//
کدخبر: ۶۰۴۷۹ //

آمدگی تل آویو برای همکاری با سعودی ها علیه ایران

ژنرال «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در مصاحبه با «ایلاف» یکی از وبسایت های عربستان سعودی گفت که تل آویو آماده همکاری با ریاض به منظور مقابله با برنامه‌های ایران برای «کنترل خاورمیانه»‌ است.

 آمدگی تل آویو برای همکاری با سعودی ها علیه ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

 ژنرال «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد  مشترک ارتش اسرائیل، در مصاحبه با «ایلاف» یکی از وبسایت های عربستان سعودی گفت که تل آویو آماده همکاری با ریاض به منظور مقابله با برنامه‌های ایران برای «کنترل خاورمیانه»‌ است.

 

ژنرال آیزنکوت در این مصاحبه گفت:‌ ما آماده تبادل تجربه با کشورهای میانه‌روی عرب و تبادل اطلاعات امنیتی برای مقابله با ایران هستیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون اسرائیل اطلاعاتی را با عربستان سعودی در میان گذاشته است، گفت که «ضرورت ایجاب کند، آماده تبادل اطلاعاتیم. ما و آنها منافع مشترک زیادی داریم».

 

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار مصاحبه آیزنکوت،‌ مطالب منتشر شده در ایلاف را تایید کرده است.

 

ژنرال گادی آیزنکوت،‌ رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفت که تل آویو قصدی برای درگیری با حزب الله ندارد ولی تهدیدهای استراتژیک علیه اسرائیل در آن کشور را قبول نخواهد کرد.

 

آلکس گرین‌برگ، کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های بین‌المللی روبین در هرتسلیا در اسرائیل، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان همکاری عربستان و اسرائیل برای مقابله با ایران وجود دارد،‌ پاسخ می دهد: «همکاری بین عربستان و اسراییل علیه ایران وجود دارد ولی مطمئنم که این همکاری به دامنه اطلاعات منحصر می ماند، زیرا عربستان امکانات جنگی عملیاتی خوبی ندارد و جمهوری اسلامی به خوبی از این موضوع اطلاع دارد».

 

او با اشاره به اینکه «موقیعت عرسبتان در همه جبهه‌های کشمکش نیابتی با ایران خیلی ضعیف است»‌ اضافه می‌کند:‌ «نه اسراییل و نه عربستان نمی‌توانند هیچ اقدام موثری علیه ایران انجام دهند».

 

گرین‌برگ در عین حال می گوید:‌ «با اینکه عربستان توانست یک مانور دیپلماتیک علیه حزب‌الله و ایران در لبنان، به واسطه استعفا حریری انجام دهد،‌ اما این مانور، موازنه قدرت در لبنان را تغییر نمی‌دهد. البته اسراییل فقط به این علت که عربستان می خواهد قصد جنگ با حزب‌الله را ندارد».

 

البته این کارشناس اسرائیلی اعتقاد دارد که امکان مبادله اطلاعات بین اسرائیل و عربستان سعودی در مورد حزب‌الله لبنان وجود دارد.

 

پیش از این، ژنرال هرتزی هلوی، فرمانده ارشد اطلاعاتی اسرائیل، روز ۲۶ خرداد سال جاری، در یک سخنرانی با تاکید بر اشتراکات رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در تقابل با ایران، از «عملگرایی» پادشاه سعودی و حکومت آن کشور در مقابل تهران ستایش کرده بود.

 

ژنرال هلوی، رئیس «امان»، رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، «اعتدال و عملگرایی» حکومت عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان، و جدیت سعودی‌ها در یک سال و نیم اخیر در برابر ایران در منطقه را «تحولی مثبت» خوانده بود که به گفته وی، «فرصت‌های جدیدی خلق کرده است».

 

وی اضافه کرد «بخشی از منافع کشورهای میانه‌رو سنی مذهب رفته رفته با منافع اسرائیل همخوانی پیدا کرده است، و اکنون عربستان سعودی، دیگر همان حکومت یک سال و نیم پیش در ریاض نیست».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۴۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان