//
کدخبر: ۹۳۵۶۹ //

نشست رهبران اتحادیه اروپا در بلغارستان درباره روسیه،‌برجام و عضویت در این بلوک

رهبران اتحادیه اروپا در نشستی که چند روز دیگر در بلغارستان خواهند داشت به دنبال تقویت روابط با کشورهای حوزه بالکان هستند اما انتظار می‌رود که این نشست تحت‌الشعاع مناقشه خروج آمریکا از برجام قرار بگیرد.

نشست رهبران اتحادیه اروپا در بلغارستان درباره روسیه،‌برجام و عضویت در این بلوک
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری فرانسه، نشست رهبران اروپا با همتایانشان از شش کشور بالکان در روز پنجشنبه در بلغارستان در حالی صورت خواهد گرفت که بروکسل تلاش دارد تا با نفوذ فزاینده روسیه در منطقه مقابله کند و در عین حال به مساله وعده‌هایش برای عضویت در اتحادیه اروپا به چند کشور منطقه رسیدگی کند.

با این حال دو مساله اصلی یعنی خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و مناقشات تجاری بر سر تعرفه‌ها که روابط آمریکا و اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار داده مسائل حاکم بر مراسم شام رهبران اتحادیه اروپا در آستانه این نشست در روز چهارشنبه خواهد بود.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در توئیتی نوشت: سیاست‌های دونالد ترامپ بر سر توافق با ایران و همچنین تجارت قرار است با یک رویکرد اروپایی واحد مواجه شود. رهبران اتحادیه اروپا در نشست خود در صوفیای بلغارستان به هر دو مساله رسیدگی خواهند کرد.

در عین حال این نشست شهر صوفیه یا به اصطلاح بالکان غربی برای آینده خود اتحادیه اروپا نیز مهم است.

شش کشور این منطقه که شامل آلبانی، بوسنی، ‌کوزوو، مقدونیه،‌ مونته‌نگرو و صربستان تقریبا کاسه صبرشان برای پیوستن به اتحادیه اروپا بعد از وقفه‌ای که چهار سال پیش این اتحادیه به وجود آورد، لبریز شده است.

اخیرا کمیسیون اروپا راهبرد جدید خود برای منطقه را رونمایی کرد که هدف از آن دادن عضویت به چند کشور تا سال ۲۰۲۵ در ازای اجرای اصلاحات است که پیشروترین آنها مونته‌نگرو و صربستان هستند.

این نخستین اقدام اتحادیه اروپا برای توسعه مرزهایش بعد از آنکه بریگزیت تعداد اعضای این اتحادیه را به ۲۷ عضو در سال آینده میلادی کاهش دهد، محسوب می‌شود.

همچنین اتحادیه اروپا قول افزایش بودجه و تقویت حوزه‌های حمل و نقل، برق رسانی و مخابرات در حوزه بالکان را داده است.

از سوی دیگر، رهبران این منطقه به بروکسل هشدار داده‌اند که روسیه به همراه چین و ترکیه در صدد استفاده از هرگونه نشانه انفعال اتحادیه اروپا برای تقویت جای پایشان در منطقه هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان