//
کدخبر: ۱۷۳۰۷ //

خرافات و بیماری صرع

برخی افراد ادعا می کنند که بیماری صرع به دلیل تسخیر ارواح و جن زدگی اتفاق می افتد و دلیل اصلی این بیماری تسخیر ارواح است اما به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی بیماری صرع یک بیماری ارگانیک است و امکان درمان را دارد که در حوزه درمان این بیماری باید تلاش جدی صورت پذیرد.

خرافات و بیماری صرع
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اخیرا یک مطالعه دقیق اپیدمیولوژیک برای استخراج آمار تعداد مبتلایان به صرع  در حال انجام است، افزود: تا چند ماه آینده آمار دقیق در این زمینه حاصل می شود.

وی تاکید کرد: بطور نسبی، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بیمار مصروع در کشور داریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: البته بسیاری از کشورها با انجام بحث هایی در زمینه مداخلات کاهش زایمان های سخت و مسائل ژنتیکی، توانسته اند این آمار را کاهش دهند.

 زالی با بیان اینکه تقریبا هر کس تا سن ۸۰ سالگی یکبار حمله تشنجی را تجربه می کند، افزود: حدود ۵ درصد آمار ها این موضوع را نشان می دهد اما این به معنای صرع نیست و منظور از بیماری صرع حملات تکرار شونده است.

وی عامل بروز بیماری صرع را ژنتیکی ، مادرزادی ،  بیماری های ساختاری خود مغز؛ مشکلات جنینی و حین زایمان عنوان کرد و گفت: این موارد از جمله علل بروز صرع  هستند و درمان هم بر اساس علت بروز آن انجام می شود که در حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد موارد با انجام اقدامات مبتلا به تشخیصی علت صرع معلوم نمی شود که به عنوان علل صرع با منشا ناشناخته هستند.

زالی با اشاره به این که اگر فرد مبتلا به صرع از ابتدا درمان را به طور منظم انجام دهد این شانس را دارد که در سال های آتی نیاز به دارو نداشته باشد؛ ابراز داشت: این مورد در کشور ما کم رعایت می شود زیرا افراد یا دارو را بصورت نامنظم می خورند یا دستورات دارویی را خوب اجرا نکرده بنابراین زمان درمان طولانی شده و درمان سخت می شود.

به گفته وی، طبق آمار جهانی اگر ظرف سه تا پنج سال دارو به طور منظم مصرف شود تا ۷۰ درصد این امکان وجود دارد که فرد مبتلا در ادامه عمر خود نیاز به درمان نداشته باشد.

زالی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به صرع درمان می شوند، افزود: تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان با وجود استفاده از داروهای جدید یا روش های نوین چند دارویی ،مقاوم به درمان می شوند که موضوع مهم و قابل توجهی است و باید نسل جدید داروهای ضد تشنج و روشهای درمان جراحی را که جایگاه ممتازی دارد در مورد این بیماران به کار برد که بیش از ۷۰ درصد احتمال بهبودی در این بیماران وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن بیان این مطلب که محرومیت های اجتماعی و شغلی کیفیت زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: تسخیر ارواح و جن زدگی موارد خرافه ای در خصوص این بیماری است زیرا صرع یک بیماری ارگانیک است که قابلیت درمان دارد و فرد می تواند به زندگی طبیعی خود بازگشته و حتی ازدواج کرده و صاحب فرزند هم شود.

وی اظهار داشت: افراد مبتلا به صرع اکثر فعالیت های شغلی را می توانند انجام دهند و محدودیت های جهانی شغلی به جز خلبانی درخصوص این بیماری برداشته شده است.

زالی همچنین در خصوص رانندگی کردن افراد مبتلا به صرع بیان داشت: افراد مبتلا به صرع به شرط تایید پزشک معالج و درمان مستمر تحت شرایط خاص می توانند این کار را انجام دهند که البته هنوز  در کشور ما پروتکلی درخصوص گواهینامه گرفتن برای این افراد وجود ندارد.

وی با اشاره به این که انجمن صرع ایران در یک کار بزرگ ملی به انجمن بین المللی صرع ملحق شده است تا بتواند کارهای بیشتری را در خصوص این بیماری برای افراد مبتلا انجام دهد گفت: اگر فرهنگ مصرف منظم دارو در خصوص این بیماران رعایت شود به درمان کمک کرده و خود مبتلایان نیز باید مراقبت های اجتماعی از جمله گرسنگی و بی خوابی را مد نظر داشته باشند زیرا با هر حمله جدید تشنجی،  مغز وارد یک چرخه معیوب شده و سلول ها آسیب می بینند و همین سازو کار ثانویه منجر به بروز صرع می شود.

 

منبع: بهداشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۳۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان