//
کدخبر: ۲۹۴۶۲ //

درمان کم خونی با داروهای گیاهی

گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های حامله و نیمی از دختران و زنان ۱۴ لغایت ۴۳ سنه مبتلا کمبود آهن هستند و حدود یک‌ سوم این قشر از کم‌خونی شدید رنج می‌برند.

درمان کم خونی با داروهای گیاهی
به گزارش فرتاک نیوز،

 گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های حامله و نیمی از دختران و زنان ۱۴ لغایت ۴۳ سنه مبتلا کمبود آهن هستند و حدود یک‌ سوم این قشر از کم‌خونی شدید رنج می‌برند.

به گزارش بهداشت نیوز، کم خونی انواع مختلفی دارد. از کم خونی برآمده از فقر آهن گرفته تا تالاسمی و گونه ها کمیاب آن. با مجله اینترنتی بیرکلیک همراه باشید تا بیشتر با درمان کم خونی با داروهای گیاهی آشنا شوید!

دلایل کم خونی

یکی از علل کم خونی، کمبود آهن است که در سنین رشد بلوغ نوجوانان و دوره ی بارداری و شیر دهی بانوان به صورت فیزیولوژیک رخ میدهد بنابراین افرادی که به اندازه ی کافی مصرف منابع آهن را نداشته باشند به کم خونی فقر آهن مبتلا می شوند. لذا برای جبران کم خونی فقر آهن استفاده از منابع آهن هم دربرگیرنده گوشت قرمز بره و گوسفند و گوشت سفید ماهی و مرغ پیشنهاد می‌شود.

منابع آهن غیر هم مثل سبزی ها و حبوبات معمولا جذب آهن کمی دارند و خیلی نمی‌توان  به عنوان منبع جبران کم خونی بروی آن ها حساب کرد.

افسنتین

افسنتین، گیاهی است شفابخش که هم به طور وحشی می روید و هم کشت می شود و براحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. ۵۰ تا ۶۵ گرم از برگ این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و چند دقیقه آن را بجوشانید و بعد بگذارید خنک شود سپس آن را از صافی گذرانده و با کمی عسل شیرین کرده و قبل از ناهار و شام یک فنجان از آن را مصرف نمایید. این جوشانده برای شفا کم خونی و لاغری بسیار موثر است.

گزنه

برای رسیدن به نتیجه ی سریع و دلخواه، کم خونی تان را با گزنه شفا کنید. که هم طبیعی است و هم خیلی زود نتیجه را می بینید. می توانید به مدت چند هفته یومیه برگ تازه گزنه مصرف کنید. به این ترتیب که دمنوش گزنه تهیه کنید. برگ های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ لغایت ۱۵ دقیقه دم بکشد. می توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید.

چغندر قرمز

چغندر برای کم خونی برآمده از کمبود آهن مفید است. چغندر سرشار از آهن با فیبر، کلسیم، پتاسیم، سولفور و ویتامین است. چغندر قرمز علاوه بر مغذی بودن، به تمیز شدن بدن نیز کمک می کند و اکسیژن اکثریت برای بدن فرد کم خون فراهم می‏کند.

برای این منظور یک چغندر متوسط، سه تا هویج، و نیمه یک سیب زمینی شیرین را در آبمیوه گیری بریزید. و این آبمیوه را روزانه یکبار بنوشید. شما می توانید چغندر قرمز را بصورت پخته یا بصورت سالاد استفاده نمایید. بهتر است چغندر را با پوست صرف کنید تا این که مواد غذایی بیشتری به بدنتان برسد.

کنجد

کنجد سرشار از آهن است و به همین علت بهبود بسیار ایده آلی برای کم خونی است. یک ربع فنجان کنجد تقریبا  ۳۰ درصد احتیاج روزمره به آهن را برطرف می کند. دو قاشق کنجد سیاه را به مدت دو تا سه ساعت در آب بخیسانید. سپس آن را آسیاب کنید و با یک قاشق عسل مخلوط کنید. از این معجون روزانه دوبار استفاده نمایید.

همچنین میتوانید یک قاشق کنجد سیاه را به مدت دو ساعت در آب گرم بخیسانید، سپس آن را آسیاب کرده و با شیر مخلوط کنید سپس مقداری عسل به آن بیافزایید و میل کنید.

مویز

سرشار از آهن و ویتامین C و برای شفا کم خونی اهمیت زیادی دارد، ویتامین C توانایی بدن برای جذب آهن را افزایش می دهد که آن هم موجب میشود سلول های قرمز و هموگلوبین افزایش یابند. به این منظور ۱۰ الی ۱۲ شماره مویز را به مدت یک شب در آب بخیسانید. روز پس پیش از ناشتایی مویزها را مصرف نمایید. این درمان را به مدت چندهفته ادامه دهید

اسفناج

همانطور که می دانید اسفناج سرشار از آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 است. که به ترمیم بدن بیمار و رفع کم خونی کمک می کند.

نیم فنجان اسفناج حدود ۳۵ درصد احتیاج روزانه فرد کم خون به آهن و ۳۳ درصد نیاز به اسید فولیک را برطرف می کند. به این منظور می توانید دوبار در روز از سوپ اسفناج استفاده کنید. یا دو قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب اسفناج حل کنید و یکبار در روز مصرف کنید. این روند را به مدت یک ماه پیوسته ادامه دهید.

خرما

خرما سرشار آهن و ویتامین C است که برای جذب آهن در بدن لازم است. به این هدف دو عدد خرما را در یک فنجان شیر به مدت یک شب بخیسانید. روز بعد قبل از صبحانه خرما و شیر را میل کنید. شما می توانید مقداری خرمای خشک را هر روز بامداد قبل از ناشتایی میل کنید و بعد از آن یک فنجان شیر گرم بخورید.

شنبلیله

شنبلیله سرشار از آهن است که به حفظ آهن در بدن انسان کمک می کند. برگ و تخم شنبلیله برای درمان کم خونی مفید است. به این منظور یک فنجان برنج را با دو قاشق چایخوری تخم شنبلیه بپزید. کمی نمک به آن بیافزایید و یک بار در روز و به مدت دو تا سه هفته میل کنید. در ضمن می توانید برگ شنبلیله را در غذاهایتان ،مخصوصا در سوپ و سالاد استفاده کنید.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان