//
کدخبر: ۶۱۲۳۷ //

بازگشت سعد الحریری به لبنان شکست دیگری برای عربستان رقم زد

جمعی از کارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی به پایگاه قطری العرب گفتند درنگ سعد الحریری در باره استعفایش از نخست وزیری لبنان، شکست جدیدی برای عربستان است که بر شکست های دیگر این کشور افزوده شد چرا که ریاض برای مقابله با ایران تصمیمات غلطی اتخاذ می کند.

 بازگشت سعد الحریری به لبنان شکست دیگری برای عربستان رقم زد
به گزارش فرتاک نیوز،

 هبه فتحی نویسنده این مطلب در پایگاه خبری العرب می نویسد، تحلیلگران می گویند مداخله فرانسه نقش مهمی در خنثی کردن برنامه های عربستان برای وارد کردن لبنان به یک جنگ داخلی جدید داشت.

 

سعد الحریری نخست وزیر لبنان روز گذشته (چهارشنبه) بعد از گذشت سه هفته از استعفای ناگهانی اش در ریاض به بیروت بازگشت و اعلام کرد به درخواست رئیس جمهوری لبنان در استعفایش درنگ می کند.

 

محجوب الزویری استاد تاریخ معاصر خاورمیانه در دانشگاه قطر در این باره گفت که تجدید نظر الحریری در باره استعفا نشان می دهد که اعلام استعفا خارج از اراده وی بوده است.

 

وی گفت: این اقدام دلیلی بر آن است که استعفای الحریری که از یک امر داخلی لبنانی به مساله ای منطقه ای تبدیل شد بخشی از دشمنی بین تهران و ریاض می باشد.

 

درنگ الحریری در استعفایش به حمایت بین المللی به نمایندگی فرانسه باز می گردد که برای خروج الحریری از ریاض فشار وارد کرد و به عنوان نخست وزیر در قصر الیزه از وی استقبال نمود و همچنین حمایت های احزاب سیاسی در لبنان از الحریری بعد از اعلام استعفایش که به یک اجماع ملی برای باقی ماندن وی در مقام نخست وزیری تبدیل شد.

 

وی اظهارداشت تحولات اخیر در صحنه لبنان پیامدهایی در شکل و قالب ائتلاف ها در داخل و خارج از لبنان ایجاد خواهد کرد که ممکن است در رابطه با شکل روابط آینده بین ریاض و بیروت با توجه به اتفاقاتی که افتاده و همچنین شکل رابطه با ایران که الحریری در زمان استعفایش از سیاست های تهران انتقاد کرد و همچنین ماهیت روابط آینده بین احزاب لبنان تاثیر بگذارد.

 

الزویری می گوید، علاوه بر آن موضع احزاب و طرف ها در لبنان درباره مساله سوریه به طور خاص نیز روشن خواهد شد.

 

سعد الحریری در استعفایش بر ضرورت خودداری لبنان از وارد شدن به درگیری های منطقه در اطراف این کشور به خصوص در بحران سوریه سخن گفته بود.

 

**شکست عربستان

محمد علی عثمان الملیکی تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه نیز گفت که عربستان در معرکه کوچکی که در لبنان ایجاد کرد شکست خورد چرا که فضای استعفای سعد الحریری بسیار عجیب بود و به خیلی ها صدمه وارد کرد.

 

وی گفت که چگونگی مجبور کردن نخست وزیر کشور دیگری به استعفا و سپس مخفی شدنش از نظرها سوالات زیادی را مطرح کرد.

 

الملیکی گفت که اقدامات حساب نشده رهبران عربستان وضعیت شرم آوری برای آنان در مقابل جهان به وجود آورد. این امر از موضع کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه روشن بود و جامعه عربی هم متوجه شد توطئه ای برای دخالت در لبنان و به بهانه قدرت گرفتن حزب الله وجود دارد.

وی با بیان این که استعفای الحریری بخشی از نبرد عربستان با شاخه های ایران در منطقه بود افزود، نخست وزیر لبنان با درک وضعیت بغرنج ترجیح داد به بیروت بازگردد و کشورش را از تسویه حساب ها دور نگه دارد.

 

این تحلیلگر سیاسی درنگ الحریری از استعفایش را اعلام شکست عربستان توصیف کرد و دلیل آن را عجله عربستان و بی توجهی به پیامدهای تصمیمات ناپخته دانست.

 

**خنثی شدن طرح های عربستان

بلقاسم القطعه تحلیلگر علوم سیاسی و روابط بین الملل نیز در این باره گفت: استعفای الحریری با اراده خودش صورت نگرفته است بلکه ریاض وی را مجبور به این کار کرد و دو دلیل برای این اقدام عربستان می توان فرض کرد. اول این که تلاش ریاض برای خروج از لبنان به این دلیل است که نمی تواند با نفوذ تهران از یک سو و سلاح حزب الله از سوی دیگر رقابت کند.

 

دوم این که عربستان تلاش می کند نفوذ خود را بر اساس منافع و اهدافش در داخل لبنان طراحی کند.

 

القطعه می گوید که تجدید نظر الحریری در خصوص استعفایش با حمایت فرانسه طرح های عربستان و امارات با مشارکت اسرائیل برای جلوگیری از نفوذ ایران در لبنان را خنثی کرد.

 

این در حالی است که نبرد عربستان در سوریه، عراق و یمن نیز با شکست مواجه شده است.

 

این تحلیلگر سیاسی گفت که اقدام فرانسه در استقبال از الحریری در پاریس نیز طرح عربستان را که قصد داشت با ایجاد تشکلی سنی و همراهی متحدانش علیه سلاح های حزب الله تنش ایجاد کند و همچنین ایجاد طرح های مداخله ای برای حمایت از الحریری را با شکست مواجه کرد.

 

القطعه افزود: بازگشت الحریری به بیروت به معنای پایان بحران نیست و تصمیم استعفای وی نیز هنوز مشخص نشده است .

 

وی تاکید کرد که سناریوهای جایگزین سعد الحریری مانند بهاء الحریری (برادر سعد) که به نزدیکی به عربستان و متحدانش معروف است، همچنان مطرح می باشد.

 

القطعه معتقد است که ثبات لبنان در آینده بر سه مساله اصلی استوار است :

1- تسریع در انتخاب جایگزین سعد الحریری از سوی جریان المستقبل و یامتقاعد کردن وی به ادامه ماندن در این مقام

 

2- فشارهای بین المللی آمریکا و فرانسه بر عربستان و متحدانش برای اتخاذ تصمیمات عاقلانه و ایجاد ثبات و امنیت در لبنان و خاورمیانه

 

3- علجه نکردن در هر واکنشی که موجب تضعیف لبنان و کشیده شدن آن به جنگ داخلی جدید شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۱۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان