//
کدخبر: ۱۰۱۱ //

خاصیت گلاب برای سلامتی و پوست

خواص گلاب برای کاهش استرس و کاهش حرارت بدن از یک سو و مزایای بی نظیر گلاب برای زیبایی و سلامت پوست از دیگر سو این عضو از خانواده عرقیات را به ماده ای محبوب در حوزه سلامت تبدیل نموده است.

خاصیت گلاب برای سلامتی و پوست

حفظ سلامت دهان و دندان با گلاب

 بسیاری از بیماری های دهان و دندان با استفاده از گلاب قابل درمان است. این عرق التهابات و مشکلات لثه را تسکین می دهد و در درمان آن ها بسیار موثر است. گلاب دندان ها را تقویت می کند و درد لثه ناشی از دندان درد را تسکین می دهد. علاوه بر این گلاب می تواند در درمان بوی بد دهان موثر است. برای رفع این مشکل می توانید از گلاب به عنوان دهان شویه استفاده نمایید.

درمانگران طب سنتی برای افزایش استحکام و تقویت لثه قرقره گلاب را توصیه می‌کنند. آنها بر این باورند که نگه‌داشتن گلاب در دهان و قرقره کردن آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی هم کمک می‌کند و سرعت از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها را در دهان بیشتر می‌کنند.

کاهش اضطراب و استرس

یکی از خواص گلاب برای سلامتی، کاهش استرس است. عطر و رایحه گلاب در درمان استرس بسیار موثر و در کاهش فوری استرس بسیار مفید است. این عرق در بسیاری از داروهای عطر درمانی مورد استفاده قرار می گیرد و با استرس مبارزه کرده و خلق و خوی را بهبود می بخشد. از گلاب در برخی از صابون ها و شوینده های بهداشتی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و استرس، استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص عطر گلاب، کاهش خطر ابتلا به افسردگی می باشد.

کاهش خستگی و حرارت بدن

با نزدیک شدن تابستان علاوه بر گرمی هوا میزان حرارت درونی بدن نیز افزایش می‌یابد و این مسئله می‌تواند تاثیر زیادی در خستگی جسمی افراد داشته باشد. یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گنجاندن عرقیات گیاهی همچون گلاب خنک به برنامه غذایی است.

وشیدن گلاب خنک در تابستان و حتی ماه‌های پیش از شروع تابستان به کاهش میزان حرارت بدن و همین‌طور تقویت بدن و افزایش توان بدن کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که بهتر است برای مصرف روزانه گلاب حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت و متناسب با نوع مزاج برای مصرف این عرق گیاهی اقدام کرد.

خواص گلاب برای پوست

گلاب فواید زیادی برای پوست به ارمغان می آورد. یکی از مهمترین خواص گلاب، محافظت پوست در برابر عفونت های باکتریایی است. به همین دلیل گلاب یکی از بهترین تمیزکننده های پوست به شمار می آید. گلاب درخشان کننده پوست است و در از بین بردن آلودگی پوستی کمک می کند. از این رو یکی از بهترین پاک کننده های آرایشی به شمار می رود.

گلاب همچنین در حفظ تعادل PH پوست کمک می کند و اثر آرام بخشی بر آکنه و اگزما دارد. بنابراین به طور خلاصه، خاصیت های گلاب برای پوست به شرح زیر می باشد.

رفع پف چشم با گلاب

گلاب پف چشم را بهبود می بخشد. بدین منظور، کافیست که یک بطری گلاب را در یخچال قرار داده و پس از آن، با استفاده از یک پد پنبه ای و به آرامی مقدار کمی گلاب را بر روی چشم های خود قرار دهید. اینکار باعث نرمی پوست حساس دور چشم شده ، از ایجاد پف چشم پیشگیری کرده و یا پف ایجاد شده را بهبود می بخشد.

خواص گلاب برای جوش و آکنه

میزان سبوم موجود در غدد چربی افراد دارای پوست چرب، بیشتر از حد معمول است. زمانی که این ترشح بیشتر از حد معمول باشد، احتمال دارد که این چربی در زیر پوست جمع شود و آکنه را به وجود بیاورد. از طرف دیگر، میزان زیادی آلاینده وارد منافذ مسدودشده ی پوست می شود و به این ترتیب، میکروب ها را در درون پوست جمع می کنند و باعث ایجاد جوش های چرکی می شوند.

گلاب ماده ای عالی برای درمان آکنه است. برای رفع جوش و آکنه می توان از ترکیب گلاب و آب لیمو استفاده نمود.

آب لیمو همیشه به عنوان یک درمان مؤثر برای آکنه شناخته شده است. علاوه بر این، گلاب و آب لیمو خواص یکدیگر را به خوبی تکمیل می کنند و ترکیب آن ها با هم، تأثیر بسیار قوی تری خواهد داشت. یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را خوب با هم ترکیب کنید.

ترکیب را روی منافذ باز پوست و روی جوش ها بمالید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس، صورت را آب بکشید. جوش ها به تدریج خشک می شوند و جای آن ها هم کمرنگ تر می شود. این ترکیب برای رفع جوش صورت بسیار توصیه شده است.

فواید گلاب برای پوست – پاک کننده طبیعی

از گلاب به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست می توانید استفاده نمایید. به کمک یک پد پنبه ای تمیز و به آرامی با گلاب می توانید پوست خود را از آرایش پاک کنید. بهتر است با ماساژ این کار را انجام دهید. برای داشتن یک پاک کننده آرایش بهتر و مؤثرتر، ابتدا یک پد پنبه ای را با گلاب مرطوب کرده و سپس در کمی روغن نارگیل مایع قرار داده تا با هم مخلوط شوند. این یک محصول طبیعی مراقبت از پوست و پاک کننده آرایش عالی محسوب می گردد.

خواص گلاب برای پوست – بهبود و درمان پوست خشک

یکی از خواص گلاب بهبود و درمان پوست‌های خشک و حساس است. ماسک کردن گلاب روی پوست یا جایگزین کردن آن به جای شیرپاک‌کن توسط افرادی که پوست خشک یا حساس دارند موجب می‌شود تا به مرور پوست آنها طراوت و نشاط خود را به دست آورد. بهترین روش برای ماسک کردن گلاب روی پوست آن است که پارچه‌ای نخی و تمیز را به گلاب خالص آغشته کنید و آن را برای ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید.

این کار بعد از هر بار استحمام تاثیر درمانی بیشتری دارد. ضمن آنکه گلاب به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده‌ای که دارد به پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کند و مانع از بروز جوش‌های چرکی، آکنه و دانه‌های سرسیاه روی پوست می‌شود.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان