//
کدخبر: ۱۰۱۰۷ //

شایع ترین جراحی برای آرامش روان!

امروزه جراحی زیبایی به خصوص رینوپلاستی به یک عامل فریبنده و وسیله ای برای تجمل گرایی افراد تبدیل شده و این امر سبب پایه ریزی انتظارات غیر واقعی در افراد و مخدوش شدن حقایق در مورد ماهیت واقعی آن شده است.

شایع ترین جراحی برای آرامش روان!

 جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) مشکل ترین و پیچیده ترین جراحی زیبایی کل صورت است و برای بهتر کردن ظاهر بینی انجام می شود.

مطالعه Belli و همکاران وی نشان داد بیماران مراجعه کننده برای عمل رینوپلاستی ، از جراح درخواست داشتند تا عمل به گونه ای صورت گیرد که آنها رضایت و احساس بهتری نسبت به خودشان بعد از عمل پیدا کنند. ارزشیابی های روانپزشکی بر روی کسانی که خواهان زیبایی بودند؛ از دیرباز مورد توجه بوده و بر اساس مطالعات افرادی که دارای بعضی از حالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و روان پریشی هستند و نیز کسانی که از اختلالات روانی مزمن رنج می برند واجد شرایط کافی برای انجام جراحی زیبایی نیستند.

در میان جراحی های زیبایی، رینوپلاستی شایع تراست و بیماران معمولاً نارضایتی بیشتری از ظاهر خود ابراز می دارند. زیرا مشاهده متقاضی رینوپلاستی در مقایسه با متقاضیان مداخلات زیبایی دیگر خود در آینه، بدشکلی فرد را به صورت روزانه به او یادآوری می کند و باعث پریشانی وی می گردد. بیمارانی که تحت عمل رینوپلاستی قرار می گیرند؛ به بدشکلی بدنی توجه بیشتری می کنند که شاخصی از دگرگونی های روانشناختی در این بیماران است و عدم رضایت از ظاهر، در این گروه نسبت به سایر بیمارانی که به جراحی زیبایی می پردازند؛ بیشتر است.

وضعیت روحی و روانی فرد در انجام رینوپلاستی

بسیارند بیمارانی که پس از عمل رینوپلاستی با وجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی- روانی، وسواس فکری یا شخصیت های متزلزل و بیش از اندازه تاثیرپذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی هستند.

شمار زیادی از افرادی که خواهان جراحی زیبایی بینی هستند، از نظر خود دلایل موجهی دارند، به مانند کسب موفقیت در تشکیل زندگی زناشویی، به دست آوردن اعتماد به نفس بیشتر در برخوردهای اجتماعی، جلب رضایت خانواده و دوستان و.. در این مقطع باید ضمن ارزیابی بیمار به او گوشزد شود که تغییرات ظاهری به نجات ازدواج در حال شکست یا به دست آوردن شغل ج

دید یا بهبود چشمگیر در زندگی کمک معجزه آسایی نمی کند.

ضمن اینکه ضروری است افرادی که از جراحی انتظاری غیرواقع بینانه دارند، از عمل صرف نظر کنند. همچنین لازم است که جراحی زیبایی در افرادی که دچار بحران های شدید روحی، اضطراب یا هیجان های ناپایدار هستند، به تعویق بیفتد.

داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی

داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل انتظار واقع‌بینانه‌ای دارد و برای انجام عمل تحت فشار دیگران نیست و مهم‌تر از آنکه انتظار تغییرات بزرگی را در بهبود روابط فردی و اجتماعی پس از عمل خود ندارد و قوی‌ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی خشنودی شخص خود است

جراحی که اقدام به این عمل می کند، باید بتواند تشخیص دهد انگیزه بیمار از عمل جراحی چیست، گاهی اوقات بیمار به خاطر ناکامی هایی که در زندگی داشته اقدام به عمل می کند تا مشکلاتش حل شود و این انگیزه صحیح نیست انگیزه افراد از انجام اعمال زیبایی باید علمی باشد. در صورتی که غیر از این باشد، آنان ناکامی خودشان را در زندگی به گردن جراح می اندازند. جراح باید روانکاوی کند که آیا عمل را صرفاً برای زیبایی می خواهند یا اینکه انگیزه های دیگری وجود دارد.

کسانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند

به بیمارانی که تحت بحران های شخصی قرار گرفته اند قبل هر چیز توصیه می شود که ابتدا صبر کنند تا مشکلشان به طور کامل حل شود سپس برای عمل رینوپلاستی اقدام کنند هنگامی که شما برای جراحی زیبایی تصمیم نهایی خود را می گیرید و رضایت خود را به دکترتان اعلام می کنید باید در سلامت عقلی کامل باشید

 

بیماری روانی

ممکن است انجام جراحی های زیبایی برای افرادی که نشانه های بیماری های روانی یا اختلال روحی را از خود بروز می دهند مناسب نباشد.به افرادی که بیش از حد از خود ایراد می گیرند به عنوان مثال افراد لاغر که خود را چاق می پندارند و از این حالت رنج می برند یا افرادی که به دکترهای متعددی مراجعه می کنند تا کسی را پیدا کنند که عملی که می خواهند را برایشان انجام دهد توصیه می شود که ابتدا تحت درمان روحی و روانی قرار گیرند و سپس برای جراحی زیبایی اقدام کنند.

انجام جراحی های زیبایی اعم از لیفت صورت ،جراحی بینی و جراحی پلک نه تنها تاثیر شدید فیزیکی خواهد داشت بلکه به همان اندازه تاثیر روحی بر روی فرد خواهد گذاشت .به همین دلیل است که باید خودتان را با اطلاعات مناسب درباره ی عملی که قرار است انجام دهید مجهز کنید هر چند که این اطلاعات کوچک و جزیی به نظر برسد.علاوه بر این پیدا کردن جراحی که تجربه ی وسیعی در انجام اینگونه عمل های جراحی داشته باشد یک امتیاز محسوب می شود.

 

نکات روانشناسی بعد از رینوپلاستی

بعد از انجام جراحی رینوپلاستی مدت دو ماه طول می کشد تا بینی تقریبا شکل جدید خود را نمایان سازد و زیباییش آشکار گردد . در این مدت باید صبور باشید و از نگرانی بیمورد در مورد ورم یا بزرگی بینی بپرهیزید. در ۶ ماه اول بعد از عمل ،بسیاری از اطرافیان در مورد بینی شما اظهار نظر می نمایند و ممکن است عمدا یا سهوا خاطر شما را آزرده سازند.

شما باید آمادگی روحی برخورد با این مساله را در خود ایجاد نمایید . معمولا بعد از جراحی با وجود افزایش زیبایی بینی و صورت شما، ممکن است اشکالات بسیار کوچکی وجود داشته باشد که توجه دوستان را جلب نماید ولی شما باید به خاطر داشته باشید که این اشکالات جزیی، اولا اجتناب ناپذیر است و ثانیا در کل اهمیت ناچیزی دارند. اعتماد به نفس داشته باشید، از زیبایی خود لذت ببرید و ذهن خود را به آنها مشغول نسازید.

 

منبع: بهداشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۱۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان