//
کدخبر: ۶۰۰۵۵ //

ادامه اختلاف آمریکا و روسیه درباره تمدید ماموریت محققان سازمان ملل در سوریه

با نزدیک شدن به زمان پایان ماموریت کمیته بین المللی تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه، دیپلمات‌های سازمان ملل از ادامه اختلاف میان ایالات متحده و روسیه درمورد تمدید ماموریت این کمیته خبر دادند.

ادامه اختلاف آمریکا و روسیه درباره تمدید ماموریت محققان سازمان ملل در سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با اینکه ماموریت تیم بین المللی مسئول تحقیقات درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه ظرف چند روز به پایان می‌رسد منابع دیپلماتیک به خبرنگاران گفتند که آمریکا و روسیه هنوز به توافق درباره تمدید ماموریت این تیم نرسیدند.

 

سفیر روسیه در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دیدگاه‌های مسکو و واشنگتن در این خصوص به هم نزدیک شده است یا خیر گفت: درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ارائه شده بحث و گفت‌وگو می‌کنیم اما ما هم پیش‌نویسی داریم که به شورای امنیت ارائه کردیم. ما با آمریکایی‌ها همکاری را ادامه می‌دهیم  و این مساله هنوز پایان نیافته است.

 

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که کشورش از تمدید ماموریت تیمی که تحقیقاتش به نتیجه‌ای مهم دست یابد حمایت می‌کند و امیدوار است که با آمریکا درباره تمدید ماموریت مکانیزم تحقیقات مشترک میان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی به توافق برسد.

 

در مقابل آمریکا اعلام کرد که روسیه تنها در سخن از تمدید ماموریت مکانیزم تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه حمایت می‌کند و عملا این طور نیست.

 

هیات آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روسیه ارائه کرده بدون انجام مذاکرات تدوین شده و مفید نبوده و از حمایت هیچ گروهی برخوردار نیست لذا نمی‌توان آن را جدی گرفت.

 

اختلاف میان دو قدرت بزرگ جهان درباره تمدید ماموریت کمیته تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی به سوریه که ماموریتش ۱۶ ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد همچنان پا برجاست.

ماه گذشته میلادی این کمیته در گزارشی نظام سوریه را به بمباران شهرک "خان شیخون" در استان ادلب با گاز سارین متهم کرد.

 

در مقابل روسیه ضمن رد این ادعا اعلام کرد که محققان کمیته تحقیقات به خان شیخون نرفتند و تنها روی نمونه‌هایی کار کردند که ممکن است توسط سازمان اطلاعات غرب دستکاری شده باشند.

در پیش‌نویس قطعنامه روسیه بر تمدید ماموریت کمیته تحقیقات به مدت شش ماه و در مقابل حفاظت از نتایج کار این کمیته تا تکمیل روند تحقیقات تاکید شده است.

 

آمریکا نیز در مقابل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را داده که در آن بر نتایج تحقیقات درباره حمله خان شیخون تمرکز و خواسته شده که ماموریت محققان این کمیته برای تحقیق درباره حدود ۶۰ مورد حمله شیمیایی به مدت ۱۸ ماه دیگر تمدید شود.

 

دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند: برخی کشورها از جمله سوئد و مصر راهکارهایی را برای سازش پیشنهاد دادند که از سوی آمریکا با قاطعیت رد شده است.

 

با نزدیک شدن به زمان ماموریت کمیته تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه (روز پنجشنبه)، شورای امنیت باید قبل از پایان این ماموریت قطعنامه‌ای را برای تمدید ماموریت این کمیته تصویب کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۰۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان