//
کدخبر: ۷۲۶۸۷ //

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/هشتم بهمن

ارتش و الحشد عراق در تعقیب بقایای داعش در استان مرزی دیالی؛ اعتراض به بقای بی توجیه پایگاه های آمریکایی در عراق؛ ادامه واکنش ها به عملیات هوایی آمریکا در البغدادی؛ عراق آماده میانجیگری در بحران کشورهای عرب خلیج فارس؛ حمایت آمریکا از تروریست ها در عراق؛ سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به بغداد؛ و اصرار مسعود بارزانی بر درستی همه پرسی جدایی طلبانه؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه کشور عراق است.

رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه/هشتم بهمن
به گزارش فرتاک نیوز،

** نیروهای مشترک عراق از جمله ارتش، پلیس، الحشد الشعبی با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش، عملیات نظامی وسیعی برای تعقیب عناصر باقیمانده داعش در مناطق الوقف و سنسل واقع در استان دیالی مرز مشترک عراق و ایران را آغاز کردند.

 

سرلشکر مزهر العزاوی فرمانده عملیات دجله با اشاره به آغاز این عملیات از دیروز با هدف پاکسازی دو منطقه الوقف و سنسل در مرز مقدادیه در شمال شرقی استان دیالی؛ از آغاز عملیات فوق از دو محور در المخیسه از توابع منطقه الوقف و سه محور در سنسل خبر داد.

 

** نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق، هیچ توجیهی برای بقای پایگاه های نظامی آمریکا در عراق، آن هم پس از پیروزی بر گروه تروریستی داعش در کشور نمی بیند.

 

ناظم کاطع الساعدی امروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: مشاوران آمریکایی به محض رسیدن به عراق اقدام به ساختن پایگاه های ثابت نظامی برای خود کرده اند، امری که نقض آشکار حاکمیت ملی عراق به شمار می رود و باید همه این پایگاه به طور کامل برچیده شوند.

 

درحالی که آمار رسمی از تعداد سربازان آمریکایی و پایگاه های نظامی آمریکا در خاک عراق وجود ندارد، برخی گزارش ها تعداد مشاوران نظامی آمریکایی در این کشور را 9 هزار و مجموع نظامیان آمریکایی مستقر در عراق را بالغ بر 20 هزار تن ذکر می کنند.

 

** سخنگوی عشایر استان الانبار در غرب عراق تاکید کرد که این استان از امنیت کافی برخوردار است و نیاز به حضور نیروهای آمریکایی ندارد.

 

غسان العیثاوی با محکوم کردن عملیات دیروز نیروهای آمریکایی در منطقه البغدادی در حمله به یک خانه و کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و شهروندان غیر نظامی؛ تاکید کرد که الانبار نیروی نظامی کافی برای حفاظت از امنیت و ثبات خود را دارد و امنیت آن نیز به طور کامل تامین شده است و نیازی به حضور نیروهای آمریکایی و انجام عملیات‌های مثل آن چه دیروز انجام شد، ندارد.

 

در عملیات بالگردهای آمریکایی سحرگاه روز شنبه در منطقه البغدادی در غرب استان الانبار 20 نفر کشته و مجروح شدند.

 

** سفیر عراق در کویت بر آمادگی کشورش برای میانجیگری میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و حل بحران بوجود آمده در روابط آن ها تاکید کرد.

 

علاء الهاشمی در گفت و گو با روزنامه الرای کویت با تاکید بر تمایل بغداد برای افزایش همکاری ها با کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت که بحران به وجود آمده میان عربستان، بحرین و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر را می توان با حسن ظن حل کرد.

 

** شبکه خبری الموقف العراقی به نقل از یک مقام الحشد العشائری (بسیج عشائری) عراق در خصوص بمباران دیروز منطقه البغدادی در استان الانبار (110 کیلومتری غرب بغداد) گفت که آمریکایی ها اقدام به حمایت و کمک به تروریست ها در عراق می کنند.

 

این مقام حشد عشائری که نام وی ذکر نشد، درخصوص حمله بالگردهای آمریکایی به منطقه البغدادی گفت: اطلاعاتی به دست ما رسیده بود که مسئول شاخه نظامی حزب بعث با یک کاروان نظامی متشکل از سه خودرو در بیرون از منطقه ای در صحرای الجزیره که یکی از نقاط تحت سیطره آمریکا به شمار می رود درحال جابه جایی است و هیچ نیروی عراقی امکان ورود به آن را ندارد.

 

** سفارت آمریکا در بغداد از سفر سولیوان معاون وزیر امورخارجه آمریکا به عراق در راس یک هیات بلند پایه برای پیگیری شراکت سیاسی و اقتصادی بلند مدت آمریکا با عراق خبر داد.

 

این سفارتخانه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این خبر، بررسی موضوعات اقتصادی و سرمایه گذاری و بازسازی عراق بعد از 14 سال جنگ و مبارزه با تروریسم، همچنین دیدار با مسئولان بلندپایه عراقی را از دستور کار این سفر برشمرد.

 

** مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق در گفت و گو با شبکه خبری انگلیس، تاکید کرد که از برگزاری همە پرسی پشیمان نیست و بە تلاش های خود برای استقلال کردستان عراق ادامە خواهد داد.

 

وی با اشتباه دانستن این که عدەای می گویند مشکلات کنونی کردستان عراق نتیجه برگزاری همە پرسی است، تاکید کرد که این مشکلات قبل از سال 2٠1٤ میلادی و با قطع بودجە اقلیم از سوی بغداد شروع شده است.

 

بارزانی در ادامه با نام بردن از کرکوک تحت عنوان مناطق اشغال شدە، گفت: آن چە کە در کرکوک اتفاق افتاد (عقب نشینی پیشمرگه های وابسته به اتحادیه میهنی در برابر ارتش عراق) خیانت کرد بە کرد بود در حالی کە من هنوز بر این باورم که کرکوک باید شهری برای همزیستی همە مذاهب و اقوام باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۲۶۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان