//
کدخبر: ۳۵۶۸۸ //

آیا کَندن موی سفید رویش آن را بیشتر می‌کند؟

در این مقاله به بررسی برخی از باورهای غلط درباره موها پرداخته‌ایم که شاید خیلی از آنها برای شما پرسش بر انگیز باشند.

آیا کَندن موی سفید رویش آن را بیشتر می‌کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 بعضی از باورهای عامیانه درباره موها کاملا نادرست هستند، ‌اما بعضی از آن‌ها هم براساس بخش‌هایی از حقیقت شکل گرفته‌اند. برای این‌که ذهن‌تان را از درگیری دائمی با این باورها خلاص کنید، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید که اطلاعات خوبی از مهم‌ترین باورهای عامیانه درباره موها در اختیارتان می‌گذارد.  

اگر موها را به‌طور منظم کوتاه کنیم، در ادامه سریع‌تر رشد می‌کنند

حکم: نادرست!

مطلقا چنین چیزی واقعیت ندارد! موها موجود زنده نیستند و هیچ نوع پایانه عصبی یا رگ‌های خونی در آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل است که کوتاه کردن موها اصلا احساس درد ایجاد نمی‌کند. موها نمی‌توانند به اتفاقاتی که برای‌شان می‌افتد، هیچ نوع واکنشی نشان بدهند. پس وقتی که موها را کوتاه می‌کنید، آن‌ها هیچ چیزی را احساس نمی‌کنند.

شانه کردن زیاد موها، آن‌ها را براق می‌کند

حکم:‌ نادرست! نه!

تنها اتفاقی که می‌تواند بیافتد،‌ تحریک شدن غیرضروری و بیش از حد کوتیکول‌های مو است که درنهایت موها را کدرتر از قبل می‌کند.   اگر نرم‌کننده تمام شب روی موها باقی بماند، موها را نرم‌تر می‌کند حکم: درست! محصولات نرم‌کننده حاوی ترکیباتی هستند که مشابه سبوم عمل می‌کنند، اما اثربخشی قابل توجهی دارند. نرم‌کننده فقط به درون موها نفوذ می‌کند، پس اثربخشی آن هم محدودیت زمانی دارد. با این‌حال، باقی ماندن نرم‌کننده روی موها در طول شب به شما اطمینان می‌دهد که از بیشترین فواید نرم‌کننده بهره‌مند شوید.

مالش شدید موها با حوله به سلامتی موها آسیب می‌رساند

حکم: درست!

اگر موها را خیلی محکم با استفاده از حوله فشار بدهید، قطعا به موها آسیب می‌زنید. موها ذاتا در حالت مرطوب، مستعد آسیب‌پذیری هستند، چون آب زیادی دارند و این ویژگی انعطاف‌پذیری آن‌ها را تا زمان خشک شدن از بین می‌برد. مالش شدید موها باعث شکل‌گیری اصطکاک بین موها نیز می‌شود و کوتیکول‌های مو را تحریک می‌کند. بنابراین، همیشه با موهای خیس درست رفتار کنید!

موها می‌توانند یک‌شبه سفید یا خاکستری شوند

حکم: نادرست!

اول باید بگوییم که ذره‌ای از حقیقت در این باور عامیانه وجود دارد، ولی توضیحات دقیق‌تری باید ارائه بدهیم. امروزه می‌دانیم که استرس شدید می‌تواند باعث ابتلا به کچلی کامل (alopecia totaliss) شود و مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که موهای سفید کمتر مستعد کچلی کامل هستند. بنابراین، در بعضی از موارد خاص، موهای دارای رنگ ریزش می‌کنند و موهای سفید زیر آن‌ها بیرون می‌آیند. البته این اتفاق یک‌شبه به‌وجود نمی‌آید،‌ بلکه چند روز یا چند هفته طول می‌کشد.

اگر یک موی سفید را از ریشه جدا کنیم، دو موی سفید به‌جای آن رشد خواهند کرد

حکم: ‌نادرست!

این باور مطلقا نادرست است. اگر چنین چیزی واقعی بود، امروزه نباید هیچ فرد کچلی در جهان باقی می‌ماند! درواقع، رشد دوباره موها به این راحتی نیست.

منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان