//
کدخبر: ۳۸۱۰۵۱ //

کسانیکه سرگیجه دارند این مطلب را بخوانند

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی گفت: علت بیشتر موارد سرگیجه مربوط به بیماری‌های گوش است.

کسانیکه سرگیجه دارند این مطلب را بخوانند
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حمیدی نهرانی در خصوص سرگیجه اظهار کرد: سرگیجه واقعی حالتی است که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به دور سرش در حرکت یا چرخش است یا اینکه محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه واقعی را از سایر انواع گیجی یا سبکی سر متفاوت می‌کند.

وی با بیان اینکه تشخیص و افتراق سرگیجه از انواع دیگر گیجی بسیار اهمیت دارد، گفت: در سبکی سر، بیمار احساس عدم تعادل می‌کند اما احساس حرکت وجود ندارد. بیمار می‌گوید سرم گیج رفت یا چشم‌هایم سیاهی رفت.

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشکده توانبخشی در خصوص علل سرگیجه و گیجی اضافه کرد: سرگیجه می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد. به طور مثال بیماری های گوش، قلب و عروق، چشم، گوارشی، سایکولوژیک و اعصاب، تومورها و مشکلات گردنی می‌توانند عامل سرگیجه و گیجی باشند.

وی با اشاره به رابطه سرگیجه و گوش تصریح کرد: در واقع مهمترین بخش تعادلی انسان در گوش داخلی قرار دارد و در گوش داخلی سه مجرای نیمدایره، اتریکول و ساکول قرار دارد که با همکاری مخچه، سیستم عصب مرکزی، چشم‌ها و نخاع مسئول حفظ تعادل انسان در شتاب های خطی و زاویه ای هستند و آسیب در هر کدام از بخش های تعادلی گوش می‌تواند منجر به سرگیجه‌های واقعی شود.

دکتر حمیدی نهرانی در خصوص راه‌های تشخیص علل سرگیجه، گفت: تشخیص علل سرگیجه از بررسی تاریخچه نوع سرگیجه تجربه شده توسط بیمار، شدت و دیرش سرگیجه، علائم همراه سرگیجه، معاینه بالینی شامل ارزیابی های جامع شنوایی و آزمون‌های عملکرد تعادلی بدست می‌آید و در نهایت دستگاه نیستاگموگرافی ویدیویی با پایش و ثبت حرکات چشم در وضعیت‌های مختلف به تشخیص علل گوشی و غیر گوش مشکل سرگیجه کمک می‌کند.

مدیر گروه شنوایی‌شناسی دانشکده توانبخشی تصریح کرد: علت بیشتر موارد سرگیجه مربوط به بیماری‌های گوش است و در صورت نیاز بیمار به متخصص گوش حلق و بینی ارجاع داده می‌شود تا پزشک بر اساس تشخیص، درمان دارویی لازم را تجویز نماید همچنین در مواردی که علت سرگیجه مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی، بینایی، گوارشی، گردنی و یا مغز و اعصاب و سایکولوژیک باشد به متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی که درمان دارویی پاسخگو نباشد، توانبخشی دهلیزی (تعادلی) توسط شنوایی شناس انجام شده و گاهی درمان دارویی و توانبخشی تعادلی، بصورت همزمان تجویز می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص توانبخشی دهلیزی نیز گفت: توانبخشی دهلیزی (VR) یک روش درمانی مبتنی بر حرکات فیزیکی و تمرینی بسیار ساده است که برای کاهش مشکلات اولیه و ثانویه ناشی از اختلالات دهلیزی در نظر گرفته شده است. در این روش درمان، یک برنامه تمرینی ساده که در درجه اول برای کاهش سرگیجه، عدم ثبات دید و یا عدم تعادل و افتادن طراحی شده است.

وی خاطر‌نشان کرد: توانبخشی دهلیزی، برای بیمارانی است که هنگام حرکت سرگیجه نشان می‌دهند، به خصوص هنگامی که حرکت سریع سر را انجام می‌دهند، یا موقع تغییر موقعیت مانند زمان خم شدن یا نگاه کردن به بالا و پایین. همچنین برای بیمارانی که از سرگیجه در محیط‌های تحریک کننده بینایی، مانند مراکز خرید و فروشگاه های مواد غذایی، هنگام تماشای فیلم‌های اکشن یا تلویزیون و یا هنگام راه رفتن بر روی سطوح الگویی یا کف های براق رنج می‌برند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۱۰۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان