//
کدخبر: ۴۱۵۹۹۷ //
پروتئین| پروتئین وی

چه کسانی بهتر است پروتئین وی مصرف کنند؟

پروتئین وی به علت دارا بودن خواص فوق‌العاده در میان تمامی افرادی که به نحوی با ورزش سر و کار دارند، محبوب می‌باشد.

چه کسانی بهتر است پروتئین وی مصرف کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

پروتئین وی به علت دارا بودن خواص فوق‌العاده در میان تمامی افرادی که به نحوی با ورزش سر و کار دارند، محبوب می‌باشد. جالب است بدانید که پروتئین وی حتی یکی از پروتئین‌های کمک‌کننده برای بانوان ورزشکار نیز به‌شمار می‌رود؛ چرا که حاوی مواد مغذی و اسیدآمینه‌های ضروری می‌باشد. در واقع یک فرد عادی با داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از پروتئین نیازی به افزودن این مکمل به رژیم غذایی خود ندارد اما ورزشکارانی که به طور حرفه‌ای رشته بدنسازی را دنبال می‌کنند، بیشتر از نیاز روزانه یک فرد عادی به پروتئین نیازمند هستند.

در نتیجه می‌توان گفت که این مکمل بیشتر برای بدنسازان حرفه‌ای که می‌خواهند حجم عضلات خود را افزایش دهند، گزینه مناسبی محسوب شده و به بدنسازان تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از افراد به علت عدم تحمل لاکتوز و یا داشتن آلرژی به سایر منابع پروتئینی هم‌چون سویا و تخم‌مرغ از whey protein استفاده می‌کنند. در ادامه این راهنما با پروتئین وی و اینکه پروتئین وی برای چه کسانی مناسب است بیشتر آشنا خواهیم شد.

پروتئین وی؛ بهترین مکمل ورزشی

در فرآیند تولید پنیر از شیر، ماده‌ای پر خاصیت حاصل می‌شود که آن را به نام whey protein می‌شناسند. البته این ماده تحت عنوان آب پنیر نیز شناخته می‌شود. به منظور بهره‌گیری از خواص بی‌نظیر این ماده پروتئینی در ورزش، آن را به صورت پودر در آورده و در اختیار بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای قرار می‌دهند. ماده مذکور دارای خواص بسیار زیادی از جمله عضله‌سازی است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

جالب است بدانید که هر فرد چه آقا چه خانم به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خود نیازمند ۰.۸ گرم پروتئین است. بنابراین می‌توان گفت که چنانچه وزن بدن شما ۷۰ کیلوگرم می‌باشد، روزانه باید ۵۶ گرم پروتئین مصرف کنید.  اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پروتئین مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی صحیح و مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مثل گوشت و مرغ دریافت می‌کنید، دیگر نیازی به مصرف مکمل وی ندارید. اما چنانچه ورزش می‌کنید و میزان پروتئین در بدن شما کم است، توصیه می‌شود مصرف whey protein را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

سوزاندن چربی و ساخت عضله

آیا تا به حال به منظور کاهش چربی بدن خود، روشی را برای سوخت کالری مصرفی روزانه خود امتحان کرده‌اید؟ جالب است بدانید در طی یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای، کالری مصرفی شرکت‌کنندگان تا ۵۰۰ کالری کاهش یافت و همزمان به برخی از آنان whey protein داده شد. طبق نتیجه مطالعه مذکور افرادی که از پروتئین وی مصرف کرده بودند، مقدار ۶.۱ چربی بدن آن‌ها سوخت و میزان عضله‌سازی در بدن آن‌ها بهتر بود. لازم به ذکر است که whey protein منبعی غنی از آمینواسیدها و مواد مغذی محسوب می‌شود که در افزایش قدرت و توان عضلات تأثیر به ‌سزایی دارد.

افزایش قدرت و حجم عضلات

افرادی که از پروتئین وی استفاده می‌کنند، توده عضلانی در بدن آن‌ها رشد کرده و همزمان با این که حجم بیشتری پیدا می‌کند، قدرت و توان فرد نیز افزایش می‌یابد. از این رو می‌توان گفت افرادی که تمرینات قدرتی و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند لازم است از این پروتئین به صورت روزانه و با مشورت مربی خود قبل یا بعد از تمرینات استفاده نمایند.

کاهش گرسنگی

محققان استرالیایی در یک پروژه تحقیقاتی به ۲۸ مرد چاق ۴ نوشیدنی متفاوت دادند. افرادی که نوشیدنی آن‌ها حاوی ۵۰ گرم پروتئین وی بود تا ۴ ساعت بعد از نوشیدن احساس گرسنگی نداشتند و هورمون گرسنگی در بدن آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. در نتیجه می‌توان گفت که یک شیک whey protein می‌تواند در میزان کاهش گرسنگی و همچنین کاهش وزن افراد نقش به‌سزایی ایفا کند.

مبارزه با سرطان

سرطان یکی از بیماری‌های مرموز و خاموشی است که اگر دیر از ابتلا به آن باخبر شوید، قطعاً به یک بیماری مهلک و دردسرساز تبدیل می‌شود. چنانچه در خانواده شما سابقه سرطان وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم به صورت سالیانه با مراجعه به پزشک غربال‌گری انجام دهید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف whey protein می‌تواند در مبارزه با برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پروستات و روده بزرگ تأثیرات مثبتی در پی داشته باشد.

کاهش استرس

بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در هلند، پروتئین وی می‌تواند علائم افسردگی را نیز کاهش دهد و سبب افزایش انرژی و بهبود روحیه فرد شود. این مکمل بدنسازی تغییراتی را در سطوح سروتونین مغز اعمال می‌کند که حتی می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب نیز تأثیر مثبتی داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پژوهشگران طی مطالعاتی که در این حیطه انجام داده‌اند متوجه شدند افرادی که درگیر تمرینات هوازی شدید و سنگین می‌شوند، از سطح پایین ماده گلوتاتیون در بدن خود رنج می‌برند. لازم به ذکر است که کاهش این ماده در بدن می‌تواند تأثیرات منفی بر سیستم عصبی، دستگاه گوارش و همچنین سیستم ایمنی بدن داشته باشد. اما افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از پروتئین وی استفاده می‌نمایند، سطح پایین‌تری از کاهش گلوتاتیون را در بدن خود تجربه خواهند کرد؛ در نتیجه از سیستم دفاعی قوی‌تری در برابر عوامل بیماری‌زا برخوردار هستند.

با این حال لازم به ذکر است که میزان دقیق مصرف whey protein برای افراد مختلف بر مبنای مقدار فعالیت فیزیکی و همچنین مقدار عضلات بدن متغیر می‌باشد. نکته دیگری که توجه به آن حائز اهمیت بوده این است که هر اندازه سن افراد بالاتر باشد، میزان نیاز بدن به پروتئین بیشتر است؛ چرا که با افزایش سن عضلات به مرور تحلیل می‌روند. بنابراین یک فرد میان‌سال اگر می‌خواهد قدرت عضلات خود را حفظ کند باید در رابطه با مصرف مکمل وی با مربی خود مشورت کرده و میزان دقیق و مناسب از آن را مصرف نماید.

سخن پایانی

مکمل وی یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی برای بانوان و آقایان محسوب می‌شود. این مکمل پر فایده در عضله‌سازی، کاهش میزان چربی‌های بدن، کم کردن وزن، سرعت بخشیدن به ریکاوری و… نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. چنانچه ورزشکار حرفه‌ای هستید و در رشته بدنسازی به صورت تخصصی و هدفمند فعالیت می‌کنید، پیشنهاد می‌شود حتماً پس از مشورت با مربی خود از این مکمل فوق‌العاده استفاده نمائید. شما می توانید از یک فروشگاه آنلاین و یا داروخانه اینترنتی معتبر مکمل بدنسازی اصل با قیمت مناسب خریداری کنید.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۹۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان