//
کدخبر: ۴۳۵۶۰۴ //

همه چیز درباره مایکرونیدلینگ برای درمان ریزش مو ‏

مایکرونیدلینگ (که در ایران اغلب به میکرونیدلینگ مشهور است) پوست سر برای ریزش مو از راه تحریک سلول‌های بنیادی تخصصی فولیکول مو می‌تواند باعث افزایش رشد مو شود

همه چیز درباره مایکرونیدلینگ برای درمان ریزش مو ‏
به گزارش فرتاک نیوز،

مایکرونیدلینگ Microneedling  که در ایران اغلب به «میکرونیدلینگ» مشهور است، روشی درمانی برای القای کلاژن است که با کمترین درد و فشار با ده‌ها سوزن بسیار نازک کانال‌هایی بسیار ریز در خارجی‌ترین لایه پوست (لایه شاخی) ایجاد می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد مایکرونیدلینگ پوست سر برای ریزش مو (آلوپسی) از راه تحریک سلول‌های بنیادی تخصصی فولیکول مو می‌تواند باعث افزایش رشد مو شود.

استفاده مناسب از مایکرونیدلینگ حرفه‌ای پوست سر، که با غلتک و یا قلم پوستی (درمارولر یا درماپن dermapen و dermaroller ابزارهایی که سوزن‌ها روی آن‌ها قرار دارند) تخصصی پزشکی انجام می‌شود، می‌تواند برای برخی افراد مبتلا به انواع خاصی از ریزش مو موثر باشد. مایکرونیدلینگ پوست سر برای همه کارایی ندارد و خطرات مایکرونیدلینگ خانگی با سوزن‌های بلندتر از ۰.۲۵ میلی‌متر برای درمان ریزش مو از مزایای بالقوه آن بیشتر است.

وب‌سایت «وری ول هلت» به ابعاد مختلف مایکرونیدلینگ مو پرداخته است.

مایکرونیدلینگ به چه نوع ریزش مو کمک می‌کند؟

در اصطلاح پزشکی، طاسی با الگوی ریزش مردانه و ریزش مو با الگوی زنانه را آلوپسی آندروژنتیک یا AGA می‌نامند که شایع‌ترین نوع ریزش مو است. در برخی پژوهش‌ها دیده شده است که وقتی مایکرونیدلینگ با برخی دیگر از درمان‌های ریزش مو همراه می‌شود می‌تواند به برخی افرادی که به ریزش مو دچارند و درمان‌های معمولی برای آن‌ها موثر نیست کمک کند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که مایکرونیدلینگ ممکن است به افرادی که ریزش موی تلوژن افلوویوم (telogen effluvium hair loss) دارند نیز کمک کند.

دکتر امی فریمن، متخصص پوست در نیوجرسی و عضو انجمن پوست آمریکا، به ویمنز هلت (Women’s Health) توضیح می‌دهد که نوعی ریزش موی ناشی از استرس به نام تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) وجود دارد که هر عامل استرس‌زایی در بدن شامل بارداری، جراحی، استرس عاطفی یا کاهش وزن سریع می‌تواند باعث آن شود.

۹ نشان می‌دهد که این روش به دیگر انواع ریزش موی ناشی از اثر برخی داروها (آناژن افلوویوم)، مانند شیمی‌درمانی، کمکی نمی‌کند. همچنین، اگر فولیکول مو به‌خاطر زخمی عمیق آسیب دائم دیده باشد، نمی‌توان رشد مو را با این روش بازگرداند.

نتایج مایکرونیدلینگ برای درمان ریزش مو: مقایسه قبل و بعد

مایکرونیدلینگ برای درمان ریزش مو روشی به‌نسبت جدید است. در اوایل دهه ۲۰۲۰، تحقیق روی انسان در نمونه (جامعه) آماری بزرگ، برای بررسی نتایج «قبل» و «بعد» مایکرونیدلینگ به‌مثابه درمانی مستقل (تک‌درمانی) انجام شد.

عکس‌های قبل و بعد از درمان در مطالعات حیوانی روی موش‌ها نشان می‌دهد که تحریک کلاژن با استفاده از ریزسوزن‌ها به‌تنهایی باعث افزایش رشد مو می‌شود، اما برای کاربرد انسانی، به پژوهش‌ها و مطالعات بیشتر با جامعه آماری تصادفی‌تری نیاز است.

یافته‌ها حاکی از آن است که مایکرونیدلینگ پوست سر همراه با دیگر درمان‌های ریزش مو موثرتر است. به مطالعات انسانی بزرگی در آینده نیاز است تا ایمنی، اثربخشی، و مزایای بالقوه این روش درمان ریزش مو، به‌تنهایی، مشخص شود.

در برخی مطالعات کوچک انسانی دیده شده است که وقتی مایکرونیدلینگ با دیگر شیوه‌های کمکی درمان‌ مانند ماینوکسیدیل (که با نام تجاری روگن نیز مشهور است)، داروی موضعی رشد مو، یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌آرپی PRP) ترکیب می‌شود، رشد مو افزایش می‌یابد.

آیا کسانی که از ماینوکسیدیل یا فیناستراید استفاده می‌کنند می‌توانند مایکرونیدلینگ را امتحان کنند؟

ماینوکسیدیل تنها داروی مورد تایید برای ریزش موی مردانه و زنانه است که نیاز به نسخه پزشک ندارد. فیناستراید (با نام تجاری پروپشیا) نیز یک نوع درمان خوراکی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای FDA) است که پزشک برای ریزش مو تجویز می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ترکیب ماینوکسیدیل ۵ درصد با مایکرونیدلینگ بهتر از استفاده تنهایی آن است.

یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف لوسیون ماینوکسیدیل ۵ درصد همراه با استفاده از غلتک‌های سوزن‌دار (درمارولر Dermaroler) یک بار در هفته به مدت ۱۲ هفته، تعداد موها را بسیار بیشتر از استفاده از ماینوکسیدیل به‌تنهایی افزایش می‌دهد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۲ با ۱۸ شرکت‌کننده نشان داد که مایکرونیدلینگ با محلول موضعی ماینوکسیدیل ۵ درصد یک بار در هفته به مدت شش هفته، به‌عنوان بخشی از درمان آلوپسی، ثمربخش و ایمن است. ده هفته پس از اتمام درمان، ۱۵ شرکت کننده در این مطالعه (۸۳.۳ درصد) گفتند که از نتیجه رشد موهایشان راضی‌اند.

مطالعه کوچک دیگری در سال ۲۰۲۲ در مورد اثربخشی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌آر‌پی) همراه با مایکرونیدلینگ برای درمان آلوپسی آندروژنتیک نشان داد که ترکیب این دو روش در مردان یا زنانی که ریزش موی متوسط (سطح ۴ در رتبه بندی یک تا ۷) دارند موثرتر از پی‌آرپی تنها است.

چه قسمت‌هایی از سر با مایکرونیدلینگ درمان می‌شود؟

اگر قصد دارید مایکرونیدلینگ (که در ایران اغلب میکرونیدلینگ خوانده می‌شود) را برای ریزش مو امتحان کنید، باید مراقب انتظاراتتان باشید. مایکرونیدلینگ هنوز نشان نداده است که به‌صورت یک درمان مستقل و به‌تنهایی برای ریزش موی پیشرفته می‌تواند به رشد مجدد موها منجر شود و نقاط طاس بزرگ را بپوشاند.

احتمالا کسانی که ریزش مویشان در مراحل اولیه است و ریزش موی متوسطی منطبق با الگوهای مردانه یا زنانه آلوپسی آندروژنتیک دارند بهترین کاندیداها برای درمان ریزش مو با مایکرونیدلینگ‌اند. در این افراد، قسمت‌های مورد درمان معمولا کاملا کچل نیست، بلکه موهای کمتر یا نازک‌تری دارد که با گذشت زمان حجمش را از دست داده‌ است.

به‌عنوان مثال، کسی که الگوی ریزش مردانه دارد (به فرم V انگلیسی یا ۷، که دو طرف سر شروع به خالی شدن می‌کند) می‌تواند بخش‌های خالی را مایکرونیدلینگ کند. یا مثلا زنی که الگوی ریزش زنانه دارد، که با خط رویش جلوی موی نازک‌تر و پراکندگی مو در قسمت تاج سر مشخص می‌شود، می‌تواند با این روش این نواحی را درمان کند.

چند بار مایکرونیدلینگ برای درمان ریزش مو؟

در مورد اینکه چند وقت یک بار باید از این روش درمانی استفاده کرد اجماعی وجود ندارد. برخی مطالعات یک بار در هفته مایکرونیدلینگ را توصیه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر درمان ماهانه را توصیه می‌کنند. نکته دیگری که در تعیین فاصله بین جلسات درمان باید در نظر گرفت طول سوزن‌های مورد استفاده است. از آنجا که سوزن‌های بلندتر باعث ایجاد زخم‌های عمیق‌تر می‌شوند، به زمان بهبود بیشتری نیز نیاز دارند. بنابراین، دوره‌های درمان باید مطابق با روند بهبود تنظیم شود.

در مایکرونیدلینگ ریزش مو، دفعات بیشتر لزوما بهتر نیست. پوست سر برای بهبود به زمان نیاز دارد. مایکرونیدلینگ پوست سر اغلب خطر عوارض جانبی نامطلوب مانند عفونت یا باقی ماندن جای زخم را افزایش می‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۵۶۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان