//
کدخبر: ۹۳۸۲ //

هشدار! با این ۸ روش حساب بانکی شما را خالی می‌کنند

تا چند وقت پیش که پول ها نقدی جا به جا می شد، دزدی ها آشکار بود.

هشدار! با این ۸ روش حساب بانکی شما را خالی می‌کنند

تا چند وقت پیش که پول ها نقدی جا به جا می شد، دزدی ها آشکار بود. یعنی اگر جیبت را خالی می کردند، خیلی زود می فهمیدی. اما حالا داستان متفاوت شده است. وجود کارت ها و خریدهای اینترنتی باعث شده تا برخی از کلاهبرداران در سکوت مطلق جیب شما را خالی کنند.

 پس باید خوب حواستان را جمع کنید تا در دام آن ها گرفتار نشوید و از خرید های الکترونیک لذت ببرید.

 

  شما برنده خوش شانس هستید

 

ممکن است برای شما هم پیامک هایی با مضمون" شما برنده خوش شانس ما هستید" ارسال شده باشد و  همچنین موقعی که درسایت ها مشغول گشت زنی هستید، صفحاتی برای شما باز شود که مژده برنده شدن تان را در قرعه کشی می دهد، آنها در گام های بعدی برای واریز مبلغ جایزه به حسابتان از شما رمز اول و دوم را می خواهند و بدین صورت است که به خالی کردن حساب اشخاص می پردازند.

برای آن که کسی به حساب تان پول واریز کند، تنها دادن شماره حساب و یا شماره کارت ۱۶ رقمی کافی است و نیازی به ثبت رمز دوم نیست.

 

جا به جا کردن کارت سالمندان

 

اگر سن و سالی از شما گذشته و قادر به کارکردن با عابر بانک نیستید، باید بیشتر مراقب باشید. چرا که معمولا سالمندان عابر بانک خود را به افراد غریبه می سپارند تا برای آن ها پول بگیرند. یک راه کلاهبرداری از این افراد این است که بعد از انجام عملیات بانکی، سریعا کارت او را با کارت دیگری (که آن هم سرقتی است) تعویض می کنند و به او تحویل می دهند. آن هایی که رمز کارت را می دانند، حالا می توانند به دزدی بپردازند.

 

  زباله های بانکی خود را در محل رها نکنید

 

تجربه آقای امینی یک روش  کلاهبرداری دیگر را نشان می دهد. آقای امینی که مغازه قصابی دارد ماجرای کلاهبرداری از عابر بانکش را این گونه تعریف می کند: روزی که برای عابر بانک افتتاح حساب کردم، بانک به همراه کارت، برگه ای در اختیار من قرار داد که مربوط به اطلاعات حساب و رمز بود.

 

رمز را حفظ کردم و برگه را در سطل زباله ای در همان حوالی انداختم و به مغازه رفتم.چند روز بعد مرد جوانی به مغازه آمد و یک راسته گوسفندی خواست. برای آوردن سفارشش به یخچال پشتی مراجعه کردم. وقتی برگشتم نه مشتری بود و نه کیف پولم که روی دخل گذاشته بودم. با توجه به اینکه پول نقد زیادی در کیفم نداشتم خیلی ناراحت نشدم، اما چند ساعت بعد وقتی دخترم تماس گرفت تا برای شهریه دانشگاهش در شهری دیگر پول کارت به کارت کنم متوجه شدم از موجودی حسابم کسر شده است. بعد از پیگیری متوجه شدم سارق از همان زباله بانکی به رمز کارت دست پیدا کرده و با تعقیب من آدرس را یافته و برای سرقت کارت نقشه کشیده است.

 

  اعلام کردن رمز در محیط های عمومی

 

از قدیم گفته اند دیوار موش دارد و موش هم گوش دارد.حکایت ماجرایی است که آقای رستمی کارمند بانک تعریف می کند: روزی خانم جوانی به بانک مراجعه کرد و از کم شدن دو میلیون تومان پول از حساب خود اطلاع داد که بعدا مشخص شد این مبلغ به صورت اینترنتی از حساب ایشان برداشت شده، بعد از پی گیری های پلیس پسر جوانی دستگیر شد که اعتراف کرد روزی در فروشگاهی مشغول خرید بودم که این خانم رمز کارت خود را به صندوقدار با صدای بلند اعلام کرد و هنگام بیرون رفتن از فروشگاه کارتش به زمین افتاد که من فورا آن را برداشتم و با دانستن رمز کارتش اقدام به ایجاد رمز دوم و سرقت موجودی اش کردم.

 

  استفاده از چسب مایع

 

روش دیگر دزدی از عابر بانک ها با چسب اتفاق می افتد. در این شیوه سارقان مقداری چسب در قسمت ورودی  دستگاه می ریزند و به انتظار طعمه در همان حوالی می ایستند. وقتی شخصی به خودپرداز مراجعه می کند و کارت را در دستگاه قرار می دهد، سارق وارد کردن رمز توسط او را دید می زند، هنگامی که فرد بعد از انجام کار خود قصد دارد کارت را از دستگاه پس بگیرد، کارت به علت چسبندگی از دستگاه بیرون نمی آید. اینجاست که سارق وارد عمل می شود و به فرد پیشنهاد می دهد که به داخل بانک برود و به  کارمند بانک بگوید که دستگاه کارتش را قورت داده! وقتی فرد قربانی به داخل بانک مراجعه می کند سارق از فرصت استفاده کرده و با دانستن رمز به سرقت از کارت می پردازد.

 

  کارت بانکی خود را نفروشید!

 

بعضی از معتادان با اطلاع از غیرقانونی بودن فروش کارت های بانکی خود به دیگران اقدام به افتتاح حساب و سپس فروش کارت بانکی خود به قیمتی ناچیز می کنند تا خرج اعتیادشان را در بیاورند. خریداران اینگونه کارتها کلاهبرداران هستند که با خرید کارت های دیگران هویت خود را برای پلیس و بانک ها مخفی کرده و به شیادی می پردازند. آنها همچنین ممکن است افراد ساده دل کم سواد و نامطلع را در ازای مبلغی پول فریب دهند و کارت بانکی شان را بخرند. در هر صورت پلیس صاحب حساب را نیز مجرم شناخته و شریک در کار خلاف می داند.

 

  دستگاهی به اسم اسکیمر

 

اسکیمر یک قطعه بسیار کوچک است که سارقان آن را بر روی دستگاه های خودپرداز نصب می کنند تا به کپی برداری اطلاعات بانکی موجود در نوار مغناطیسی مشکی رنگ کارت ها بپردازد و با نصب دوربین بسیار کوچکی وارد کردن رمز توسط مشتری را ضبط می کنند. سپس یک کپی از کارت تهیه می کنند و به سرقت می پردازند. اسکیمر را بر روی کارتخوان های فروشگاهی نیز می توان نصب کرد. بنابراین در هنگام خرید از فروشگاهها توصیه می شود وارد کردن رمز توسط خود مشتری باشد زیرا حتی در صورت استفاده از اسکیمر بدون دانستن رمز قادر به برداشت از موجودی حساب نخواهند بود.

 

 طاهری کارمند بانک می گوید: یکی از مشتریان بانک از کم شدن موجودی حساب خود به ما خبر داد که بعد از پیگیری مشخص شد ایشان چند شب پیش به همراه  خانواده اش به رستورانی مراجعه کرده و در آنجا مبلغ صورتحساب خود را با اعلام کردن رمز به صندوقدار  پرداخت نموده است. در بررسی های بیشتر توسط پلیس مشخص شد صندوقدار از دستگاه اسکیمر بر روی دستگاه کارتخوان استفاده می کرده است.

 

   کیبورد تقلبی

 

در این روش از یک صفحه کلید تقلبی بر روی صفحه کلید اصلی دستگاه استفاده می شود که ترتیب فشردن کلیدها را توسط مشتری ذخیره می کند. هنگام مراجعه به دستگاه های خود پرداز از نصب نبودن وسایل اضافه بر روی دستگاه اطمینان حاصل کنید.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان