//
کدخبر: ۴۰۷۰۶۴ //

با گزش مار و عقرب چه کنیم؟

کودکان و سالمندان در برابر گزش مار و عقرب آسیب پذیرترند اما به طور کلی نیش عقرب ها و مارها می تواند کشنده باشد.

با گزش مار و عقرب چه کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سالانه صدها مورد عقرب گزیدگی در مناطق مختلف هرمزگان گزارش می شود اما با این حال موارد منجر به فوتی ناشی از گزش مار و عقرب در استان رو به کاهش است و دلیل آن نیز توزیع پادزهر این عقرب ها و مارها در مناطق مختلف هرمزگان در خانه های بهداشت و مراکز درمانی است.

اما گاه موارد فوتی ناشی از عقرب زدگی نیز در هرمزگان به گوش می رسد و دلیل آن نیز عمدتا دیر رساندن کودکان و افراد گزیده شده به مراکز درمانی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بشاگرد در این باره می گوید: زهر اکثر عقرب‌های سمی باعث نابودی گلبولهای قرمز خون می شود و در محل گزش نیز تغییر رنگ موضعی و تورم دردناک ایجاد می کند.

 

حسین احمدی اضافه می کند که گر چه بطور متناقص سم بعضی از انواع کشنده مثل Hemiscorpius lepturus (عقرب گادیم) باعث علائم موضعی و تورم زیاد نمی‌شود ولی حتماً باید توسط پزشک معاینه شده و با تزریق سرم ضد عقرب درمان شود، کودکان و افراد سالمند نیز نسبت به سم عقرب آسیب پذیرتر بوده و نیازمند توجه بیشتری هستند.

اغلب فوتی ها پیرمند یا کودک هستند

بررسی های دو ساله خبرنگار فارس در شرق هرمزگان نیز گواه آن است که در چند مورد فوتی گزارش شده، کودک و پیرمرد بوده اند و جوانان کمتر در اثر نیش عقرب جان داده اند و لذا باید در زمان گزش عقرب، حتما کودک یا پیرمرد به سرعت به مراکز درمانی منتقل شود.

دبیر کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده بشاگرد در همین باره نیز توضیح می دهد: با افزایش آگاهی و کسب مهارت می توان احتمال گزش را به حداقل رساند و نیز در صورت بروز گزش با انجام اقدامات اولیه از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کرد.

 چه کارهایی نباید در زمان گزش انجام داد؟

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی سابق دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره می گوید: محل گزش را با تیغ یا چاقو برش ندهید و مکش موضع با این تصور که سم خارج میشود، دیگر منسوخ شده و اینکار نه تنها سودی برای بیمار ندارد بلکه باعث ایجاد نکروز و عفونت و پخش بیشتر سم و زهر می شود.

وی می افزاد:  به بیمارانی که هوشیاری خوبی ندارند و یا دچار اشکال در بلع شده اند به هیچ عنوان داروی خوراکی و مواد آشامیدنی ندهیم چون ممکن است در پروسه گزش تا رسیدن به مرکز درمانی دچار حالت کما و بیهوشی شوند و همین طور از داروهایی مثل آسپرین و Nsaid ها مثل ایبوپروفن استفاده نشود نهایتا برای کاهش درد از استامینوفن و آنتی هیستامین و کورتیکواسترویید با تجویز پزشک استفاده شود.

به گزارش فارس، مهم ترین مسأله در زمان گزش مار و عقرب، رساندن بدون معطلی فرد به مراکز درمانی است تا سرم ضد عقرب و ضد سم برای آن تزریق شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۷۰۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان