//
کدخبر: ۵۲۴۹۰ //

حمایت گوترش از معرفی لبنان به عنوان مرکز گفت و گوی تمدن ها

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از پیشنهاد او برای معرفی این کشور به عنوان مرکز گفت و گوی ادیان و تمدن ها استقبال کرد و گفت: سازمان ملل از چنین خواسته ای حمایت می کند.

 حمایت گوترش از معرفی لبنان به عنوان مرکز گفت و گوی تمدن ها
به گزارش فرتاک نیوز،

پیشنهاد تشکیل مرکز وابسته به سازمان ملل برای گفت و گوی تمدن ها و ادیان روز پنجشنبه از سوی میشل عون در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.

 

کشور لبنان به تنوع مذهبی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی معروف است و پیروان ادیان و گروه های اجتماعی و سیاسی مختلف در کنار هم آزادانه زندگی می کنند.

 

خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد، رئیس جمهوری لبنان در دیدار با گوترش که پس از نطق در مجمع عمومی انجام شد، به طور رسمی این درخواست را مطرح کرد و گفت که هدف از تاسیس این مرکز، گسترش فرهنگ صلح است و طبیعی است که این مرکز در لبنان دایر شود.

 

گوترش نیز با حمایت از این پیشنهاد گفت که باید در این زمینه بین لبنان و سازمان ملل هماهنگی ایجاد شود و مذاکرات عمیقی در این ارتباط شکل بگیرد.

 

**ضرورت همکاری در زمینه آوارگان

 

گوترش در دیدار با عون همچنین بر ضرورت همکاری بین لبنان و سازمان های بین المللی بویژه در زمینه موضوع آوارگان تاکید کرد.

 

حدود دو میلیون آواره سوری و فلسطینی در لبنان حضور دارند که نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

 

عون در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به امن شدن بسیاری از مناطق در سوریه خواستار بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شد.

 

**اجرای قطعنامه 1701

 

دبیرکل سازمان ملل در دیدار با رئیس جمهوری لبنان به اشاره به نقش نیروهای سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان و دلایلی که منجر به تصویب تمدید حضور این نیروها تا آگوست سال آینده میلادی شد گفت: همکاری موجود بین این نیروها و ارتش لبنان یکی از دستاوردهای ضروری برای بسط حاکمیت لبنان بر همه خاک این کشور است.

 

گوترش ابراز امیدواری کرد که همکاری بین لبنان و نیروهای یونیفل برای حفظ امنیت و اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل افزایش یابد.

 

قطعنامه 1701 شورای امنیت پس از جنگ سال 2006 بین لبنان و رژیم صهیونیستی به تصویب رسید که هدف از آن جلوگیری از بروز تنش دوباره بین دو طرف اعلام شد.

 

**دستاوردهای لبنان در زمینه مبارزه با تروریسم

 

از سوی دیگر، میشل عون نیز در این دیدار ضمن تشکر از سازمان ملل برای حمایت های مختلف از لبنان گفت: لبنان در حال افزایش تعداد نیروهای ارتش در جنوب در کنار نیروهای یونیفل است که این اقدام با هماهنگی با فرماندهی این نیروها انجام می شود.

 

عون با بیان اینکه لبنان به دنبال صلح و حمایت از استقلال و تمامیت ارضی خود است تاکید کرد که هرگونه تجاوز به خاک لبنان ناقض قطعنامه 1701 است. اشاره رئیس جمهوری لبنان به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به حریم لبنان است.

 

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای لبنان در مبارزه با گروه های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره در مناطق شرقی این کشور پرداخت.

 

دیدار عون با گوترش آخرین برنامه حضور وی در نیویورک بود. وی سپس به بیروت بازگشت.

 

این نخستین بار در طول سه سال گذشته و پس از بر طرف شدن خلا ریاست جمهوری در لبنان است که رئیس جمهوری این کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۴۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان