند و مطمئن شوید که بین بطری و لب هایشان تماس برقرار می کند. بچه ها باید از حرکت مکیدن برای بلعیدن آب و قرص, بدون کشیدن هوا به داخل شیشه استفاده کنند. محققان دریافتند که استفاده از روش بطری نوشابه به 60 درصد از مردم کمک کرد تا با موفقیت یک قرص را ببلعند.

2. روش خم شدن به جلو را امتحان کنید

به بچه ها بگویید ابتدا قرص را روی زبان خود بگذارند و سپس یک جرعه آب بنوشند و موارد زیر را دنبال کنند: «قورت نده هنگام قورت دادن، باید سر خود را به سمت سینه خم کنی.»

تکنیک تکیه به جلو به 88 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه کمک کرد تا قرص ها را راحت تر ببلعند.

3. از نی استفاده کنید

از فرزندانتان بخواهید قرص را روی زبان خود بگذارند و سپس از نی برای خوردن سه جرعه آب استفاده کنند. این کار می‌تواند هوای دهان و گلو را کاهش دهد و بلع قرص‌ها را آسان‌تر کند. علاوه بر این، حرکت لب های قفل شده در اطراف نی و عمل مکیدن می تواند به منحرف شدن حواس از احساس قرص در دهان کمک کند.

4. قرص را با مایع غلیظ مصرف کنید

از کودکتان بخواهید قرص را با میلک شیک یا نوشیدنی غلیظ دیگری بخورد. قوام یک اسموتی احساس قرص را در دهان پنهان می کند و کمک می کند کمتر حضور قرص را در دهان خود احساس کنند.

5. قرص را با غذا مخلوط کنید

قرار دادن قرص در مقدار کمی از غذای پوره شده مانند ماست با گرانولا به خوبی به قورت دادن دارو کمک می کند. غذا از سر خوردن قرص به اطراف جلوگیری می کند و همراه با غذا بلعیده می شود. سس سیب، ژله و پودینگ نیز انتخاب های خوبی هستند.

قبل از اینکه دارو را با غذا مخلوط کنید، با پزشک کودک مشورت کنید تا مطمئن شوید که این کار مشکلی ندارد چرا که برخی از داروها را باید بدون غذا مصرف کرد.

جایگزین های مصرف قرص

اگر تمام مراحل را امتحان کردید و کودک شما هنوز در حال مبارزه است و از پزشک فرزندتان داروی جایگزین بخواهید. برخی از گزینه ها عبارتند از:

  •     قرص های متلاشی شونده خوراکی
  •     قرص های جویدنی
  •     فرم مایع
  •     کپسول هایی که می توانند باز شوند و با غذا مخلوط شوند

اگر مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است بخواهید کودک خود را برای ارزیابی بلع توسط متخصصی مانند پزشک گوش، حلق و بینی یا آسیب شناس گفتار زبان ارزیابی کنید. برخی از کودکان ممکن است دارای تاخیر در رشد یا سایر مشکلات مربوط به توانایی بلع باشند که متخصص می تواند به راحتی آنها را برطرف کند.

سوالات متداول

ترس از بلعیدن قرص چیست؟

به آن فاگوفوبیا می گویند و ترس از بلعیدن غذاهای جامد، مایعات یا قرص ها به دلیل نگرانی در مورد خفگی است.

وقتی می ترسید چطوری قرص بخورید؟

کلید غلبه بر ترس از بلعیدن قرص ها این است که حواس خود را از احساس قرص در دهان منحرف کنید. برای بچه ها، استفاده از بطری نوشابه یا نوشیدن یک قرص همراه با میلک شیک می تواند کمک کننده باشد.

اگر اجازه دهید یک قرص در دهان شما حل شود چه اتفاقی می افتد؟

برخی از داروها برای تجزیه خوراکی یا حل شدن در دهان شما ساخته می شوند. این قرص ها اغلب بر روی بطری نسخه به شکل ODT برچسب زده می شوند. قرص های معمولی قرار نیست در دهان حل شوند و می توانند به مخاط دهان یا گلو آسیب برسانند و طعم بسیار تلخی خواهند داشت یا قرص تجزیه نمی شود زیرا برای حل شدن کامل به اسید معده نیاز دارد.

چرا انگار قرصی در گلویم گیر کرده است؟

اگر گلوی شما بسیار خشک است، احساس گلوبوس می تواند باعث شود که احساس کنید قرص در دهان و گلوی شما باقی مانده است. مقدار زیادی آب بنوشید تا این حس از بین برود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۲۹۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان