//
کدخبر: ۲۹۵۹۰ //

۱۲ کلمه و عبارتی که افراد باهوش هرگز نمی‌گویند

آیا تا کنون حرف‌ها یا عباراتی را گفته‌اید که به سرعت از گفتن آن‌ها پشیمان شده باشید؟ به احتمال زیاد گه‌گاه این اتفاق برای همه ما پیش می‌آید، اما چنین موضوعی برای افراد باهوشی که با دقت کلمات و جملات خود را قبل از بیان آن‌ها برمی‌گزینند، یک اتفاق عادی نیست.

به گزارش فرتاک نیوز، متاسفانه، از آنجایی که بسیاری از ما اطلاعاتی در خصوص این موضوع نداریم، در اینجا سعی کرده‌ایم 12 لغت یا عبارتی که افراد باهوش هرگز نباید آن‌ها را به زبان بیاورند را عنوان می‌کنیم. با استفاده از این فرصت می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را هم در داخل و هم در خارج محل کار تقویت کنید.

1- «من، آدم باهوشی هستم»

جمله آشنایی به نظر می‌رسد؟ این پاسخ دونالد ترامپ بود وقتی از او پرسیدند چرا در نشست‌های مطبوعاتی روزانه شرکت نمی‌کنید.

صرف‌نظر از عقاید سیاسی که دارید، شما هرگز چنین عبارتی را از یک فرد باهوش نمی‌شنوید. وقتی آدم‌ها دایم هوش خود را به رخ می‌کشند، در واقع فاقد اعتماد به نفس هستند، احساس عدم کفایت می‌کنند یا این که به دنبال اعتبار جمع کردن از دیگران هستند. در حقیقت، آدم‌های باهوش در مورد خودشان فخر نمی‌فروشند و لاف نمی‌زنند، بلکه می‌گذارند دیگران از هوش آن‌ها تعریف کنند.

برخلاف جمله دونالد ترامپ، وقتی از استفان هاوگینگ در مورد بهره هوشی‌اش سوال کردند گفت: " من هیچ نظری ندارم. افرادی که هوش خود را به رخ دیگران می‌کشند، بازنده هستند."

2- «من همیشه این طورعمل می کنم...»

گفتن این جمله چه در مورد ارتباط با کارکنان و چه ترویج نام تجاری یا ساختن محصول، جمله درستی نیست؛ ما در جهانی زندگی می‌کنیم که فناوری‌های در حال پیشرفت آن ر احاطه کرده‌اند. وقتی عبارت بالا را به زبان می‌آورید، نشان می‌دهد که تمایلی به تغییر ندارید یا این که نمی‌خواهید تلاش کنید چیزهای جدید یاد بگیرید. افراد باهوش در مقابل تغییر مقاومت نمی‌کنند. آن‌ها با آغوش باز از تغییر استقبال می‌کنند چرا که فناوری‌ها یا راهکارهای جدید حل مسئله می‌توانند زندگی آنان را آسانتر نمایند.

3- «هیچ کس این کار را نکرده است، پس من هم نمی‌کنم»

افراد باهوش از وضعیت موجود پیروی نمی‌کنند و هرگز از رویارویی با چالش‌ها‌ عقب‌نشینی نمی‌کنند (مگر آن که ارزش جنگیدن نداشته باشند، مثل این که من می‌توانم بیشتر از تو کیک بخورم). اگر کار یا مسئولیتی وجود دارد که دیگران از قبول آن سرباز می‌زنند، باهوش‌ترین فرد داخل اتاق دستش را بلند می‌کند و چالش را می‌پذیرد. حتی به عنوان امتیاز، ممکن است مهارت‌های جدیدی را در طول مسیر پیش‌رو توسعه دهد و خود را بهتر و عالی‌تر از دیگران نشان دهد.

4- «این عادلانه نیست»

متاسفیم که این را می‌گوییم ولی زندگی عادلانه نیست. گفتن عبارتی مثل " این عادلانه نیست" شما را به نظر نق نقو و بی‌تجربه می‌رساند. افراد باهوش وقتی شرایط به نفع‌شان نیست، به جای شکایت کردن، می‌خواهند دقیقاً بدانند که اشتباه کار کجاست ( یا چرا فرد تصمیم گیرنده ایده آنان را نپذیرفته یا به آن‌ها ترفیع نداده است) به این ترتیب می‌توانند با یکسری اقدامات درست مانع اشتباهات و سوءتفاهم‌ها در آینده شوند. به عبارت دیگر، این افراد بازخوردها را دریافت کرده و متوجه می‌شوند که در چه حوزه‌هایی باید خود را تقویت کنند.

5- «فرقی برایم نمی‌کند»

مردم با بیان این عبارت حس بی‌تفاوتی و بی‌علاقگی خود را به‌زبان می‌آورند. برخی‌ها با گفتن " فرقی برایم نمی‌کنم" مشکل دارند، چرا که باور دارند که این جمله دیگر منسوخ شده و اگر واقعاً بی‌تفاوت هستند، باید بگویند "برایم مهم نیست". مشکل این عبارت‌ این است که افراد باهوش، به‌خصوص کسانی که هوش عاطفی بالایی دارند، به طور حتم اهمیت می‌دهند. آن‌ها احساسات و حساسیت‌های دیگران را به خوبی درک می‌کنند و با آنان همدل هستند. آن‌ها از حل مسئله و صحبت با دیگران لذت می‌برند تا بیشتر در مورد آنان بدانند.

6- «همینه که هست»

ممکن است احساس آرامش خاصی در این جمله باشد، اما یک فرد باهوش نباید چنین جمله‌ای را به زبان بیاورد چون این‌گونه تعبیر می‌شود که " من نمی‌توانم در این موقعیت کاری انجام دهم"، " نمی‌دانم چگونه این مسئله را حل کنم." افرد باهوش، از چالش‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنند. آن‌ها از مهارت‌های حل مسئله و تفکرات ابداعانه خود استفاده می‌کنند تا با مشکلات پیش‌رو مواجه شوند. آن‌ها هرگز چیزها را به خاطر آنچه هستند، نمی‌پذیرند. آن‌ها در جهت هرچه بهتر شدن جهان می‌کوشند. می‌توانید تصور کنید که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بگوید "همینه که هست؟"

7- «تقصیر من نیست»

یک پروژه تبلیغاتی را در نظر بگیرید که شما نقش بسیار کوچکی در آن دارید. با این وجود شما باز هم مسئول هستید. شاید واکنش‌های تند مدیر، سرپرست نویسندگان و مدیران اجرایی آن پروژه تبلیغاتی را تجربه نکنید، اما به‌هرحال شما هم درگیر هستید. می‌خواهیم بگوییم که افراد باهوش به جای آن که انگشت اشاره خود را به سمت دیگران بگیرند، سعی می‌کنند خودشان و تیم‌شان پاسخگو باشند. صدها نفر درگیر یک پروژه هستند و با هم همکاری دارند به همین دلیل است که همه می‌توانند مسئول شکست یک پروژه باشند.

8- «کسی از من نخواسته کاری انجام دهم»

افراد باهوش منتظر نمی‌مانند که از کسی از آن‌ها سوال کند. در حقیقت، آن‌ها قبل از آن که سوالی از آن‌ها پرسیده شود، پاسخ‌اش را دارند؛ چرا که آن‌ها بصیرت و درک مستقیم دارند و همیشه گوش می‌کنند. به جای این که آن اطلاعات را درون خود نگاه دارند، بسیار مایل‌اند که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ طوری که هر کسی بتواند با موفقیت پیش برود.

9- «من حاضرم فلان مبلغ را بپردازم»

وقتی در مورد معاملات تجاری بحث و گفتگو می‌کنید، فرد باهوش هرگز این جمله را به زبان نمی‌آورد. دلیل‌اش چیست؟ چون قدرت و نفوذ او را از بین می‌برد. اگر فرد باهوش به یک فرد کارمزدی بگوید " من حاضرم ساعتی صد هزار تومان به شما بدهم" ولی شخص مقابل بخواهد ساعتی 80 هزار تومان مطالبه کند، چه کسی برنده این گفتگو است؟  افراد باهوش ساکت و آرام می‌مانند تا در زمان مناسب صحبت کنند.  

10- «به نظرم شما --- هستید»

علیرغم این که ممکن است شما به سراغ سن، وزن یا ظاهر فیزیکی افراد بروید، افراد باهوش هیچ‌گاه عنوان نمی‌کنند که طرف مقابل‌شان خسته به نظر می‌رسد، باردار است یا لاغر شده یا این که جوان‌تر از سنش به نظر می‌رسد چرا که این که جملات می‌توانند نوعی بی‌ادبی یا گستاخی تلقی شوند. در عوض اگر کسی خسته و یا ژولیده و نامرتب است از او بپرسید، آیا همه چیز خوب است، نیاز به کمک ندارد. اگر متوجه شدید که همکارتان وزن کم کرده و لاغر شده، گفتن یک تعارف ساده مثل " شما فوق‌العاده به نظر می‌رسید" می‌تواند عبارت امن‌تری باشد.

11- «همه چیز باید کامل باشد»

هیچ چیزی کامل نیست- مهم نیست چقدر سخت تلاش می‌کنید. افراد باهوش می‌دانند که کامل نیستند و سرویس یا محصولاتشان هم کامل نخواهند بود. آن‌ها سخت تلاش می‌کنند، بهترین کارشان را انجام می‌دهند، و پیش می‌روند. کمال گرایی فقط باعث می‌شود که آن‌ها از پیشرویی مداوم عقب بمانند.

12- «سعی‌ام را می‌کنم»

کسانی که واقعاً و حقیقتاً به اهداف‌شان می‌رسند هرگز نمی‌گویند "سعی‌ام را می‌کنم". به جای این جمله آن‌ها همیشه می‌گویند " انجامش می‌دهم یا گاهی اوقات حتی بهتر از این، می‌گویند " باید انجامش دهم هرچه می‌خواهد باشد".

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۵۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان