//
کدخبر: ۲۸۹۰۳ //

پوست خشک خود را اینگونه درمان کنید

برداشتن لایه سطحی پوست قدم مهمی در کمک به تکامل سلول های پوست است. البته مراقب باشید لایه برداری بیش از حد صورت نگیرد.

پوست خشک خود را اینگونه درمان کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

برداشتن لایه سطحی پوست قدم مهمی در کمک به تکامل سلول های پوست است. البته مراقب باشید لایه برداری بیش از حد صورت نگیرد. چون باعث پاسخ جبرانی پوست و تولید بیش از حد چربی می شود. اسیدهای آلفاهیدروکسی از جمله مندلیک اسید باعث برداشتن لایه مرده پوست شده و نفوذ و جذب مواد مرطوب کننده را تسهیل می کنند. از لایه برداری خشن و ماسک های خاک رس پرهیز کنید که بعد از لایه برداری، باید رطوبت از دست رفته سریعا تأمین شود. به این منظور به دنبال فراورده هایی بگردید که حاوی مواد رطوبت رسان، نرم کننده و پوشاننده باشد که مجموعا باعث هیدراسیون پوست و نگهداری رطوبت در پوست و ترمیم لایه ی حفاظتی پوست می شوند.

 

مواد مرطوب کننده تولید فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی را افزایش می دهند بنابراین باعث بهبود هیدراسیون لایه شاخی می شوند. مواد نرم کننده که معمولا روغن های ملایم هستند حالت ترک خوردگی پوست را صاف می کنند و باعث بهبود سطح چربی های پوست می شوند و به ترمیم لایه حفاظتی پوست کمک می کنند. این مواد اگر خاصیت پوشانندگی هم داشته باشند از تبخیر آب سطح پوست هم جلوگیری می کنند.

 

مواد پوشاننده معمولا روغن، کره موم و سیلیکون هستند که جایگزین لایه لیپیدی آسیب دیده سطح پوست می شوند و لایه حفاظتی ایجاد می کنند که رطوبت را به دام می اندازند. روغن های گیاهی و کره ها امروزه به طور وسیعی در فراورده های پوستی استفاده می شوند چون جلوی از دست رفتن آب پوست را می گیرند، قرمزی را کم می کنند و سریعا جذب پوست می شوند. در انتخاب یک فراورده ی مرطوب کننده غیر از مواد تشکیل دهنده آن به سن بیمار هم توجه کنید.

 

پوست های جوان نرمال تا خشک از کرم های با پایه ژل سود بیشتر می برند. دهیدراسیون در این پوست ها اغلب ناشی از عوامل محیطی مثل سرما و خشکی هوا و زندگی در ارتفاعات است. در پوست های مسن، کرم های با پایه روغن و کره مناسب تر هستند. هرچه مولکول مواد تشکیل دهنده درشت تر باشد حفاظت بیشتری به پوست می دهد.

 

ماسک های شبانه غلیظ برای پوست های خشک و آفتاب خورده مسن عالی هستند و باعث هیدراسیون و لطافت پوست می شوند. در پوست های مستعد آکنه که خشک و دهیدراته شده از مرطوب کننده سبک به جای روغن های سنگین استفاده کنید. روغن ها باعث بسته شدن منافذ پوست و بهم خوردن تعادل چربی پوست می شوند و در ضمن با جلوگیری از نفوذ رطوبت از بیرون به پوست دهیداراسیون را تشدید می کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۹۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان