//
کدخبر: ۵۲۷۶۰ //

آخرین اخبار از مذاکرات هیات اعزامی اقلیم کردستان به بغداد

هیات اعزامی اقلیم کردستان عراق به بغداد پس از دیدار و گفت وگو با هیات ائتلاف شیعیان، درکنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: همه پرسی این اقلیم کردستان در تاریخ تعیین شده برگزار و مذاکرات با دولت بغداد پس از همه پرسی خواهد بود.

آخرین اخبار از مذاکرات هیات اعزامی اقلیم  کردستان به بغداد
به گزارش فرتاک نیوز،

 'روژ نوری شاه ویس' رئیس هیات اعزامی اقلیم کردستان عراق با اعلام این مطلب گفت: به دولت بغداد اعلام کردیم که مذاکرات را پس از برگزاری همه پرسی ادامه خواهیم داد و همه پرسی به تعویق نخواهد افتاد.

وی در عین حال افزود : گروه های عراقی بر این باور هستند که پس از برگزاری همه پرسی، امکان گفت وگو میان دو طرف وجود نخواهد داشت، اما ما تاکید کردیم که پس از همه پرسی، ما وارد مذاکره می شویم.

شاه ویس همچنین در خصوص مخالفت اعضای حزب اتحادیه میهنی کردستان (عراق) با برگزاری همه پرسی در کرکوک اظهار داشت: مردم کرکوک به طور مستقل تصمیم به برگزاری همه پرسی گرفته اند و کسی نمی تواند به نمایندگی از آنها تصمیم گیری کند.

در این کنفرانس سعدی احمد پیره نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در هیات کردی اعزامی به بغداد تصریح کرد آنچه امروز اتفاق افتاد تلاشهایی برای تعویق همه پرسی بود اما نمی توان صرفا براساس درخواست شماری از اعضای حزب، همه پرسی را به تعویق انداخت .

وی تاکید کرد اتحادیه میهنی کردستان عراق در همه پرسی شرکت و رای اعضا و هواداران آن هم بلی به همه پرسی خواهد بود.

اما در واکنش به این سخنان، یک عضو کمیته رهبری جماعت اسلامی در کردستان عراق با اشاره به اینکه هنوز توافقی میان گروه های کرد برای برگزاری همه پرسی وجود ندارد، گفت: این امر نشان می دهد که بحران را با بحران نمی توان حل کرد.

سلیم کویی عضو کمیته رهبری جماعت اسلامی و مسئول روابط خارجی این حزب با اعلام این مطلب به آژانس خبری سلیمانیه نیوز گفت: رهبران کرد متاسفانه کارت مهم جامعه بین المللی را با رد طرحهای پیشنهادی از دست دادند و اکنون بغداد در سایه حمایتهای بین المللی از آن، حاضر به انجام گفت وگو در خصوص همه پرسی و استقلال اقلیم کردستان عراق نیست.

وی هشدار داد : اگر همه پرسی برگزار شود رهبران کرد باید مسئولیت برگزاری آن را بپذیرند در حالیکه این اقدام از منظر قوانین بین المللی ارزشی نخواهد داشت چرا که جامعه بین المللی مخالف برگزاری همه پرسی است.

این عضو کمیته رهبری جماعت اسلامی در ادامه سخنان تصریح کرد: اگر رهبران کرد با طرح مذاکرات با بغداد موافقت می کردند، می توانستند در خصوص همه پرسی و استقلال با بغداد مذاکره کنند و این کارت قوی را از دست ندهند.

سخنان این مقام کرد عراقی اشاره ای است به سخنان روز جمعه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق که تاکید کرد همه پرسی در تاریخ تعیین شده، برگزار خواهد شد.

دولت عراق بر این باور است که برگزاری همه پرسی نقض قانون اساسی عراق بوده و نباید برگزار شود.

این هشدارها در حالی است که بخش زیادی از بدنه اتحادیه میهنی کردستان عراق موافق برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق نبوده و خواهان انجام مذاکرات جدی با بغداد هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۷۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان