//
کدخبر: ۴۲۰۶۳۹ //

چرا باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنیم؟

آنفلوانزا عفونتی در نواحی بینی، گلو و ریه است که بخشی از سیستم تنفسی به شمار می‌رود. این بیماری معمولاً با استراحت بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی اوقات به‌ویژه در بعضی افراد ضعیف و آسیب‌پذیر می‌تواند کشنده باشد.

چرا باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا معمولا در فصل‌های سرد سال بیشتر خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود واکسیناسیون برای افرادی که ممکن است ابتلا به آنفلوانزا برای آنها مشکل‌آفرین شود، قبل از شروع سرما یعنی اواخر شهریور یا مهرماه انجام شود. البته توجه داشته باشیم واکسیناسیون بعد از این زمان‌ها نیز همچنان می‌تواند در طول فصل اوج آنفلوانزا از افراد در برابر ابتلا به بیماری محافظت کند.

احتمال افزایش مبتلایان به بیماری آنفلوانزا

دکتر مصطفی نوری زاده، استاد دانشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد علوم پزشکی ایران درباره احتمال ابتلای تعداد بیشتری از افراد جامعه به آنفلوانزا می‌گوید: با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان، بحث تزریق واکسن آنفلوانزا مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر درگیر کووید بودیم و به همین خاطر هم معمولاً از ماسک استفاده می‌کردیم و استفاده از ماسک می‌توانست از ما دربرابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند که یکی از آنها آنفلوانزا بود. ولی در حال حاضر که از لحاظ ابتلا به بیماری کرونا در وضعیت بهتری هستیم؛ پیش‌بینی می‌شود طبیعتاً چون ماسک نمی‌زنیم امسال تعداد ابتلاها به آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود.

ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا

به گفته دکتر نوری زاده، در این شرایط بهتر است افراد آسیب‌پذیر که احتمال ابتلای آنها به آنفلوانزا بیشتر است واکسن بزنند؛ افراد آسیب‌پذیر نیز شامل کودکان، سالمندان و همچنین کسانی می‌شود که بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های سخت دیگر دارند. مبتلا شدن این افراد به آنفلوانزا می‌تواند مشکل بیماری آنها را شدت بیشتری ببخشد، بنابراین بهتر است واکسن بزنند.

چرا هر سال باید واکسن بزنیم؟

دکنر نوری زاده در مورد واکسن آنفلوآنزا و با بیان اینکه چرا هر سال باید واکسن زد، می‌گوید: ویروس‌های آنفلوانزا چهار تیپ دارند که دوتیپ از آنها می‌تواند ما را بیمار کند؛ تیپ A و تیپ B که خود این دوتیپ هم چندین تیپ مختلف دارند. هر سال پیش‌بینی می‌شود چه تیپ‌هایی می‌توانند موجب بروز این بیماری شوند و دانشمندان هم برای آن تیپ‌ها واکسن تولید می‌کنند. بنابراین وقتی گفته می‌شود یک واکسن چهار ظرفیتی است؛ یعنی ما را در برابر چهار نوع ویروس آنفلوانزا حمایت می‌کند تا ایمنی بیشتری در مقابل آنها داشته باشیم.

چه واکسنی بزنیم؟

به گفته این استاد دانشگاه، در بازار کشور ما سه نوع واکسن وجود دارد؛ واکسن فرانسوی به اسم گریپ تترا (Vaxigrip Tetra) که چهار ظرفیتی است. واکسن هلندی به اسم اینفلوواک تترا (INFLUVAC TETRA) واکسن اینفلوگارد که سه ظرفیتی است. این دو واکسن، واکسن‌های غیرفعال شده هستند. واکسن سوم هم واکسن فلوگارد ایرانی است که واکسن پروتئینی و چهار ظرفیتی است.

بهتر است افراد در سنین بالاتر یا افراد ناتوان یکی از این واکسن‌ها را بزنند. قیمت واکسن‌های خارجی حدوداً ۳۶۰ هزار تومان و قیمت واکسن‌های داخلی هم حدوداً ۲۶۰ هزار تومن اعلام شده است.

دکتر نوری‌زاده در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا به کودکان می‌گوید: کودکانی که بالای شش ماه هستند می‌توانند واکسن آنفلوانزا تزریق کنند ولی نمی‌توانند واکسن ایرانی را تزریق کنند. واکسن‌های ایرانی برای افراد زیر هجده سال مجاز نیست. چون مطالعه لازم بر آنها انجام نشده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه عوارض جانبی برای افراد زیر هجده سال داشته باشد. برای افراد بالای هجده سال هم توجه داشته باشیم که می‌توانند هر سه واکسن را تزریق کنند.

حساسیت به تخم مرغ

دکتر نوری‌زاده با بیان اینکه از قدیم یک باور بین مردم وجود داشته که افراد دارای حساسیت به تخم مرغ یا آلبومین نمی‌توانند واکسن آنفلوانزا بزنند، می‌گوید: این باور اشتباه است چراکه از آنجا که ویروس واکسن‌های غیرفعال شده را داخل جنین تخم‌مرغ تکثیر می‌دهند؛ گمان می‌رود به نوعی محصولاتی از تخم مرغ هم می‌تواند وارد جنین تخم مرغ شود. ضمن آنکه واکسن‌های پروتئینی ایرانی چنین مشکلی ندارند. چون پروتئین جدا از تخم مرغ تولید می‌شود. بنابراین افراد اگر به تخم مرغ هم حساسیت داشته باشند می‌توانند از واکسن ایرانی استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۰۶۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان