//
کدخبر: ۴۲۱۲۲۸ //

آنسفالی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در دوران بارداری، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای جستجوی علائمی که ممکن است نشان دهنده نقص لوله عصبی باشد، تجویز کند.

آنسفالی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در دوران بارداری، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای جستجوی علائمی که ممکن است نشان دهنده نقص لوله عصبی باشد، تجویز کند. متخصص همچنین می‌تواند این عارضه را در بدو تولد، بر اساس ظاهر نوزاد تشخیص دهند. آزمایشات قبل از تولد برای آنسفالی عبارتند از:

غربالگری چهار نشانگر (Quad marker screen):

این آزمایش خون، نقص لوله عصبی و اختلالات ژنتیکی را بررسی می‌کند. مسئول آزمایش، نمونه‌ای از خون شما را می‌گیرد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد. یکی از آزمایش‌هایی که در غربالگری چهار نشانگر انجام می‌شود، سنجش آلفا فتوپروتئین (AFP) است. تست AFP سطوح بالاتر از حد معمول این پروتئین را تشخیص می‌دهد. کبد نوزاد AFP می‌سازد و در صورت وجود آنسفالی سطوح بالایی به خون مادر نشت می‌کند.

سونوگرافی:

با استفاده از امواج صوتی، دستگاه سونوگرافی تصاویری از جنین متولد نشده تولید می‌کند. دکتر آنانسفالی از سونوگرافی برای بررسی جمجمه، مغز و ستون فقرات نوزاد استفاده می‌کند.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI):

برای مشاهده جزئیات بیشتر مغز و ستون فقرات، ممکن است متخصص MRI را تجویز کند. MRI از آهنرباهای پرقدرت برای تولید تصاویری از بافت‌ها و استخوان‌ها استفاده می‌کند.

آمنیوسنتز:

پزشک یک سوزن نازک را در کیسه آمنیوتیک (حباب پر از مایع اطراف جنین در رحم) فرو می‌کند و مقداری مایع را خارج می‌کند. آزمایشگاه، مایع آمنیوسنتز را برای سطوح بالای AFP و آنزیمی به نام استیل کولین استراز بررسی می‌کند. یافتن هر یک از این موارد ممکن است به معنای نقص لوله عصبی جنین باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۱۲۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان