//
کدخبر: ۸۱۲۸۰ //

آخرین تحولات عراق در ۲۲اسفند

گشایش معنادار روابط بغداد - اربیل؛ لغو ممنوعیت بازی های بین المللی در عراق؛ آغاز تحویل داعشی های دستگیر شده در اربیل به بغداد؛ تاکید بر ضرورت خروج نیروهای آمریکا از عراق تا پیش از انتخابات؛ و پاکسازی 16 روستای دیگر در کرکوک؛ از خبرهای مهم روز سه شنبه کشور عراق است.

آخرین تحولات عراق در 22اسفند
به گزارش فرتاک نیوز،

** نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پی دستور حیدرالعبادی برای لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی به اربیل و سلیمانیه که گشایشی معنادار در روابط بحران زده بغداد - اربیل تلقی می شود، از وی تشکر و قدردانی کرد.

نیچروان بارزانی امروز در کنفرانسی مطبوعاتی، گفت: در تماسی تلفنی که با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق داشتم ایشان اعلام کرد که قبل از عیدنوروز حقوق برخی از کارمندان اقلیم کردستان عراق را نیز ارسال خواهند کرد.

وی در ادامه از همه کسانی که در لغو ممنوعیت پروازها نقش داشته اند و به خصوص از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق که دستور مستقیم در این باره صادر کرده اند، تشکر و قدردانی کرد.

** براساس اعلام رسانه های کردی عراق برای حل اختلافات دو طرف در امور بانکی، صدور گذرنامه، کارت ملی و ارسال حقوق کارکنان، امروز هیاتی از مدیریت امور اقامت و صدور پاسپورت اقلیم راهی بغداد شده است.

این هیات به دنبال سفر علی علاق رییس بانک مرکزی عراق به اربیل برای هماهنگی جهت امور بانکی، اخذ گمرک و مالیات راهی بغداد شده و با مسئولین وزارت کشور عراق دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

در پی برگزاری همه پرسی یک جانبه و تک روانه سران کردستان عراق در مهرماه سال جاری دولت فدرال عراق براساس تصمیم پارلمان این کشور نسبت به قطع همکاری های مالی، بانکی، فرودگاهی و سیاسی با این منطقه اقدام کرد.

** رییس جنبش اصلاح و توسعه در کردستان عراق، آمریکا را دوست کردها نمی داند.

محمد بازیانی امروز درباره حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه به خبرنگار ایرنا گفت: آمریکایی ها تنها منافع خود را در نظر می گیرند و به فکر مردم این کشور و از جمله کردها نیستند و به اعتقاد من آمریکایی ها نقش کثیفی در مناطق کردنشین بازی می کنند.

** آمریکایی ها که در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شده بودند، سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند و با اعلام شکست نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق و به رغم تاکید و درخواست بسیاری از احزاب و شخصیت ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان؛ همچنان در عراق حضور دارند.

** سرانجام پس از چند سال تلاش و رایزنی، فیفا ممنوعیت بازی های بین المللی در عراق را لغو کرد.

وزارت ورزش عراق امروز اعلام کرد که تحریم ورزشگاه های بصره، کربلا و اربیل برای برگزاری مسابقات بین المللی از سوی فیفا برداشته شده است.

 

** براساس اعلام مدیرکل کمیته پاسخگویی به گزارش های بین المللی در کردستان عراق، از آغاز تحویل صدها تروریست داعشی دستگیر شده در این منطقه به بغداد خبر داد.

 

به گفته دیندار زیباری در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل، بنابر برنامه ریزی صورت گرفته تحویل دستگیرشدگان داعشی به بغداد تا تحویل تمامی تروریست ها در چند مرحله انجام خواهد شد.

وی همچنین به دستگیری 2652 تن به اتهام همکاری با داعش توسط نیروهای امنیتی اقلیم اشاره کرد که از مجموع این تعداد 1100 تن با اثبات مجرم بودنشان محکوم به زندان شده اند.

** رییس جنبش اصلاح و توسعه در کردستان عراق، از حاکمان این منطقه به ویژه رهبران احزاب کرد عراقی و مقامات اقلیم خواست تا در زمان باقی مانده با اعتراف به اشتباهات خود طی سال های اخیر، اصلاح سیستم حکمرانی را در اولویت کاری قرار دهند.

 

به اعتقاد محمد بازیانی، دولتمداری در کردستان عراق بر محور حزب گرایی بوده و تشکیلات اقلیم و رهبران احزاب باید سیستم جدیدی از حکمرانی در منطقه اعمال نمایند.

 

وی گفت: تشکیلات کردستان عراق به دلیل نداشتن منطق دولتمدارانه نتوانسته تعامل درستی با بغداد و مردم خود داشته باشد و ماحصل این تفکر در منطقه به هدر دادن میلیاردها دلار پول بوده است.

 

** زینب السهلانی عضو فراکسیون الاحرار پارلمان عراق تاکید کرد که دولت فدرال موظف به اجرای تصمیم پارلمان در تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی تا پیش از انتخابات می باشد.

این نماینده عراقی به رسانه های محلی گفت که واشنگتن گروه تروریستی داعش را ایجاد و مسلح کرد تا به بهانه کمک به نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش دوباره وارد عراق شود.

 

السهلانی هدف آمریکایی ها را ایجاد پایگاه های نظامی دایمی در عراق به بهانه نابودی گروه های تروریستی و پشتیبانی از نیروهای عراقی در نبرد با آن ها تفسیر کرد.

 

محمد الصیهود عضو فراکسیون ائتلاف ملی در پارلمان عراق نیز معتقد است که با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات سرنوشت ساز (پارلمانی 22 اردیبهشت) در عراق، سفیر آمریکا درصدد ایجاد فتنه در کشور است.

** نیروهای الحشد الشعبی عراق شامگاه دیروز از پاکسازی 16 روستا و بازداشت شماری از تروریست ها در جنوب غرب کرکوک خبر دادند.

 

به گفته علی حسینی سخنگوی شاخه شمال نیروهای الحشد الشعبی، عملیات امنیتی مشترک پلیس فدرال و نیروهای حشد الشعبی که از روز یکشنبه برای پاکسازی روستاهای منطقه الریاض واقع در جنوب غرب کرکوک آغاز شد با موفقیت ادامه دارد و در عملیات پاکسازی منطقه ریاض، 16 روستا پاکسازی و تعدادی از انبار مهمات گروه تروریستی داعش و مخفیگاه های آن ها نابود شده است.

 

** ایرج مسجدی دیروز در دیدار با جمعی از کردهای فیلی در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد که ایران با همه اقوام و مذاهب عراقی از جمله کردها و کردهای فیلی ارتباط خوبی دارد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت که کردهای فیلی به عنوان یکی از طوایف اصیل عراق، به دلیل این که از یک سو قومیت کرد دارند و از طرفی شیعه هستند، با ظلم مضاعف از سوی رژیم دیکتاوری صدام مواجه شدند.

 

اسدالله فیلی رییس ائتلاف عراقی کردهای فیلی نیز در این دیدار ضمن تشکر از مواضع مثبت جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق، گفت که مردم عراق هرگز مواضع ایران به ویژه در جنگ با گروه تروریستی داعش را فراموش نمی کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۱۲۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان