//
کدخبر: ۴۳۲۸۳۷ //

جریمه اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز روزانه ۸۸۴هزار تومان است

مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی در سال ۱۴۰۲ حدود ۸میلیون و ۸۴۷ هزار و۱۴۰ ریال است.

 جریمه اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز روزانه ۸۸۴هزار تومان است
به گزارش فرتاک نیوز،

کارشناسان اقتصادی با هشدار نسبت به پیامدهای ورود بی رویه اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور، اشغال فرصت‌های شغلی جوانان جویای کار توسط مهاجرین را از جمله این پیامدها عنوان می‌کنند.

علیرغم تلاش بسیار دستگاههای نظارتی برای کنترل و اعمال سخت‌گیری بر مرزها، در طول سه دهه گذشته اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز به یکی از چالش‌های بازار کار ایران تبدیل شده و پیامدها و ناهنجاری‌هایی را به دنبال داشته است.

مطابق قانون کار، اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال کارفرمای آنها متخلف محسوب شده ومشمول جریمه خواهد بود.

 وزارت کار طی ابلاغیه ای به  استان ها میزان جریمه استفاده از کارگر اتباع بیگانه غیرمجاز را اعلام کرد.

با توجه به لزوم اجرای قانون و مقررات مربوط به اشتغال اتباع خارجی، ضمن تأکید بر مسئولیت قانونی دستگاه های اجرایی ذی ربط و تشکل های صنفی کارفرمایی و کارگری و تمامی کارفرمایان، خواهشمند است دستور فرمایید جهت اجرای کامل قوانین و مقررات فوق نکات ذیل به نحو متقضی به ذی نفعان و واحدهای زیر مجموعه اطلاع رسانی شود.

  1. حسب ماده 181قانون کار کارفرمایی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به کار گیرند یا در کاری غی راز آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند، به مجازات حبس از 91 روز تا180روز محکوم خواهند شد.
  2. بر اساس بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 کارفرمایی که اتباع خارجی غیرمجاز را به کار گمارند، برای هر روز اشتغال غیر مجاز معادل 5برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه خواهند شد و در صورت تکرارتخلف این جریمه دو برابر خواهد شد.
  3.  با توجه به ابلاغ بخشنامه تعیین حداقل مزد سال 1402 شورای عالی کار، در سال جاری جریمه تعیین شده برای هر روز به کارگیری تبعه خارجی غیرمجاز 8847140 ریال(هشتصد و هشتاد و چهارهزار و هفتصد و چهارده تومان) می باشد و در صورت تکرار تخلف این جریمه به میزان 2برابر افزایش خواهد یافت.
  4.  خواهشمند است ضمن اطلاع رسانی سریع به تمامی کارفرمایان متذکر می گردد به کارگیری اتباع خارجی فاقد مدارک هویتی و پروانه کار معتبر(دفترچه ای یا کارتی) با هر عنوان شغلی ممنوع بوده و عواقب حقوقی(جریمه به کارگیری غیرمجاز اتباع) و کیفری(مجازات حبس از 91تا180روز) به همراه خواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۸۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان