//
کدخبر: ۱۶۶۳۸ //

زمان طلایی درمان کم شنوایی

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص شنوایی شناسی گفت: زمان طلایی برای تشخیص و درمان کم شنوایی قبل از 6 ماهگی است.

زمان طلایی درمان کم شنوایی

به گزارش فرتاک نیوز، دکتر احمدرضا ناظری روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران در این خصوص توضیح داد: کم شنوایی نوعی اختلال است که در اثر یک بیماری بروز می کند و خود به تنهایی ماهیت بیماری ندارد؛ این اختلال ممکن است نیاز به درمان پزشکی و جراحی داشته باشد که از طریق متخصصان گوش و حلق و بینی و کودکان انجام می شود یا نیاز به درمان های توانبخشی داشته باشد که به دست متخصصان شنوایی سنجی ارایه می شود.

وی به اجرای برنامه غربالگری ملی تحت عنوان یک - سه - شش در ایران اشاره کرد و گفت: این یک طرح ملی است که برای تمام نوزادان در سراسر کشور انجام می شود؛ طی این برنامه ابتدا تمام نوزادان در بدو تولد و قبل از سن یک ماهگی تحت غربالگری شنوایی شناسی قرار می گیرند، سپس در سن سه ماهگی با بررسی مجدد اگر مشکل شنوایی وجود داشته باشد، تشخیص داده می شود و در نهایت در سن 6 ماهگی روند مداخلات درمانی آغاز می شود.

ناظری به والدین توصیه کرد: علاوه بر انجام تست های شنوایی شناسی در مراکز درمانی، بهتر است والدین با ایجاد صداهای نسبتا بلند، واکنش نوزاد خود را بررسی کنند و درصورتی که واکنش کمی از فرزند خود دیدند سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی به اهمیت تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی نوزادان اشاره کرد و گفت: در صورتی که این اختلال به موقع درمان نشود، علاوه بر اینکه به مرور زمان شدت آن افزایش یافته و عمیق تر می شود، می تواند مانع از رشد گفتاری و کلامی کودک در سنین بالاتر شود.

ناظری ادامه داد: برخی به اصطلاح دیر زبان باز کردن کودکان خود را عادی می دانند و آن را مانند پدر یا مادر او که احتمالا دیر شروع به حرف زدن کرده است، ربط داده و به همین دلیل زمان طلایی در درمان کودک را از دست می دهند.

وی خاطرنشان کرد: از حدود یک سالگی رشد کلامی کودک آغاز می شود و اگر این روند با کندی مواجه شد، باید به کم شنوا بودن کودک شک کرد و او را تحت معاینات پزشکی قرار داد.

** مسائل دوران جنینی، علت برخی کم شنوایی ها

عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: برخی از مشکلات و اختلالات شنوایی نوزادان مربوط به مسائل دوران بارداری است که مادران باید به آن توجه لازم را داشته باشند.

ناظری اظهار کرد:مصرف دارو، سیگار و قلیان، مصرف مشروبات الکلی، تشعشعات، استرس های شدید، ضربه و پاره شدن کیسه آب جنین می تواند روی سیستم شنوایی جنین تاثیر منفی گذاشته و منجر به کم شنوایی شود.

ناظری در مورد استفاده از وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه نیز توضیح داد: در این مورد مطالعاتی در دست انجام است و مطالب پراکنده ای مطرح شده است اما هنوز نتایجی که به طور قطعی تاثیر این وسایل را بر جنین و شنوایی او ثابت کند، اعلام نشده است.

وی گفت: سیستم شنوایی در سن سه ماهگی دوران جنینی شکل می گیرد و بهتر است مادران باردار تا آنجایی که امکان دارد از تلفن همراه استفاده نکنند و آن را در موقع خواب از خود دور کنند.

ناظری به طور کلی شایع ترین علت مراجعه کودکان به مراکز درمان شنوایی را پس از اختلالات مادرزادی و ژنتیکی، عفونت های گوش عنوان کرد و گفت: در این مورد نیز باید عفونت ها به موقع برطرف شوند زیرا در صورت نبود تشخیص به موقع این بیماری می تواند منجر به کم شنوایی کودکان شود.

 

منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۶۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان