//
کدخبر: ۴۱۳۶۲ //

نسخه ۴ پزشک خانواده در راه است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نسخه ۰۴ پزشک خانواده در وزارت بهداشت اجرا شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

نسخه 4 پزشک خانواده در راه است
به گزارش فرتاک نیوز،

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت افزود: نسخه ۰۴ پزشک خانواده شامل نظام ارجاع سطح یک در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و نیز نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهاست.

وی ادامه داد: همزمان با نسخه جدید برنامه پزشک خانواده با محوریت مراقبان سلامت طرح ملی پرونده الکترونیک سلامت نیز تا پایان امسال برای همه ایرانیان تکمیل می‌شود، اما اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در کشور زمان بر است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اقدام مهم دیگری که امسال شروع شده و در دولت دوازدهم کامل می‌شود، نسخه الکترونیک داروهاست که زیرساخت‌های الکترونیک آن آماده شده است.

حر‌یرچی عنوان کرد: خانوار‌های کشور هزینه‌های مختلفی را در حوزه سلامت و بهداشت می‌کنند که این موارد شامل دریافت ویزیت، حق بیمه و فرانشیز است و خوشبختانه باید بگویم که پرداختی مردم از جیب خودشان قبل از طرح تحول سلامت در حدود ۵۴ درصد بوده که با ویرایش حساب‌های سلامت امروزه پرداختی از جیب مردم به میزان ۳۸.۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه پرداختی از جیب مردم در سال ۸۹، ۵۸ درصد و سال ۹۱، ۵۴ درصد بود، اظهار کرد: به از‌ای هر یک درصد کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در سال ۹۳ هزینه‌ای بالغ بر ۷۹۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد که این رقم برای سال ۹۴ مبلغی در حدود هزار میلیارد تومان است که در این میان چیزی در حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در جیب مردم رفته و در قسمت‌های دیگر سلامت هزینه می‌شود.

 سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: میزان هزینه‌های شهری، روستایی، فقیر و ثروتمند در حوزه بهداشت و درمان متفاوت است به طوری که خانوار‌های شهری ۵.۵ درصد برای سلامت بهداشت خود درمان هزینه می‌کنند.

 وی ادامه داد: سطح سواد سلامت دانشجو، بازنشسته کمتر از افراد میانگین سن ۲۵ تا ۳۴ سال و ۳۵ تا ۴۴ سال است و این رده‌های سنی بالاترین سواد سلامت را در کشور برخوردار هستند و مردان از زنان سواد سلامت‌شان نیز پایین‌تر است و همچنین افراد بالاتر از ۵۵ سال از سطح سواد کمی برخوردار هستند.

حریرچی با بیان اینکه میزان سواد سلامت افراد با تحصیلات ابتدایی کمتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، ادامه داد: در طول ۱۵ سال گذشته میزان ظرفیت آگهی‌های استخدام پرستاری بیشتر از افراد ثبت‌نام کننده بوده و آگهی استخدام در تهران به اندازه ظرفیت متقاضیان وجود داشته است و بطور کلی ما در کشور دچار کمبود نیروی پرستار هستیم.

 

 وزارت بهداشت تولیت بیمه‌های سلامت کشور

 وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری‌های ابلاغی و اعمال این سیاست‌ها و جذب همکاری بین بخشی و با توجه به اینکه رهبری درون‌بخشی تولیت سلامت و بیمه‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و همانطور که بر اساس سیاست‌هایی که به سازمان‌های ذیربط ابلاغ شده تولیت نظام سلامت بر اساس سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی، ارزش‌گذاری و ارزشیابی نیز بر عهده وزارت بهداشت است.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های راهبردی ارزشیابی و نظارت و سیاست‌گذاری‌های اجرایی در سطح دولت تولیت نظام سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، اظهار کرد: بر طبق بند ۷/۹ سیاست‌گذاری‌های کلی از طرف نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت است و سازمان‌های بیمه‌گر و شورای عالی بر طبق قانون نیز زیر‌مجموعه این وزارتخانه محسوب می‌شود.

 حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت تولیت بیمه‌های پایه و تکمیلی است، افزود: مراحل اصلی درمان بازتوانی و توانبخشی طی یک عرصه مراقبت‌های انتهای زندگی است که درمان باید بر روی افراد سالمند انجام و به دلیل آنکه مراقبت از آن‌ها از عهده خانوار‌ها خارج بوده این کار باید از طریق بیمارستان‌های کشور انجام شود و کشور در این مرحله از شرایط ایده‌آل برخوردار نیست و همین مسئله باعث تحمیل هزینه بر نظام سلامت کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: برای مراقبت از افراد سالمند کار‌ها بین وزارت‌بهداشت، هلال احمر و سازمان بهزیستی تقسیم شده و تفاهم‌نامه‌های خوبی بین وزارت بهداشت، هلال احمر و بهزیستی به امضاء رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: گرد و غبار بخاطر عوامل طبیعی و تغییرات اقلیمی به وسیله بشر انجام می‌شود و ما هشدار‌های جدی را در این خصوص به گروه‌های خطر، بیماران تنفسی و کودکان و همچنین افراد سالمند داده‌ایم.

 وی بیان کرد: وقتی افراد مورد علاقه مردم از گروه‌های سیاسی، هنرمندان و یا ورزشکاران دچار یک مشکل پزشکی می‌شوند از نظر اخلاق پزشکی اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری‌شان باید با مصلحت خود آن‌ها انجام شود و این کار به هیچ عنوان از طرف وزارت بهداشت که متولی سلامت کشور است برای همه افراد و به خصوص هنرمندان و ورزشکاران صورت نمی‌گیرد و نوع بیماری اینگونه افراد در صورت صلاحدید خودشان به وسیله خانواده آنها اعلام می‌شود.

 حریرچی تأکید کرد: برای کیمیا علیزاده شرایط و امکانات خوب لازم را برای درمان فراهم کرده و شخص وزیر ۲ بار به وی در بیمارستان سر زده و از روند درمانش مطلع شود که یک تیم مجرب مراقبت از این ورزشکار محبوب را بر عهده گرفته و همه چیز تحت کنترل است.

قائم مقام وزیر با بیان اینکه هزینه سلامت در سال ۹۳ مبلغی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: هیچ کشوری در دنیا نتوانسته در کل 2 سال نزدیک به ۱۰ درصد پرداختی‌های از جیب مردم را کم کند و این دستاورد درخشانی برای ایران، دولت و وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

وی کرد: تا سال ۸۰ بیمه سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت بود که بخاطر مسائلی از این وزارتخانه جدا شد، اما با توجه به شرایط توسعه یا‌فتگی و بلوغ دموکراسی در دوره‌های متعدد و با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت تولیت بیمه سلامت بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت و در جلسه‌ای انتقال تمام بیمه‌ها با رأی چند نفر انجام نشد و فقط بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد.

 حریرچی یادآور شد: سازمان‌های بیمه سلامت تابع شورای راهبردی بوده، زیرا هزینه‌های سلامت باید به نحوی باید کاهش پیدا کند و وزارت بهداشت قدم‌های ملموسی در خصوص نظام ارجاع و کنترل هزینه‌ها در حاشیه شهرها، روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر قدم‌های ملموسی برداشته شده است.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۳۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان