//
کدخبر: ۲۱۹۴۶ //

هشدار/ روغن هایی که خطر ناباروری به همراه دارند!

مرجع ملى ایمنى زیستى بااشاره به برخى عوامل تاثیرگذار در کاهش بارورى گفت: روغن‌هایی که در عطارى‌هاى و در حضور مردم گرفته مى‌شوند، خطر نابارورى به دنبال دارند.

هشدار/ روغن هایی که خطر ناباروری به همراه دارند!
به گزارش فرتاک نیوز،

بهزاد قره یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی و مرجع ملى ایمنى زیستى با بیان اینکه تغذیه و عوامل محیط زیستی بر روی تولید مثل و باروری تاثیر گذار هستند، اظهار داشت: سموم شیمیایی اگر در مواد غذایی و عواملی موسوم به جینوساید در محیط به مقدار زیاد وجود داشته باشند، ممکن است بر تولید مثل و باروری تاثیر سوء بگذارند.

قره‌یاضی بیان کرد: در حوزه غذا باید مراقب باشیم تا آفلاتوکسین‌ها (سمومی که قارچ‌ها بر روی خوراک دام ومواد غذایى تولید می‌کنند) از زنجیره غذایی حذف شده و از مصرف محصولات طبیعی که مورد تغذیه آفت قرار گرفته و محصولات قارچ زده و کپک زده به دلیل بروز نابارورى اجتناب کنیم.

وی با اشاره به روغن‌هاى زیتون و کنجد که جلوى چشم مردم گرفته شده و خطر نابارورى این روغن‌ها عنوان کرد: روغن‌های غیر استانداری که در عطا‌ری‌ها و فروشگاه‌های روغن‌گیری گرفته شده و عرضه می‌شوند به هیچ عنوان استاندارد نداشته و تحت نظارت سازمان غذ ا و دارو عرضه نمی‌شوند.

مرجع ملى ایمنى زیستى کشور افزود: این روغن‌ها که اغلب کنجد و زیتون بوده و جلوی چشم مشتری گرفته شده، دارای قارچ‌های متعددی بوده که تولیده کننده آفلاتوکسین می‌باشد و این سم آفلا توکسین بر دستگاه تولید مثل تاثیر سوء گذاشته و منجر به ناباروری مى شوند.

قره‌یاضی عنوان کرد: در شمال کشور باید با فوزاریم در محصولات گندم که عواملی مضر مانند زیرالنون (ZON) و داکسی نیوالنول (DON) تولید مى کنند، مبارزه کنیم، زیرا این دو عامل بر تولید مثل تاثیر سوء مى گذارند.

قره‌یاضی با اشاره به محصولات تراریخته گفت: این محصولات سلامتی آن‌ها ثابت شده و جزو سالمترین مواد غذایی محسوب می‌شوند چرا که سموم به این مواد آسیب وارد نکرده و در برابر حشرات و آفات مقاوم هستند که در نتیجه قارچ‌هایی مانند آفلاتوکسین در این مواد غذایی وجود نداشته و به همین دلیل در کاهش باروری تاثیر گذار نبوده و مواد غذایی بسیار امن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به فست‌فود‌ها و تاثیر آن بر کاهش باروری عنوان کرد: در سیب‌زمینی‌های سرخ شده فست فود‌ها آکریل آمید تولید شده و عامل نابارورى مى‌شوند که این سم ناشی از مصرف روغن‌های چندباره و غیر سرخ‌کردنی است به همین دلیل برای سرخ کردن، روغن باید حتما مخصوص سرخ کردن باشد و نباید روغن‌ها را بار‌ها مورد استفاده قرار داد.

دبیر پانل "عوامل محیطی محیط زیست و مواجه شغلی" در سومین کنگره بین المللى محیط زیست افزود: ما در یک پانل تخصصى بر روى تغذیه، کشاورزى، محیط زیست و عوامل شغلى که بر روى بارورى و تولیدمثل تأثیر گذارند به بحث و بررسى مى پردازیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان