//
کدخبر: ۳۱۵۵ //

پوستی شاداب با این میوه های کلاژن ساز

کلاژن سرشار از اسیدآمینه های پرولین و لیزین است. اگرچه میوه ها حاوی کلاژن نیستند، اما میوه هایی که برای بدن پروتئین و ویتامین C فراهم می کنند، بدن را با اجزای ساختمان این پروتئین ساختاری مهم مجهز می سازند.

پوستی شاداب با این میوه های کلاژن ساز

به گزارش فرتاک نیوز،کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است. بیش از 20 نوع کلاژن در بدن وجود دارد که هر کدام یک عملکرد ساختاری را انجام می دهند. همچنین طرز قرار گرفتن رشته فیبرهای کلاژن بر حسب عملکرد آنها متفاوت است. کلاژن در پوست، بافت های همبند، دیواره رگ های خونی و در چشم ها وجود دارد. کلاژن سرشار از اسیدآمینه های پرولین و لیزین است. اگرچه میوه ها حاوی کلاژن نیستند، اما میوه هایی که برای بدن پروتئین و ویتامین C فراهم می کنند، بدن را با اجزای ساختمان این پروتئین ساختاری مهم مجهز می سازند.

فلفل دلمه ای

ویتامین C علاوه بر تشکیل کلاژن به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. فلفل دلمه ای جزو رده سبزیجات میوه ای بوده و منبع بسیار خوبی از ویتامین C است. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط، 380 درصد از ارزش روزانه ویتامین C را برای بدن فراهم می کند. ویتامین C نسبت به درجه حرارت بسیار حساس است، به طوریکه طبخ فلفل دلمه ای می تواند منجر به کاهش نیمی از ویتامین C موجود در آن شود. بنابراین برای به حداکثر رساندن ویتامین C دریافتی، فلفل دلمه ای را به صورت خام مصرف کنید.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به سایر میوه ها از جمله مرکبات در هر وعده مصرفی است. یک فنجان توت فرنگی بیش از 150 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. عملکرد ویتامین C در ارتباط با کلاژن به صورتی است که باعث افزایش قدرت و استحکام کششی آن می شود. این قدرت برای بافت های استخوانی و پوست حائز اهمیت است. کلاژن همچنین به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست و ظاهری جوان کمک می کند.

لیمو ترش

لیمو ترش نه تنها حاوی ویتامین C بوده، بلکه نسبت به تمام میوه ها دارای بیشترین میزان پروتئین است. همچنین این میوه حاوی مقدار بالایی از اسیدآمینه های پرولین و لیزین موثر در تشکیل کلاژن می باشد. یک فنجان آب لیمو ترش 128 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. لیمو ترش همچنین دارای 16 درصد پروتئین بوده که دو برابر پروتئین موجود در پرتغال و سه برابر پروتئین موجود در گریپ فروت است.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان