//
کدخبر: ۱۸۵۷ //

کاهش وزن با «سیر+لیموترش»

چاقی و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جزو مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت در کشور ما و همه دنیا است. در راستای تلاش‌های متعددی که در گوشه و کنار جهان برای غلبه بر این مشکلات انجام می‌گردد، محققین ایرانی، ترکیب سیر و لیموترش آزمایش نموده‌اند.

کاهش وزن با «سیر+لیموترش»

به گزارش فرتاک نیوز،با توجه به گسترش بیماری های قلبی عروقی و خسارت های جبران ناپذیر آن بر جوامع امروزی، گروهی از محققین کشورمان از دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن تأثیر مکمل خوراکی سیر لیموترش بر ترکیب بدنی و برخی عوامل خطرزای قلبی عروقی مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

در این پژوهش، 20 مرد سالم غیر ورزشکار که با اضافه وزن مواجه بودند مشارکت داشته و بدین منظور به دو گروه «شاهد» و «آزمایش» تقسیم گردیدند. این افراد که دارای میانگین سنی حدود 22 سال، میانگین وزن حدود 53 کیلوگرم و شاخص توده بدنی نزدیک به 73 کیلوگرم بر متر مربع بودند، به مدت 8 هفته تحت بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج کلی این مطالعه حاکی از آن است که برای کاهش وزن و همچنین بهبود وضعیت چربی در مردان دارای اضافه وزن، به نظر می رسد می توان مکمل خوراکی سیر لیموترش را قابل توصیه دانست.

برای انجام آزمون مورد نظر، گروه شاهد، طی 8 هفته هیچ مکملی دریافت نکرد، ولی گروه دوم، طی 8 هفته فوق مکمل ترکیبی سیر لیموترش را دریافت نمود. سپس از کلیه افراد شرکت کننده در آزمایش، نمونه گیری خونی برای اندازه گیری LDL ،HDL، تری گلیسیرید و کلسترول تام و آزمون های عمومی شامل قد، وزن، درصد چربی، نسبت کمر به باسن و BMI در دو مرحله قبل و 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی در شرایط ناشتا به عمل آمد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که استفاده 8 هفته ای از مکمل خوراکی توانست کاهش معنی دار و قابل توجهی را در وزن افراد به وجود آورد. هرچند بین میزان توده عضلانی و همچنین نسبت دور کمر به باسن افراد دو گروه آزمایشی، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

همچنین بر اساس یافته های این پژوهش که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در آخرین شماره مجله «دانشکده علوم پزشکی نیشابور» انتشار یافته، استفاده از مکمل خوراکی سیر لیموترش به مدت 8 هفته توانست HDL یا چربی مفید خون را افزایش داده و سطح کلسترول تام و همچنین تری گلیسیرید را کاهش دهد.

بر اساس اعلام محققین مجری این پژوهش، نتایج کلی این مطالعه حاکی از آن است که برای کاهش وزن و همچنین بهبود وضعیت چربی در مردان دارای اضافه وزن، به نظر می رسد می توان مکمل خوراکی سیر لیموترش را قابل توصیه دانست.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان