//
کدخبر: ۳۱۰۱ //

سبوس گندم خطر ابتلا به سرطان روده و گوارش را کاهش می دهد

وزیر بهداشت گفت: مصرف سبوس خطر ابتلا به سرطان روده و گوارش را کاهش می دهد و من آرد کپک زده را تایید نمی کنم

سبوس گندم خطر ابتلا به سرطان روده و گوارش را کاهش می دهد

به گزارش فرتاک نیوز،  حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم اولین همایش نان سالم در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکید رییس جمهور به سلامت مردم اظهار داشت: رییس جمهور به سلامت مردم و احقاق حقوق آنها همیشه اهتمام ویژه ای دارند و زمانی که چند چاه آب در شهر تهران آلوده شده بود، شخصا دستور پلمپ آن چاه ها و در اختیار قرار دادن آب معدنی به مردم را صادر کردند.

وی بیان کرد: در بحث کیفیت نان یکسری از مشکلات را من وارد می دانم و نانوایان و اتحادیه با ما در ارتقای سطح کیفی نان باید همکاری کنند‌.

 

هاشمی ادامه داد: علاوه بر نظارت بر نانوا باید بر سیلوی گندم تولید آرد و گندم نیز نظارت بیشتری صورت بگیرد تا جلوی بسیاری از هزینه ها گرفته شود.

 

وی عنوان کرد: کارشناسان بهداشت امین مردم هستند و بر قسمتی از بخش غذا که به ما مربوط است، نظارت کافی داریم و آن قسمتی که مربوط به سازمان دامپزشکی و مواد خوراک دامی است باید نظارت به خوبی صورت بگیرد.

 

وزیر بهداشت اظهار داشت: در تولید گندم باید نظارت بیشتری از سوی دولت صورت بگیرد و احقاق حقوق مردم یک بخش حاکمیتی است که باید انجام شود.

 

وی تاکید کرد: دولت و کارفرما باید تلاش کنند تا نان سالم به مردم تحویل بدهند و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت از نظرات مردم در جهت ارتقای دانش و توجه مردم به بحث بهداشت استفاده می کنند.

 

هاشمی با بیان اینکه استفاده از نظرات سبب ارتقای خدمات می شود، افزود: قرار است جلسه ای با شیرینی پز ها داشته باشیم تا مسایل و مشکلات خود را با ما مطرح کنند و امروز متاسفانه پیشگیری مغفول مانده که این جلسه شروع خوبی برای این برنامه است.

 

وی ادامه داد: آقای هاشمی از مدت ها قبل از ببماری قلبی و دیابت رنج می بردند و پزشکان از این مسئله آگاه بودند که ایشان تحت مراقبت بودند و دارو مصرف می کردند.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: در طول ۲۰ سال رگ های آقای هاشمی به دلیل کهولت سن شکننده  بود و بیماری دیابت او باعث شده بود که در سال های آخر از انسولین استفاده می کردند.

 

وی اظهار داشت: رسوب جداره رگ می تواند مرگ ناگهانی را به دنبال داشته باشد به طوری که یکی از دوستان خودم یکی از بهترین جراحان قلب کشور بود در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.

 

هاشمی با بیان اینکه ۷ تا ۱۰ درصد مرگ ها ناگهانی است، تاکید کرد: بسیاری از آهن مورد نیاز بدن بوسیله سبوس نان کسب می شود و کمبود این ماده مرگ های ناگهانی را افزایش می دهد که بسیاری از ویتامین های مغذی در همین سبوس است.

 

وی بابیان ابنکه سبوس موجود در گندم خطر ابتلا به بیماری های سرطان روده گوارشی را کاهش می دهد، تصریح کرد: با برداشتن سبوس از نان‌، مردم از ویتامین های زیادی محروم شده اند که تاحدی خودشان مقصر هستند زیرا آنها نان سفید و بدون سبوس را بیشتر می پسندند.

 

وزیر بهداشت ادامه داد: در دنیا شکر و قند زرد گران تر است ولی در ایران نوع سفید آن بیشتر طرفدار دارد که به علت رنگ سفیدی که در قند و شکر زده می شود از سلامت کمتری برخوردار است.

 

هاشمی متذکر شد: من خودم در خانه از نان سنگک استفاده می کنم و به ندرت نان های صنعتی مصرف کرده ام.

 

وی گفت: گندم واردشده از کشورهای دیگر باید به تایید سازمان استاندارد و غذا و دارو برسد که من آرد کپک زده را به هیچ عنوان تایید نمی کنم.

 

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان