//
کدخبر: ۴۳۲۷۱۶ //

پیلینگ پوست: یک راه حل عالی برای افزایش زیبایی و سلامت پوست شما

پیلینگ یا لایه برداری پوست یکی از راه حل های جذاب جوانسازی صورت است که به حذف سلول های کهنه پوست می پردازد و سلول های جدید را برای ساخت لایه جدید و زیبا تحریک می کند. این روزها از روش های لایه برداری مختلفی برای جوانسازی و کنار زدن پوست های زبر و تغییر رنگ داده استفاده می شود و هر کدام تاثیرات عمقی متفاوتی دارند. خبر خوب این است که در صورت برنامه ریزی دقیقی برای لایه برداری پوست، تفاوت فوق العاده ای در ظاهر پوست مشاهده می کنید و از نرم و لطافت پوست جدید شگفت زده می شوید.

پیلینگ پوست: یک راه حل عالی برای افزایش زیبایی و سلامت پوست شما
به گزارش فرتاک نیوز،

پیلینگ تراپی پوست از روش های مختلف مکانیکی یا شیمیایی برای تراشیدن سطح رویی پوست استفاده می کند و به عنوان بهترین راه برای جلوگیری از چین و چروک ها در جوانی شناخته می شود.

پیلینگ تراپی چیست؟

پیلینگ یا لایه برداری پوست چیست؟ چرا انجام آن ضرورت دارد؟ این روش جوانسازی به دلایل مختلف مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از داروهای حاوی رتینوئید و بنزوئیل پراکسید و بیماری های پوستی گذشته مانند اگزما، خشکی شدید و … استفاده شود.

حذف سلول های مرده روی پوست و رونمایی راهی برای رشد سلول های جدید پوست را لایه برداری می نامند. روش های مختلف برای درمان لایه برداری پوست وجود دارد، از لایه برداری تقویت کننده گرفته تا مدل های شیمیایی. در ادامه با انواع آن آشنا می شوید که در سه دسته کلی، شیمیایی، مکانیکی و بالیزر قرار می گیرد.

پیلینگ آنزیمی چیست ؟

پیلینگ آنزیمی (Enzyme Peel) یک نوع روش پوستی است که با استفاده از آنزیم‌ها، معمولاً آنزیم‌های طبیعی مانند پاپائین یا بروملین، لایه‌های بیرونی پوست را تمیز و رفتار می‌کند. این روش معمولاً به عنوان یک روش پیلینگ خوراکی نیز شناخته می‌شود.

پیلینگ آنزیمی در مقایسه با پیلینگ‌های شیمیایی، کمتر از خرابی پوست و حساسیت ایجاد می‌کند و به عنوان یک گزینه ملایم و مناسب برای افرادی که به دنبال روش‌های پوستی غیرشیمیایی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش اغلب برای تقویت تجدید سلولی پوست، بهبود بافت پوست، کاهش لک‌ها، و بهبود مشکلات پوستی مانند ترک‌ها و پفیش پوست موثر است.

انواع پیلینگ صورت

chemical-peels-need-to-know

لایه برداری ها به جنگ اسکارهای سطحی، لک های پوستی و جوش های فعال و قدیمی می روند. اجرای آن ها برای حذف روزنه های باز پوست موثرند و موجب کاهش فعالیت غدد سباسه می شوند:

پیلینگ شیمیایی: با کمک پزشک

این روش بر پایه مواد شیمیایی و با کمک پزشک طراحی می شود. طی این روش، لایه خارجی پوست کنار زده می شود و لایه جدید زیرین با نمای بدون آسیب دیده رونمایی خواهد شد. انجام لایه برداری شیمیای زیر نظر پزشک و رعایت نکات مراقبتی بسیار مهم است. همچنین اگر بیمار شرایط لازم برای انجام آن نداشته باشد، احتمال بروز واکنش های مختلف وجو دارد.

موارد قابل درمان:

  • چروک پوستی

  • جای جوش

  • تغییر رنگ پوست

  • رفع آکنه

پیلینگ فیزیکی

لایه برداری فیزیکی پوست با دستگاهی همچون میکرودرم ابریژن اجرا می شود. این عمل موجب سایش سطحی پوست شده و بدون هیچ آسیبی لایه سطحی پوست را از بین می برد.

مواد قابل درمان:

  • کاهش چین و چروک های ظریف

  • از بین رفتن جوش های سرسیاه

  • بهبود اسکار حاصل از سوختگی و زخم

  • مسدودسازی منافذ باز پوست های چرب

پیلینگ با لیزر

دستگاه های لیزر برای بهبود شرایط پوستی و درخشش بیشتر آن بسیار استفاده می شود و خواص چشمگیری دارد. همچنین برای رفع برخی بیماری های پوستی مؤثر است.

موارد قابل درمان:

  • پاکسازی

  • جوانسازی

  • لکه های قهوه ای

  • جوش ها

  • کک و مک

فواید لایه برداری پوست مرده

در موارد زیر به مزایای پیلینگ یا لایه برداری پوست اشاره می کنیم:

تقویت رنگ و بافت پوست:

لایه برداری ها بهترین پیشنهاد برای پوست های ناهموار است. پوست های ناهموار و همراه با لکه های مختلف با کمک لایه برداری به پوست صاف و شفاف تبدیل می شوند و دیگر نیازی نیست برای پوشاندن لکه ها به سراغ کرم های آرایشی بروید.

با حذف سلول های مرده و امکان رشد سلول های جدید، پوست ظاهر تازه ای به خودش می گیرد. با بهبود بافت و رنگ پوست، نرمی و لطافت پوست را احساس می کنید.

پیشگیری از آکنه:

بروز آکنه و جوش از مشکلات رایج پوستی است که هر فردی دوست دارد چهره اش از آن در امان باشد. با حذف سبوم پوست و باکتری ها از بروز این مشکل به خوبی پیشگیری می شود. البته عوامل دیگری همچون عدم تعادل هورمونی خارج از کنترل است و کمی روبرو شدن با آکنه را سخت می کند.

هرگز از لایه برداری های فیزیکی برای التهابات فعال پوست استفاده نکنید. این کار موجب التهاب بیشتر می شود و پوست را تحریک می کند.

شفافیت پوست:

پیلینگ یا لایه برداری پوست موجب ترمیم سلول های پوستی می شود و ظاهر چهره را جوان تر، شاداب‌تر و روشن‌تر از قبل نشان می دهد. شاید فکر کنید دستیابی به پوست دوران جوانی سخت باشد، اما لایه برداری منظم این تفکر دست نیافتنی را ممکن می سازد.

بهبود گردش خون:

پیلینگ تراپی منظم و با برنامه ریزی مخصوصا در فصول زمستان از شکنندگی و خشکی پوست پیشگیری می کند. این راهکار با بهبود جریان خون، زیبایی دوباره را برای پوست به ارمغان می آورد و موجب تولید کلاژن پوستی می شود.

جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست:

زمانی که سلول های مرده پوست کنار می رود بهترین فرصت برای جذب مواد مغذی فراهم می شود. منافذ باز و سلول های جدید برای دریافت مواد مغذی آماده است و اضافه شدن این مرحله بعد از لایه برداری، موجب ایجاد پوستی سالم و درخشان می شود.

پاکسازی عمیق پوست:

تنها با لایه برداری پوست منافذ از شر گرفتگی سلول های مرده نجات می یابد. با خراشیدن پوست های مرده و خشکی، احتمال بروز جوش های سرسفید و سرسیاه به شدت کاهش پیدا می کند و نرمی و درخشش پوست کاملا احساس می شود.

Skin-peels-Vitality-Skin-Laser-Geelong

روند مناسب لایه برداری پوست صورت

هدف اصلی پیلینگ یا لایه برداری تسریع بخشیدن به تولید سلول های جدید پوستی است. هرگز نباید با لایه برداری پوست دچار لکه های قرمز و متورم شوید. در نظر گرفتن فواصل زمانی بین لایه برداری های پوست صورت روی این موضوع تاثیر گذار است و باید براساس نوع پوست تنظیم شود:

لایه برداری ملایم برای پوست حساس:

پوست های حساس باید با روند ملایم و رطوبت رسانی لایه برداری شوند. استفاده از ماسک های ملایم شیمیایی در تنها برای یک الی دو بار در هفته مناسب است. هرگز اسکراب و لایه برداری های قوی مناسب پوست های حساس نخواهد بود. زیرا موجب اذیت کردن لایه های پوستی می شود.

لایه برداری سرسخت برای پوست چرب:

کسانی که پوست چرب دارند، به راحتی می توانند از ابزارها و محصولات اثربخش تری برای پاکسازی پوست شان استفاده کنند. امکان استفاده از دستگاه های پاکساز خانگی روزانه به بهبود شرایط پوستی شان کمک می کند و ماسک های لایه بردار نیز احوالات پوست را تغییر می دهد.

 لایه برداری برای پوست معمولی و مختلط:

پوست های معمولی و مختلط برای رفع آلودگی ها می توانند از هر نوع روشی استفاده کنند. اما تعداد دفعات انجام این کار را در نظر بگیرند و بیشتر از 3 بار در هفته لایه برداری نکنند.

لایه برداری طبیعی برای پوست خشک:

افراد دارای پوست خشک هیچ گاه نباید از روش های شیمیایی استفاده کنند. تنها راه مناسب برای پاکسازی پوست های خشک استفاده از روش های گیاهی و طبیعی است.

کاربرد پیلینگ تراپی

خیلی ها تصور می کنند شستشو روزانه و پاکسازی برای رفع سلول های مرده کافی است. اما این موضوع کاملا غلط است. اگرچه استفاده از محلول های شستشو صورت به حذف آلودگی های روی سطح پوست کمک می کند، اما به سراغ منافذ عمیق پوست نمی رود. در ادامه با کاربردهای این روش می پردازیم:

  • لایه برداری

  • از بین بردن جوش های سرسیاه

  • بهبود چین و چروک ها

  • رفع لکه های پوستی، جای جوش و اسکار

  • رفع تغییرات رنگدانه ای و یکنواخت نبودن رنگ پوست

  • کاهش منافذ

عوارض پیلینگ صورت

پیلینگ صورت یک روش آرایشی و درمانی است که به منظور بهبود بافت پوست، رفع تیرگی‌ها، کک‌ها، لکه‌های پوستی و چین و چروک‌های سطحی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوارض پیلینگ صورت می‌توانند متنوع باشند و به نوع و شدت پیلینگ، نوع پوست، و نحوه اجرا مرتبط باشند. برخی از عوارض ممکن عبارتند از:

تحریک و قرمزی پوست: پس از پیلینگ، پوست ممکن است تحریک شود و قرمز شود. این تحریک و قرمزی معمولاً موقتی است و در چند روز به طور طبیعی بهبود می‌یابد.

خشکی پوست: پیلینگ ممکن است باعث خشکی پوست شود. مراقبت از پوست پس از پیلینگ با استفاده از مرطوب‌کننده مناسب می‌تواند این عارضه را کاهش دهد.

جوش‌ها: در برخی از موارد، پیلینگ ممکن است باعث خروج جوش‌ها یا لکه‌های جدید شود. این امر ممکن است موقتی باشد.

حساسیت به نور آفتاب: پوست پس از پیلینگ ممکن است به نور آفتاب حساسیت بیشتری پیدا کند. لذا استفاده از محافظت‌های مناسب در برابر اشعه مضر آفتاب بسیار مهم است.

عفونت: در صورت عدم رعایت بهداشت مورد نیاز در اجرای پیلینگ یا انتخاب مراکز معتبر، خطر عفونت ممکن است وجود داشته باشد.

ایجاد تغییرات در رنگ پوست: در برخی موارد، پیلینگ نامناسب ممکن است باعث تغییرات نامطلوب در رنگ پوست شود.

360_F_270076375_LuL5Wfg5t5yhMNGwDBY36fpTCVUybagm

مراقبت های بعد از پیلینگ صورت

  • بعد از لایه برداری، صورت خود را به طور ملایم با آب بشویید.

  • استفاده از ضدآفتاب بعد از لایه برداری توصیه می شود.

  • از خاراندن یا فشار به پوست خودداری کنید.

  • برای چند روز صورت خود را با آب ولرم بشویید.

  • استفاده از محصولات مراقبتی پوست که توسط پزشک توصیه می شود را فراموش نکنید.

  • به اندازه کافی آب بنوشید.

  • هرگز پوست خود را در معرض نور خورشید و گرما یا سرمای بیش از حد قرار ندهید.

  • در صورت بروز علائم مشکل ساز، به پزشک مراجعه کنید.

پیلینگ یا لایه برداری پوست صورت در منزل

اگر دوست ندارید برای لایه برداری به سراغ محصولات حاوی عوامل حساسیت زا، گلیسرین، رایحه های خوشبو  و … بروید و هیچ آسیبی به پوستتان وارد نشود، اسکراب های لایه بردار خانگی بهترین راهکار است. این اسکراب ها با مواد طبیعی تهیه می شوند و اثربخشی قابل توجهی دارند. در ادامه با چند نمونه از آن ها آشنا می شوید:

 لایه برداری پوست با شکر و شکلات

برای تهیه این لایه برداری طبیعی یک چهارم فنجان شکر قهوه ای را با یک هشتم فنجان روغن زیتون و یک قاشق غذاخوردی پودر کاکائو مخلوط کنید. همچنین یک چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل به ترکیب خود اضافه کنید. هنگامی که پوست صورتتان کاملا تمیز است، این اسکراب خانگی را به مدت 60 ثانیه روی صورت ماساژ دهید، سپس بگذارید به مدت 10 دقیقه روی پوست باقی بماند. در آخر پوست خود را با آب گرم بشویید.

 لایه برداری پوست با بلوبری و عسل

ابتدا یک دوم فنجان بلوبری تازه، دو قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری شکر را تهیه کنید. این موارد را داخل غذاساز بریزید تا مخلوط شود. یک لایه موارد مخلوط شده را روی پوست تمیز خود بزنید و حدود 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس صورت خود را بشویید.

 لایه برداری پوست با لیمو و شکر

برای تهیه این پیلینگ یا لایه برداری پوست به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری عسل و آب نصف یک لیمو و یک دوم فنجام شکر دانه ریز نیاز دارید. تمام موارد نام برده را داخل کاسه کوچک بریزید و ترکیب کنید. بعد از یک دست شدن مواد، آن را با حرکات دایره ای شکل به پوست خود بزنید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

هزینه پیلینگ یا لایه برداری پوست صورت

هزینه پیلینگ یا لایه برداری پوست صورت ممکن است بستگی به چند عامل داشته باشد، از جمله:

نوع پیلینگ: نوع پیلینگ معمولاً تاثیر زیادی بر روی هزینه دارد. پیلینگ‌های شیمیایی مانند تریکلریک اسید، آلفا هیدروکسی اسید، بتا هیدروکسی اسید، و لیزرهای مختلف همگی هزینه‌های مختلفی دارند.

محل و محل تخصصی: هزینه پیلینگ ممکن است بستگی به مکانی که این روش انجام می‌شود و تخصصی که انجام می‌دهد، متفاوت باشد. معمولاً مراکز زیبایی و کلینیک‌های پوستی تخصصی به عنوان مکان‌های اصلی انجام پیلینگ شناخته می‌شوند.

تعداد جلسات: برخی از مردم ممکن است نیاز به چند جلسه پیلینگ داشته باشند تا نتایج مطلوب را ببینند. این نیاز به تعداد جلسات ممکن است تاثیری بر هزینه داشته باشد.

موقعیت جغرافیایی: موقعیت جغرافیایی نیز تاثیر دارد. در شهرها یا مناطق با هزینه زندگی بالا، انتظار داشته باشید که هزینه‌ها بیشتر باشد.

تجهیزات و مواد: استفاده از تجهیزات و مواد با کیفیت و بروز می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۷۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان