//
کدخبر: ۴۱۳۱۵۵ //
گرما| دیابت

گرما و دیابت | چند توصیه‌ تابستانی برای مبتلایان به دیابت

اگر دیابت دارید لازم است طی تابستان بیشتر مراقب خودتان باشید؛ زیرا افزایش ناگهانی دمای هوا می‌تواند بر سطح قند خونتان اثر بگذارد.

گرما و دیابت | چند توصیه‌ تابستانی برای مبتلایان به دیابت
به گزارش فرتاک نیوز،

آیا تابستان‌ها برای پایین آوردن سطح قند خونتان چالش دارید؟ مدیریت سطح قند خون در تمام روزهای سال می‌تواند سخت باشد؛ اما هوای گرم و داغ تابستان سخت‌ترین زمان سال برای کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت است. تعجب می‌کنید که چرا؟ تابستان باعث می‌شود حساس‌تر شوید و نگه‌داشتن سطح قند خون در حدی متعادل برایتان دشوارتر شود و دلیلش هم مشکلاتی مثل دهیدراته شدن بدن و گرمازدگی است؛ بنابراین دیابت در تابستان نیاز به مراقبت‌های ویژه‌تری دارد.

تابستان چگونه بر دیابت اثر می‌گذارد؟

اگر دیابت دارید پس طی ماه‌های گرم تابستان باید بیشتر مراقب خودتان باشید؛ زیرا افرادی که دیابت دارند به‌راحتی دهیدراته می‌شود؛ چون بدن آنها آب زیادی از دست می‌دهد. همچنین کم آب نوشیدن می‌تواند منجر به بالارفتن سطح قند خون شود. یادتان باشد قند خون بالا باعث می‌شود بیشتر ادرار کنید و همین زمینه را برای دهیدراته شدن بدن فراهم می‌کند.

برخی از پیامدها و عوارض دیابت مثل آسیب رگ‌ها و عصب‌ها بر غدد تعریق اثر گذاشته و بدن نمی‌تواند آن‌طوری که باید خودش را خنک کند. همین باعث می‌شود فردی که دیابت دارد راحت در معرض گرمازدگی و سکته گرمایی قرار بگیرد که بسیار خطرناک و مرگ‌آور است.

به همین دلیل مهم است در تابستان قند خون خود را مرتباً چک کنید.

توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در تابستان

بدن را سیراب نگه دارید

وقتی بدن شما در تابستان در معرض گرما قرار می‌گیرد، آب بیشتری به‌واسطه عرق از دست می‌دهید که می‌تواند منجر به کم‌آب شدن بدن شود. دهیدراسیون می‌تواند باعث افزایش قند خون شود و مسئله فقط همین نیست؛ دهیدراته شدن بدن وادارتان می‌کند بیشتر ادرار کنید و باز هم بیشتر دهیدراته شوید. شما می‌توانید با بیشتر آب و مایعات نوشیدن از این مشکل پیشگیری کنید؛ اما سراغ نوشیدنی‌های قندی نروید.

سراغ کافئین نروید

نوشیدنی‌هایی وجود دارند که می‌توانند بدن را دهیدراته کنند، مثلاً نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین (مثل نوشابه‌های ورزشی)، زیرا ادرارآورند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث شوند بدنتان آب از دست بدهد و در نتیجه سطح قند خونتان بالا برود.

سطح قند خونتان را مرتباً چک کنید

طی تابستان چک‌کردن سطح قند خون مهم‌تر هم می‌شود. در هوای گرم بیرون بودن می‌تواند ضربان قلبتان را بالا برود و ممکن است بیشتر عرق کنید که بر سطح قند خونتان اثر می‌گذارد. شاید لازم باشد با مشورت پزشکتان دوز انسولین مصرفی‌تان را در تابستان تغییر دهید.

فعالیت بدنی‌تان را ادامه دهید

حتماً می‌دانید که یکی از راه‌های کنترل قند خون، ورزش و فعالیت بدنی است. برای اینکه در روزهای گرم تابستان هم فعالیت بدنی‌تان را ادامه بدهید می‌توانید صبح‌ها یا عصرها که هوا خنک‌تر است به پیاده‌روی بروید. همچنین ورزش ممکن است باعث نوسان سطح قند خونتان شود، پس قبل از شروع ورزش و بعد از پایان آن سطح قند خونتان را تست کنید.

ساعت‌های خیلی گرم روز بیرون نروید

شما نیاز دارید در روزهای خیلی گرم بیشتر مراقب خودتان باشید تا سطح قند خونتان را در حدی نرمال نگه دارید. شاید تعجب کنید اگر بدانید آفتاب‌سوختگی با استرسی که به بدن وارد می‌کند، قند خون را بالا می‌برد؛ بنابراین ساعت‌های خیلی گرم روز بهتر است بیرون نروید، حتماً ضدآفتاب بزنید (هر قسمتی از پوست که در معرض تابش خورشید است)، از کلاه‌های لبه پهن و عینک‌آفتابی و چتر استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد در سایه باشید.

میوه و سالاد بخورید

پرتقال، گریپ‌فروت، کیوی، هلو، زیتون، آلو و سیب برخی از میوه‌هایی هستند که هم شما را طولانی‌مدت سیر نگه می‌دارند و درعین‌حال قند خونتان را بالا نمی‌برند. در واقع این میوه‌ها بسیار سالم بوده و سرشار از موادمغذی ضروری‌اند. توصیه می‌کنیم انواع میوه و سبزی را در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید. در سالادهایتان حتماً از خیار، اسفناج، تربچه، کاهو و... استفاده کنید.

غذاهای فیبردار بیشتر بخورید

رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند برای مبتلایان به دیابت بسیار سودمند باشد. غذاهای پُرفیبر، گوارش آهسته‌تری دارند و جلوی بالارفتن ناگهانی فشارخون را می‌گیرند. چنین غذاهایی به کنترل وزن نیز کمک می‌کنند که باعث می‌شود دیابت هم بهتر کنترل شده و جلوی فشارخون، بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها نیز گرفته شود. غذاهای فیبردار شامل غلات سبوس‌دار مثل جو، برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، دانه‌ها و سبزیجاتی مثل هویج و گوجه‌فرنگی و... می‌شود.

انسولین همیشه در دسترستان باشد

خیلی از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند می‌توانند فقط با خوراکی‌ها و آب، قند خونشان را کنترل کرده و در سطح نرمالی نگه دارند، اما این‌طور نیست، چون این انسولین است که به بدنتان اجازه می‌دهد گلوکز را به طور مؤثر جذب کند و در نتیجه سطح قند خون کنترل شود.

همیشه با خود بطری آب داشته باشید

همیشه و در هر شرایطی یک یا حتی چند بطری آب آشامیدنی با خود داشته باشید. شما باید مرتباً جرعه‌جرعه آب بنوشید و خصوصاً هر وقت احساس کردید دهانتان خشک شده به مقدار لازم آب بنوشید.

خوراکی همیشه با خود داشته باشید و برچسب روی محصولات خوراکی‌ها را بخوانید

اسنک‌هایی مثل میوه یا مغزها را همیشه با خود داشته باشید و فقط منتظر غذا برای زمانی که قند خونتان می‌افتد نباشید. برچسب روی محصولات غذایی صنعتی و بازاری را حتماً چک کنید تا مطمئن شوید کم‌کربوهیدرات‌اند یا پروتئین دارند، مثل مغزها و دانه‌ها.

از پاهایتان خوب مراقبت کنید

کسی که دیابت دارد نه‌تنها در تابستان بلکه همیشه باید مراقب سلامت پاهای خود باشد. حتی در خانه هم پابرهنه راه نروید و صندل یا پاپوش بپوشید. فردی که دیابت دارد با پابرهنه راه‌رفتن پاهای خود را در معرض آسیب‌هایی قرار می‌دهد که می‌توانند به‌سادگی به عفونت منجر شوند. هر روز پاهایتان را بررسی کنید تا جلوی هر گونه مشکل پا ناشی از دیابت گرفته شود.

اثر گرمای هوا بر داروهایتان

بیشتر انواع انسولین می‌توانند تا دمای ۳۵ درجه سانتیگراد را تحمل کنند؛ اما قرارگرفتن انسولین در هر دمایی بیشتر از این باعث می‌شود دارو فوراً خراب شود. پس دقت کنید که انسولین‌هایتان را کجا نگه می‌دارید، خصوصاً وقتی انسولین را با خود بیرون می‌برید.

دمای بالای هوا می‌تواند بر دیگر داروها و وسایل کنترل دیابت نیز اثر منفی بگذارد. پس حواستان به نحوه مراقبت و نگهداری از چیزهایی مثل چسب‌های تست قند خون باشد تا اثرگذاری خود را از دست ندهند و غیرقابل‌استفاده نشوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۳۱۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان