//
کدخبر: ۵۲۴۲۹ //
پس از بازگشت به تهران

روحانی: اتهامات بی‌پایه و اساس ترامپ در شأن سازمان ملل و رییس جمهور یک کشور نبود/ برجام غیرقابل مذاکره است

رییس جمهور ایران در پایان یک سفر کاری فشرده و پس از شرکت و سخنرانی در اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عصر پنجشنبه به تهران بازگشت.

روحانی: اتهامات بی‌پایه و اساس ترامپ در شأن سازمان ملل و رییس جمهور یک کشور نبود/ برجام غیرقابل مذاکره است
به گزارش فرتاک نیوز،

و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون اول رییس جمهور و مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل قرار گرفت.

 

رییس جمهور در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران، هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را متفاوت از اجلاس های سال های گذشته این مجمع دانست و گفت: نشست مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی است که صدای مردم ایران به گوش جهانیان برسد.

 

روحانی با بیان تفاوت اجلاس امسال با سالهای گذشته، گفت: در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل، از میان بیش از 190 کشور شرکت کننده ، فقط دو نفر بودند که سخنانشان نقطه مقابل بقیه اعضا بود.

 

رییس جمهور افزود: در تاریخ آمریکا و سازمان ملل کمتر اتفاق افتاده که در آن رییس جمهور آمریکا  در مورد چند موضوع مهم موضعگیری کند و  بعد از آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی مشابه همان سخنان را تکرار نماید اما هیچکس آن سخنان را تایید نکند.

 

روحانی با اشاره به مخالفت های صریح سران کشورها و نمایندگان رسانه های همگانی با این اظهارات رییس جمهور آمریکا گفت: ترامپ خطاهای بزرگ و اتهامات بسیار بی پایه و اساسی مطرح کرد که نه در شان سازمان ملل بود و نه در شان فردی که رییس جمهور یک کشور است.

 

رییس جمهور گفت: به تعبیر برخی از رسانه های آمریکایی، آقای ترامپ حرف ناصحیح را در مکان اشتباه و با مخاطبان اشتباه، مطرح کرد.

 

روحانی با بیان اینکه ترامپ علیه برجام حرف زد در حالی که همه در سازمان ملل به نفع برجام سخن گفتند، اظهار داشت: می گفت برجام توافق خوبی نیست ولی دیگران گفتند که توافق خوبی است که روشن تر از این انزوای آمریکا در سازمان ملل معنا ندارد به گونه ای که منزوی ترین کشور در سازمان ملل در مورد توافق برجام بود که مورد تایید سازمان ملل است و همه به آن اعتقاد دارند و تنها دو نفر بودند که برعکس افکار عمومی سران کشورهای جهان حرف می زدند.

 

رییس جمهور گفت: از طرف دیگر سرو صداهایی از سوی برخی مطرح می شود که برجام توافق خیلی بدی نیست ولی نباید به این صورت بماند و باید مذاکره کنیم تا نقایص آن را جبران و بهتر از این بشود  ولی در این مورد نیز به طور قاطع و صریح به آنها گفتیم که برجام غیرقابل مذاکره است.

 

روحانی افزود: در ملاقات با مقاهای اروپایی مانند فرانسه ، انگلیس،  سوئد،  بلژیک،  اتریش و بلغارستان ، همگی بر اجرای برجام و غیرقابل برگشت و مذاکره و اصلاح  آن تاکید داشتند و در مجموع می توان گفت که برجام توافقی است که مورد تایید قرار گرفته و همه باید نسبت به اجرای آن تلاش کنند.

 

رییس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال این بودند که چنین القاء نمایند که ایرانی ها به ظاهر برجام را رعایت کرده اند اما با روح برجام مشکل دارند ، اظهارداشت: هیچ کس به این موضوع هم معتقد نبود و همه در مساله برجام معیار را آژانس بین المللی انرژی اتمی می دانستند و این آژانس نیز چندین بار به صراحت اعلام کرده که ایران به تعهداتش در برجام به طور کامل عمل کرده است.

 

روحانی افزود: مساله دیگری که نسبت به آن تلاش می کردند این بود که نقش ایران را درمنطقه منفی جلوه دهند و القاء کنند که ایران تروریست صادر کرده است و این حرف های سخیف و بی اساسی است که معمولا از طرف کسانی که اطلاعات و اخباری ندارند زده می شود .

 

رییس جمهور تصریح کرد: کاملا مشخص و طبیعی است کسی که نمی داند برجام چیست و با مسایل حقوقی آشنایی ندارد اینگونه اشکالات در حرف هایش ظاهر می شود.

 

روحانی با اشاره به اینکه حرف های ترامپ مشابه ادعاهای قدیمی اسرائیلی ها  بود،  گفت: در منطقه وضعیت کاملا مشخص و روشن است . کدام کشور مهمی در منطقه و جهان است که باور نداشته باشد ایران نقش اساسی در منطقه دارد .

 

رییس جمهور اظهارداشت: قطعا بدون حمایت و کمک ایران در عراق ، سوریه  و لبنان موفقیت های امروز حاصل نمی شد  و این موضوعی است که در ملاقاتهای مختلف با سران کشورها ، همه برنقش مثبت ایران تاکید می کردند و صریحا از ما سوال می کردند که راه حل مشکلات چیست؟

 

روحانی افزود: امروز دیگر کسی به ایران نمی گوید که چرا تخلف می کنید و مقررات بین المللی را رعایت نمی کنید بلکه می پرسند در موضوعات منطقه ای و بین المللی چکار باید کرد؟ و چگونه به آمریکا فشار آوریم که به مقررات بین المللی متعهد بماند.

 

رییس جمهور تصریح کرد: نسبت به برجام ، قاطع خواهیم بود و اگر کسی برجام را برهم بزند ، همه گزینه ها را پیش رو خواهیم داشت و در انتخاب این گزینه ها مشکلی نداریم.

 

روحانی تاکید کرد: اگر برجام هم نباشد توسعه و پیشرفت اقتصادی را ادامه خواهیم داد چرا که امروز در شرایط جدیدی قرار گرفته ایم و توافقات مختلف با کشورهای جهان این موضوع را تایید می کند.

 

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در ملاقات و مذاکره با نخست وزیر ژاپن نسبت به اعتبار 10 میلیارد دلاری این کشور که باید به زودی امضا شود گفت و گو کردیم و با اتریش ، بلژیک و فرانسه نیز در خصوص ارتقاء سطح روابط اقتصادی و بانکی مذاکره کردیم.

 

روحانی با بیان اینکه در اجلاس دیروز وزیران 1+5 همه 5 کشور به صراحت اعلام کردند که ایران به تعهداتش عمل کرده و همه باید به برجام پایبند باشیم و راهی غیر از این وجود ندارد ، گفت: در این اجلاس نماینده آمریکا نیز حرف های دوپهلو زده و چنین گفته که باید فکر کنیم.

 

رییس جمهور افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران هم در منطقه و هم در مساله برجام و هم در خصوص میانمار و مسایل بین المللی و روابط اقتصادی ایران با جهان مورد تقریبا  اتفاق نظر همه کشورهای جهان است . اگر چه ممکن است در این میان یکی دو نفر خلاف واقع سخن بگویند که این موضوع نه برای ملت ایران و نه برای جهانیان ارزشی ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در جریان این سفر جلسه گروه کاری سازمان همکاری اسلامی درباره میانمار برگزار شد که جسله بسیار خوبی بود . همچنین با مدیران مسوولان رسانه های همگانی آمریکا ، مقامهای سیاسی ، رهبران مسلمانان آمریکا ، ایرانیان مقیم و مقامهای ارشد کشورهای مختلف دیدارها و مذاکراتی انجام شد.

 

روحانی در ادامه خطاب به ملت بزرگ ایران گفت : شما راهی را انتخاب کردید و به ما ماموریت دادید تا مسیری را انتخاب و در آن حرکت کنیم که آن مسیر مورد اتفاق نظر جهانیان است و امروز فضا برای بهبود روابط اقتصادی، علمی ، دانشگاهی، توریستی و فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر جهان بیش از همیشه آماده است و امیدوارم از این فضا برای رشد و توسعه روزافزون کشور استفاده کنیم.

 

رییس جمهور افزود: در داخل کشور هم آنچه مهم است اینکه وحدت و اتحاد خود را حفظ کنیم.

 

روحانی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهارداشت: محرم،  ماه  فداکاری ، شهامت ، ایثار و ایستادگی است و چگونگی صیانت از آرمانها و دین در برابر دشمنان را به ما می آموزد و امیدوارم همیشه پیرو راه امام حسین (ع) بوده و فرهنگ ما عاشورایی باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۴۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان