//
کدخبر: ۴۰۸۵۶ //

وقتی گرد وخاک خانه مثل همبرگر چاقتان می‌کند

چاقی که یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی عصر حاضر است، علاوه بر تغذیه ناسالم و عدم تحرک، در افراد نامنظمی که به نظافت خانه و محل زندگی خود اهمیت نمی‌دهند، دیده می‌شود.

وقتی گرد وخاک خانه مثل همبرگر چاقتان می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

براساس جدیدترین تحقیقات گرد و غبار و آلودگی در محل کار و خانه می‌تواند در سلامت متابولیسم افراد اختلال ایجاد کند و سبب چاقی در آنها شود.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، گرد و خاک و آلودگی می‌تواند سبب افزایش جذب چربی دربدن و بروز چاقی به ویژه در کودکان و نوجوانان شود.

محققان دانشگاه دوک در منطقه دورهام کشور انگلستان با مطالعه برروی موش‌ها دریافتند گرد و غبار خانه که آغشته به ماده شیمیایی اندوکربن EDC باشد، می‌تواند سبب افزایش حجم سلول‌های چربی شود.

مواد شیمیایی EDC باعث اختلال در عملکرد هورمون‌های بدن می‌شوند و در بسیاری از محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌شود از جمله آفت کش ها، لوازم آرایشی، بسته بندی مواد غذایی و نیزمحصولات پاک کننده خانگی وجود دارد.

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی حاوی EDC می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان، ناباروری و اختلالات عصبی را در افراد افزایش دهد.

همچنین مادران بارداری که در معرض مواد شیمیایی، گرد وغبار و محیط‌های آلوده قرار دارند با احتمال بیشتری کودکان مستعد به چاقی به دنیا می‌آورند.

کارشناسان برای بررسی میزان آلودگی محیط زیست به ویژه گرد و غبار بر سلامت انسان ها، گرد و غبار 10 خانه را بررسی کرده و دریافتند هرچه میزان آلودگی و گرد و خاک خانه بیشتر باشد، میزان چاقی در اعضای خانواده به ویژه کودکان بالاتر بوده است.

لودگی، گرد و غبار و کثیفی خانه باعث تجمع و افزایش تری گلیسیرید خون می‌شود که مسئول ذخیره چربی در بدن است و این چربی انباشته سبب چاقی و ابتلا به انواع بیماری‌ها در افراد می‌شود.کارشناسان براین اساس هشدار می‌دهند که آلودگی هوا تنها باعث ظاهر کثیف و نامرتب خانه و ابتلا به آسم و آلرژی نمی‌شود بلکه بر دیگر جنبه‌های سلامت افراد نیز موثر است و نیاز به تحقیقات بیشتر دراین خصوص است.

تمیزی و نظافت روزانه خانه، شست و شوی وسایل، باز کردن پنجره و کنار زدن پرده‌ها برای بهره گیری از نور خورشید، استفاده از شیشه‌های دوجداره برای جلوگیری از ورود گردو غبار، استفاده از گل و گیاه برای تصفیه کردن هوای خانه و خودداری از استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی و در عوض استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست و ایمن همگی از راهکار‌های موثر برای جلوگیری از چاقی و ابتلا به انواع بیماری‌ها به خاطر آلودگی و گرد و غبار است.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۸۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان